Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Bergvik

Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... 65
121
Projekt / SV: Vinterräsern 363 - V
« skrivet: november 27, 2013, 15:54:24  »
Härligt stuk på bilen :)

Jag skulle säga att du ska trycka ihop bränsleregulatorn och slippa spikningarna, sen kan du alltid försöka med lite ättika på kopplingen så kanske den inte slirar sen.
Hellre kopplingsslir än motorras.  ;)

122
Projekt / SV: Vinter/busbilen 360 GL 16V del 2!
« skrivet: november 25, 2013, 16:27:49  »
Vit kontakt borde vara till luftkallstarten. Tyvärr minns jag inte vilken som var till tempgivare eller kallstartsspridare.

Dra ur kallstartsspridaren då bilen har blivit varm innan den stannar, kanske du kan klura ut vilken som hör till givaren och vilken till spridaren.

123
Teknik / SV: 360GL startar inte b200k, trasig slang
« skrivet: november 24, 2013, 19:09:56  »
Om jag inte minns fel så har väl b200k uppstick på mitten av kolvarna, som F och e motorerna inte har eller?

124
Klotterplank / SV: SNÖÖÖÖÖÖÖÖ!
« skrivet: november 21, 2013, 21:17:49  »
Jag ska helst inte köra alls i detta väder, har bara en resa kvar att göra med bilen för denna säsong.  ;)

125
Klotterplank / SV: SNÖÖÖÖÖÖÖÖ!
« skrivet: november 21, 2013, 17:08:10  »
Nu kom snön hit också. Jag skriver under att det är tokhalt(livsfarligt) med dubbfria vinterdäck och 1 bars laddtryck!


126
För mig var det nog pga. det blev övertryck i vevhuset över 0,6 bars laddtryck, kanske pga. slitna kolvringar och med slang till turbons sugsida så sögs/trycktes oljan in där och vidare till insuget.

Är du säker på att du behöver bygga om till besiktning? Godkänns inte öppen filtrerad vevhusventilation? I värsta fall kan du ju bygga så filtret inte syns och en 'dummy' slang till insuget.

127
Projekt / SV: 360 daily drifter & 360 T5-R track projcet (Start up film p.19!)
« skrivet: november 11, 2013, 20:02:37  »
Snyggt jobbat som vanligt.

Otur med spray-burken  :o

128
På en turbomotor så leds väl vevhusventilationen in på sugsidan av turbon.

Då jag kör med extern uppsamlare med filter får jag inte så värst mycket olja i den.  Tidigare (samt nu vid besiktning) hade jag vevhusventilationen till turbons sugsida, då fick jag problem över 0,6 bar med att den tryckte in olja i insuget/dumpventil så den blårök då jag växlade och dumpade ut en oljedimma i motorrummet.

Jag tycker du ska testa en längre tid med flaskan du har nu, och om det fungerar så investera i en snygg uppsamlare :)

129
Jag testade med ventilation i bränslepumpens hål, men det kom bara ut mera olja vid hård körning/kurvtagning.

Nu kör jag med originalburk och leder röret till en extern burk med filter och det fungerar bäst hittills.

130
Projekt / SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« skrivet: oktober 27, 2013, 16:47:12  »
Det var då fan vad ni har billiga försäkringar där!

Här betalar jag ca 500€ året för trafikförsäkring på 360in minus 25% bonus i dagsläget, och bruksbilen är ännu dyrare.  >:(

Till ämnet: Kul att du uppdaterar lite om slipning av nålen, vore intressant att veta hur du slipar och var  på nålen, då jag har en kompis som kör förgasarturbo och jag försöker övertala honom att slipa nålen och höja laddtrycket.  ;D

131
Har du andra symptom än enbart ljud utan oljekork?

132
Projekt / SV: 360 daily drifter & 360 T5-R track projcet (Start up film p.19!)
« skrivet: oktober 22, 2013, 16:38:39  »
Helv*te va tjock IC!

Fortsätt i samma badass-anda.  :)

133
Runt 90 grader är väl riktigt passligt för vintern?

Har själv 82 graders termostat, då jag endast kör på sommaren och inte behöver värme.
Har haft upp temperaturen till 100 eller 101 grader någongång, det är nog ingen fara då ännu.  :)

Värre ifall du blev utan vatten, då kvarvarande vatten kanske var 100 grader, men motorn ställvis varmare där vattnet inte kom åt att kyla.

