Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Johan0691

Sidor: 1 [2] 3 4 5
41
Motor / SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: juni 15, 2014, 13:55:10  »
Har beställt sinterlamell, blev en ofjädrad 6-puck 228mm!

Skickades här om dan, så kommer väl på måndag eller tisdag. Köpte även en elfläkt 16", på biltema för 289kr.

Det enda jag oroar mig över är bränslet nu..

http://shop.klracing.se/sv/artiklar/malpassi-btr-0-5-bar-volvo_saab.html

Kompis sa att han tyckte jag skulle ha en linjär BTR modellanpassad från klracing så antar att det är den där han menar.

Men vad blir skillnaden, om jag tar en progressiv? Är det bara onödigt med progressiv? Var en annan kompis som tyckte progressiv, men jag förstår inte skillnaden och varför jag skulle ha antingen eller. Vad beror valet på?

42
FAQ/Vanliga frågor / SV: Köpråd 340
« skrivet: juni 11, 2014, 18:15:07  »
Ja, går ju att flytta axeln också, men är ju skönt om man slipper lite jobb ;)

Fränare med 360, lite ovanligare än alla jävla 740 och 940..

Min bror hade en 940 turbo -97 (ftt, chippad 210hk) som jag fick nu när han köpte ny bil. Så även jag har en sån.. Går ju bra mycket bättre än 360 för tillfället, men håller på turbokonvertera min 360, så lär väl bli likvärdiga snart :)

43
FAQ/Vanliga frågor / SV: Köpråd 340
« skrivet: juni 11, 2014, 17:38:59  »
Sälj alla tre, köp en 360, gärna GLE, GLT för att vara på den tuffare sidan.

Hittar du en sedan tycker jag att det är ett plus, då dom verkar vara mycket ovanligare.

Hitta en B230 du vill ha, gärna (Om jag nu minns rätt mellan 83-88) för då är det kugg på aggregataxeln där fördelaren sitter på rödblockarna i 200/300 serien. På blocket alltså och inte bak på toppen.

Jag är absolut nybörjare, trodde det skulle vara svårt att byta motor. HADE FEL.

Jättesmidigt och lätt gick det, med hjälp från folk på forumet. Tog ur motorn och satt i den nya B230 på 2-3 dagar, hade lite problem med att hitta vattenpump som hade rätt fäste. Och den var körklar på 1 vecka. Stog still några dagar för att jag hade problem med insprutstempgivaren, glömde att ta den från B19 som jag tidigare hade..

Efter mitt motorbyte till B230 så drar den nu 1.1L/mil blandad körning. Inkl, burnout. (Har kvar originalinsprutet från originalmotorn B19E)

44
Motor / SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: juni 10, 2014, 20:40:42  »
Duger det här
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/avgasbandage-25mm-svart-800-grader.html

Att linda in grenröret och downpipe med?

Vill nog skydda oljereturen och nå mer slangar också, ju mer man värmeskyddar borde väl vara bättre?

Lite kallare olja och vatten kan ju inte skada? Frågan är hur noga man måste linda? Och kanske finns nån bättre tape att linda slangar med? Värmereflekterande?

45
Motor / SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: juni 10, 2014, 20:10:22  »
Har sökt bra länge nu efter vilken sinterlamell folk använder, någon som bytt till sinter?

Vilka passar? 215mm och 228mm? Hur många splines och delning har min axel? 360 GLE -84 M47R.

Hugger det och smäller våldsamt? Dåligt för resten av drivlinan med sinter?

Har aldrig åkt en bil med sinterlamell..

46
Foto/Film / SV: SlimJim's 360
« skrivet: juni 10, 2014, 16:46:48  »
Hahahaha! Sjukt.

Vad hade du för motor?

Vad är den här nya för något?

47
Projekt / SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« skrivet: juni 10, 2014, 16:44:41  »
Grymt!

Fick operera dit det på min också, då det inte var original ;)

Går det på etanol nu? Drar hur mycket?

Min B21A M45 drog 1.3-1.4l/mil blandad, bytte förgasare och då drog den lite mindre. Men fortfarande runt 1.3. Tycker det känns lite väl mycket med tanke på hur lite effekt motorn har x(

48
Motor / SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: juni 10, 2014, 16:35:03  »
Okej, vilka spridare går det att köra med i våra originalsystem?

Nån sa nåt om att LMM inte funkar om man har fel spridare? Hur går det ihop?

Går inte alla med bosch standardkontakt? Om det är rätt ohm?

Nix har inte köpt BB lambda än, vet inte om jag ska göra det, dyrt som fan! Och ska man ens hålla på med lambda och kolla, så är väl en ställbar BTR det enda att ha? Eftersom annars kan man inte göra något åt blandningen ändå.

Sinter, är inte det bara lamellen/lamellerna? Och hur vet jag vilken som passar, 228mm, splines på lameller? Har inte själva tryckplattan betydelse?

49
Motor / SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: juni 09, 2014, 21:22:47  »
Okej!

Vad gör jag för att etanolkonvertera då? Och är det värt det? Man måste ju ha större spridare då. å mer tryck.

Så kanske nöjer mig med att köra 98? Är ju lite dyrare, men det får det nog fan vara isåfall!

Vad tycker du/ni då? Ska jag köra på en linjär BTR eller ska jag klämma ihop min tills den går bra?

Även, ska jag köpa nån turbotryckplatta nu när jag ändå har motorn lös. Kommer ju grina om det bara slirar..

Och japp, får nog kapa lite och förstärka kanske, göra ett nytt i eget stuk.

50
Projekt / SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« skrivet: juni 08, 2014, 21:41:22  »
Fräsch för 3000kr! Mittkonsol med hylla?

51
Projekt / SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« skrivet: juni 08, 2014, 10:32:45  »
Ja gärna bilder :)

Hade en 244DL -80 jag också, med B21A och M45, hållbar pansarvagn men 4växlad... Man vill knappt ligga på 80 :P

52
Motor / SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: juni 07, 2014, 15:43:06  »
Men då borde väl mina originalspridare duga?

Om jag klämmer ihop BTRen mycket, eller köper en linjär, går dom ställa?

Annars kanske jag borde ha en justerbar så jag kan ha kanske 5-6kg tryck. Eftersom jag kör på Blyfri 95 så borde väl mina räcka längre än dina?

Alltså är inte 0.5bar en omöjlighet med originalsystem?

Har ett skapligt problem nu också, wastegate portens fäste sitter typ under motorfästet, ser inte ut som att de blir så bra.. Kolla här

53
Motor / SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: juni 06, 2014, 16:35:33  »
Har en till fråga nu också när det börjar närma sig ihopbygge.

Vad ska jag ha för BTR?

Ena kompisen säger linjär, den andra progressiv. Jag har ingen aning.

Båda är riktigt bra mekarkillar.

Den ena sa Malpassi linjär för 925kr modellanpassad från KL-racing.


Och fler frågor, kommer spridarna funka att köra på? Funkar dom längre ju mer bränsletryck jag har? Isåfall kanske progressiv är bättre för mig?

Och hur kan jag trycktesta wastegaten? För att se vilket ladd jag får. Jag har en laddtrycksmätare.

Vi har ju pratat förut om att originalsprutet inte räcker långt. Men vad är det som ger upp? Spridare? Bränsletryck? Isåfall är det väl bara köpa större spridare och höja trycket i BTR?

54
Motor / SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: juni 06, 2014, 15:01:52  »
Härligt att du läser och kommenterar tycker jag också!!

Här kommer lite bilder på hur det ser ut i källarn för tillfället.

Vilken färg tycker ni jag ska ha volvo bokstäverna på ventilkåpan? Funderar på en gråmetallic/silvrig färg jag har i källarn.

Kanske ska stänka på lite färg på blocket också, det ser lite tråkigt ut just nu.

55
Motor / SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: juni 06, 2014, 10:43:29  »
Ja på sidan av exp.kärlet som är mot höger framskärm har jag för mig det sitter 2 små anslutningar, den ena används och den andra är inte öppen, man kan väl leda det dit och borra upp den isåfall?

Som tur är har jag kompisar :D

Jag å en kompis var till Sundsvall igår och tänkte köpa kylarslang av en annan kompis, så han gav mig dom, frågade om det var något mer jag behövde, å då kom ja på att en original ställbar wastegate skulle jag behöva för att slippa modda så mycket med min audiwastegate.

Då hade han en garret turbo från 740 också (som var helslut i impellern på insugssidan för det hade kommit in en mutter där) med wastegaten och lite banjokopplingar på.

Så jag fick en till turbo med wastegate och kylarslangarna för 150kr :D

Sen var jag till Biltema och köpte deras smala långa intercooler, tror den kommer passa rätt bra. Den är ca 140x550(700anslutningar)x65 men anslutningarna byggde rätt mycket, det var synd, vart lite tajt :/

Köpte även lite 2,5" rör och en reducering 3"-2,5" (Tänkte för att få dit luftfiltret på LMM, men vid eftertanke nu var det nog onödigt xD)

56
Motor / SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: juni 04, 2014, 21:45:41  »
Gått lite trögt för mig nu sedan jag kom hem från Kreta. Inte fått speciellt mycket gjort, behöver fortfarande vatten till turbon.

Hur brukar ni göra? Vet inte vad jag ska söka på för att hitta kylarslangs T-kors..

Från 940, passar den kylarslangen med T-kors? Sitter turbon på samma ställe?

Och hur drar man vattenreturen? In i exp-kärlet, men hur?

Har iaf plockat ihop toppen, den är färdig och fräsh. Har även köpt ny slang och nipplar till oljeretur så jag får 13mm i anslutningarna. Ska bara borras och gängas, har troligen tillgång till både borr och gängtapp.

EDIT: Hur stället jag minsta möjliga ladd på wastegaten sen? Först av allt måste jag/pappa svetsa dit ett fäste, och då kanske audi-wastegaten hamnar i "Orätt" position jämfört med original så att den kanske öppnar mindre eller mer.

Alltså, den kanske går att justera mellan 0.1-0.6bar original men eftersom den kommer hamna fel på min turbo så kanske den hamnar konstigt så den är liksom inställd på fullt redan på det lägsta, förstår ni hur jag tänker?

57
Foto/Film / SV: SlimJim's 360
« skrivet: juni 03, 2014, 21:00:53  »
Film!!!!

58
Projekt / SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« skrivet: maj 31, 2014, 07:39:02  »
Åhå, hmm. Är 10mm en chansning?

Borde jag kanske lyxa till det medan jag ändå håller på och har motorn ur? Det där med oljekylning känns jobbigt, vad är en termostatstyrd sandwich?

Och om jag istället kör med både olja och vatten, då behövs inge oljekylning?

Isåfall, hur får jag tillbaka vattnet till exp.kärlet? Man tar vattnet från slangen som går från vattenpumpen va? Ett T-kors? Är T korset lätt att få tag på? Och vad är smidigast och bäst att köra med?

Både olja, vatten och oljekylning säkert?

59
Projekt / SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« skrivet: maj 30, 2014, 14:34:39  »
Är en 3/4" 19,05mm? Räknar jag rätt?

Jag köpte slang som är 10mm invändig, sen hade pappa nån "gängad slangkoppling?" Som var lagom till den slangen, sen spelar det inge roll för mig vad det blir i blocket antar jag? Men får ju mäta och köpa borr därefter.

Duger 10mm inv slang till oljeretur?

Vad kommer du använda dig av?

60
Motor / SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: maj 27, 2014, 14:15:30  »
Måste ju göra ett litet inlägg från Kreta också, solade/badade hela måndagen på poolen på hotellet, idag blir det havet och samma sak.

Onsdag blir det nån liten busstripp till finaste stranden på Kreta.

Längtar på tok för mycket hem å sätta i turbon..

Brände benen? :O skapligt.. Aldrig bränt benen förut, konstigt.

61
Motor / SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: maj 25, 2014, 12:00:21  »
Jag vet inte om det är en bredbandslambda, men det sitter nånting som är en givare av något slag på downpipen :)

Okej!

Turbon då, ska jag bara plugga vattenkanalerna? Och köra bara med olja + oljekylare?

62
Motor / SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: maj 24, 2014, 14:06:46  »
Okej bra!

Nej det är det jag inte vet, har inte sett någon iaf.

Tillbaka till oljekylning, det rekommenderar du? Vart sätter man oljekylaren?

63
Motor / SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: maj 24, 2014, 11:27:57  »
Har en till liten fråga, om jag vill köra med t.ex innovate bb lambda, kan jag då sätta den där det just nu sitter en på downpipen som är från en 940?

Alltså, på min downpipe har jag en lambdasond just nu. Kan jag sätta dit en bredbandslambda istället för?

På min 1984 360GLE så har jag väl inge lambda antar jag? Men hur funkar sprutet då?

64
Motor / SV: Byta motor
« skrivet: maj 22, 2014, 20:49:39  »
Här kommer lite bilder på toppen som är färdig så långt, bara ventilschimsbrickorna som ska sättas dit nu och sen mäta spelet.

Sprayade även på 940 grenröret lite av biltemas hot paint 600 graders värmetålig färg (svart)
Vet inte hur bra färgen är men får hoppas den sitter.

Pappa ska handla imorrn så köper nog en ventilfjäderbåge för att lättare få tillbaka ventilerna.

Fick även dit urtrampningslagret som jag tog från reservdelsbilen.

Nu är det bara lite tjoffs med vatten och olja till turbon och svetsa lite downpipe kvar. Justja intercoolern också. Men ska till Kreta nu på söndag i 1 vecka så lär dröja ett tag innan bilen är klar. Men får hoppas den är klar ungefär när jag tar studenten!

65
Motor / SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: maj 21, 2014, 21:53:30  »
Jag fattar 0 procent av vad ni skriver.

Men hursomhelst, nu har jag så gott som renoverat klart toppen, så är väl dags för gängning av oljeretur och sånt nu.

Behöver jag ha någon oljekylare?

Räcker det om jag köper en liten intercooler från typ biltema?

Eller är det då lika bra att köra utan? Behövs mer eller mindre tryckrör?

Hur bör jag kapa och svetsa för att enklast få turbon och allt på plats?

Har garret airresearch nånting på 940 grenrör och en 940 downpipe att bygga med.

Och hur blir det med mitt avgassystem? Måste jag göra om något för att bilen ska gå bra? Eller räcker original med borttagen bakersta dämpare för mina kanske 170hk den kommer hamna på med 0.4 ladd med originalsprut?

Fungerar det att köra på 0.4 ladd med originalsprutet, vad är lättast för mig? Progressiv BTR eller hur går det med originalets fuelrail med 3.0bar BTR? Vad är skillnaden, vad kommer hända med progressiv BTR?

66
Motor / SV: Byta motor
« skrivet: maj 20, 2014, 19:44:07  »
Idag är en bättre dag, for till reservdelsbilen som jag pratat om, tog urtrampslagret, och den där plastkulan som sitter bakom gaffeln och håller mot fjädern!

Det var plastkulan jag syftade på igår, trodde de var en plasthylsa, för den hade gått sönder så det var hål rakt igenom på min x)

Glömde telefonen nere i källaren, är bara inne på kaffepaus nu, kommer bilder senare :)

67
Motor / SV: Byta motor
« skrivet: maj 19, 2014, 21:27:23  »
Får kika på det här mer imorrn, kommer inte åt så mycket prylar just nu, ska snart sova.

Jag kollade på min tryckplatta och det står SACHS och på något annat ställe 228mm

Är det original? Och nu när jag ändå har motorn ur, ska jag köpa nå sinterlamell som ni har, vad hjälper den? Kanske behövs vid lite mer effekt?

68
Motor / SV: Byta motor
« skrivet: maj 19, 2014, 21:17:20  »
Passar det urtrampningslagret bra då?

Skulle du rekommendera det?

KOM PÅ samtidigt som jag skriver att, reservdelsbilen jag fick av gubben står ju bara 2km bort, och den tog jag motorn ur. Så där hänger nog ett urtrampningslager och kopplingsgaffel, hur lossar man det då för att inte ha sönder det igen? :/

Får ta en bild på den där lilla plastprylen imorrn, den satt bakom själva gaffeln iaf, kan tänka mig att den kanske ska sitta med fjädern? kanske ca 8mm i diameter och 8mm lång.

69
Motor / SV: Byta motor
« skrivet: maj 19, 2014, 21:00:48  »
Nu har jag nog det värsta problem jag haft under hela resans gång i motorbyte och turbokonvertering.

I ren nyfikenhet efter att jag plockat ur motorn igen, så kände jag på urtrampningslagret såhär alldeles innan jag skulle gå in.

Självklart smådrog jag lite i det eftersom någon påpekade lite att det kanske satt fel?

Drog och slet lite försiktigt i det, och sen bara PLONG så spratt det en liten plåtvinkel åt nåt håll från urtrampningslagret/kopplingsgaffelns yta mot lagret, tror den kom från urtrampningslagret för det satt en likadan på andra sidan av lagret.

Och sen för att göra saken lite bättre så kände jag på kopplingsgaffeln lite grann, frustrerad över att urtrampningslagret flög åt alla håll och kanter, SÅ drog jag lite i kopplingsgaffeln och gissa vad som händer.........

PLONG också får jag någon liten rund plast hylsa i handen och det spratt en liten profilerad fjäder ner under sprängkåpan..

Nu behöver jag hjälp för jag har absolut ingen aning hur prylarna ska sitta och jag tror urtrampningslagret gick sönder, så vart köper man nytt?

Och vet någon om det finns sprängskissar över sprängkåpa/kopplingsanordning?

Kopplingsgaffeln vart alles slapp och hängig och lagret ligger på sidan om..

70
Motor / SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: maj 19, 2014, 18:56:42  »
Hmm, förstår inte riktigt. Får den bara fet och fin blandning vid full gas och inte när du har pedalen 0.5cm från golvet, alltså nästan fullgas?

Och du vill ha fet blandning för att förhindra spikning vid ladd från turbon?

Känns jobbigt att bygga om BTRen, men jag har ju min på 2.5bar att prova på, sen har jag en fuelrail och 3.0bar som jag kan få av en kompis.

Funkar det inte att köra på 3.0bar med turbo 0.5 bar ladd? Och skulle inte en progressiv BTR hjälpa mot dina problem?

71
Framvagn/Bakvagn / SV: sänkning volvo 360 gl 88
« skrivet: maj 19, 2014, 17:22:54  »
Vad vill du ha för dom?

Har inga plåtisar tyvärr..

72
Motor / SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: maj 19, 2014, 17:22:02  »
Hur gjorde du din ställbara BTR då?

Och hur bra är detta, duger det för mig som inte vill ha så avancerat att åka med?

Har du turbo? Och på högre varv ska den väl gärna gå fett, istället för snålt så den inte spikar?

73
Motor / SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: maj 18, 2014, 21:14:50  »
Tyvärr så verkar det bara vara du och jag som använder forumet 2014  :'(

74
Motor / SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: maj 18, 2014, 21:07:00  »
Justja, en sak till!

Om jag fixar en fuelrail med btr på 3.0 bar, duger det till turbon då?

Eller MÅSTE jag ha en progressiv BTR även om jag bara tänker köra med kanske 0.4 bar ladd?

75
Motor / SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: maj 18, 2014, 20:26:19  »
Jag såg någon med en 360 som hade turbon uppåt. När jag håller 940 grenröret mot min 531 topp så går det bara att ha turbon neråt, annars tar grenröret i toppen och det lutar konstigt så det inte går att gänga dit muttrarna riktigt.

Alltså det blir snett och konstigt. Jag som velat haft turbon uppåt :/

Sen har jag en till fundering, jag kommer ju måste modda fästet till min audi wastegate, och när jag har satt dit turbon, osv. fått till det och ska starta motorn (Säkert flera veckor tills dess, men har funderat på det här) hur vet jag då hur mycket ladd jag kommer få?

Det är ju inte direkt så att det står på wastegaten när den ska öppna. Kommer jag behöva en turbotrycksmätare? Isåfall hade en kompis en sån, och vart sätter man den då?

Och en till fundering, när vi skulle dit med oljetråget från B19 till B230 så tog vi packningsklister för att få det riktigt tätt så vi skulle slippa oljeläckage, och nu när jag måste gänga oljeretur, ska jag ta lös tråget då? Isåfall lär nog packningen gå sönder, men får väl ta den smällen då.

Tack än en gång för all hjälp.

76
Teknik / SV: borde jag köpa en 360?
« skrivet: maj 18, 2014, 20:21:09  »
Japp får hoppas på det, men lång väg att vandra tills dess :(

77
Teknik / SV: borde jag köpa en 360?
« skrivet: maj 18, 2014, 20:16:26  »
Jag förstår fortfarande inte, måste nog gå ut å spöa min databox till sprutet.

78
Teknik / SV: borde jag köpa en 360?
« skrivet: maj 18, 2014, 20:01:00  »
Simlar, hur i helvete kan din dra så mycket mindre än min?

Eftersom du har förgasare (Brukar vanligtvis dra lite mer?) och kör på E85?!??!

Min drar ju just nu 1.1L/Mil med bensin. Kör man med etanol så behövs det lite mer bränsle vad jag förstått. Så förstår inte hur din kan dra mindre och på ett billigare bränsle? :O:O:O

79
Motor / SV: Byta motor
« skrivet: maj 18, 2014, 16:45:05  »
Ja justja!!

Har ju B19E toppen som skar, och toppen på B200E som jag fick av gubben, och toppen på B230E som jag har i nu xD

Då kan jag ju kika på dom i toppen nu när jag lyfter ur motorn, eftersom jag ändå ska byta den toppen. Det spelar ingen roll vart ventilen suttit va?

Bara det är insug eller avgas så att storleken är rätt?

80
Teknik / SV: borde jag köpa en 360?
« skrivet: maj 18, 2014, 16:22:06  »
Menar du i bensin så skulle jag säga runt litern beroende på hur du kör. Men jag gasar friskt för det mesta och försöker köra lite ekonomiskt ibland och min drar 1.1L/mil med B230E.

Då har jag B230E med 530topp och V-kam som är högkompsmotor - 10.3kg

Sidor: 1 [2] 3 4 5