134
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: oktober 21, 2013, 20:20:23  »
ja det var lite mer än 0,5 bar på filmen  ;D

135
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: oktober 21, 2013, 19:33:01  »
Ska komma ihåg det till nästa gång kameran är fram  :)

Kör med en tråkig V40 som bruksbil  >:(

136
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: oktober 20, 2013, 21:20:04  »
Var ute och lekte lite innan snön och vintern kommer: http://youtu.be/gdz7boTbsds


137
Har du dubbelkollat så du har tändkablarna på rätt plats?

138
Jag har ingen lösning på detta, men jag har exakt samma problem.

Ibland kan den fungera, men oftast slår den till höger då man vrider på tändningen. Jag har försökt med att byta ut själva mätaren i mätarhuset, men det gav inget resultat.

139
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: oktober 18, 2013, 16:49:33  »
Besiktad med blankt papper och kommentaren: "Den går ganska bra med 0,5 bar" och ett brett flin  ;D

140
Projekt / SV: 360 daily drifter & 360 T5-R track projcet (Start up film p.19!)
« skrivet: oktober 15, 2013, 21:08:31  »
Jäklar vilken vinkel på framhjulen!!  8)

Från vad kommer framläppen längst ner?

141
Projekt / SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« skrivet: oktober 11, 2013, 15:34:41  »
Om du har nån billig vanlig kam, kan det ju vara en ide att testa med den första 1000km och kolla om den nöts.

142
Teknik / SV: Bensin/avgas-doft från expansionkärl
« skrivet: oktober 09, 2013, 16:32:00  »
Så länge oljan och vattnet har rätt färg och inga andra symptom uppstår så är det nog bara att köra på. Men kolla så inte vattnet sluppit ut bland oljan.

143
Projekt / SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Inget görs för tillfället :O
« skrivet: oktober 08, 2013, 21:34:36  »
Tror du inte det blir väldigt halt med urdubbade däck på vintern?

Den H4an hade nog gjort sitt  ;D

144
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: oktober 08, 2013, 21:31:38  »
Nja, det händer inte så mycket. Ska besikta den snart och tog avgastesten färdigt förra veckan. Behöver bara ställa ner laddtrycket och byta till originalblinkers så borde den gå igenom.

Som modifiering till nästa sommar så funderar jag på att byta ut Megasquirtet mot ett Maxxecu. Främst pga. att jag vill prova på ett modernare system, men delvis också för att jag inte har alla funktioner jag vill ha i mitt gamla MS1. T.ex. inställning av lufttemps-korrigering (problem med heat soak på tomgång).

Hade gärna också bytt till en lite större turbo, men vet inte om tiden riktigt finns. Sen har jag inte hittat nån passlig turbo i närheten heller.

Ja det var biltema ok som sprack. Undrar om det inte är samma tillverkare av alla ok, och biltema oken som säljs är renoverade?
En bekant har en Opel Vectra ståendes så jag kanske ska försöka måtta in bromsarna från den. Var det Opel-delar du använde också Kullke?

145
Trimning / SV: Halvljusautomatik är nåt väldigt ont
« skrivet: september 16, 2013, 20:05:27  »
Vrid vredet mellan 0 och 1 så slocknar allt lyse.  :)

146
Projekt / SV: Vinterräsern 363 - V
« skrivet: september 06, 2013, 21:04:28  »
Nja, svänhjulet är väl balanserat, så du måste nog borra alla exakt lika mycket för att behålla det någorlunda i balans tror jag.

147
Projekt / SV: Vinterräsern 363 - V
« skrivet: september 04, 2013, 16:29:33  »
Splinesaxeln borde inte glida ur hylsan om inte skruven är helt utskruvad.


148
Projekt / SV: 343DL - Remjohan
« skrivet: augusti 26, 2013, 20:27:36  »
Kanske det kan vara billigare att leta efter delarna till en renault?  :)

149
Projekt / SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Ihopmontering pågår
« skrivet: augusti 20, 2013, 17:30:07  »
Topplockspackningen byter du nog på några timmar, inte kan du slaska runt i nån 740 eller scorpio inte.  ;)

150
Projekt / SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - Blåst topplockspackning
« skrivet: augusti 16, 2013, 17:33:52  »
Jag tittade på portmatchningen på insug och avgas.
På avgas har jag Timos Motor extraktorgrenrör och de ser ut att ha gjort flänsen på grenröret medvetet större så där har jag inget att hämta va? Gör väl inget att det är en kant bakåt/tillbaka in i kanalen.

Finns vissa teorier om att det är en fördel med trappa ut.  :)

151
Japp. Dessutom blir det byte till planad topp och KK3/SAM3-kam så nu lär man få börja om från början.

Man kan nästan misstänka att du kört sönder den med flit.  ;)
Kanske är undermedvetet. Du mfl. som varit med länge har säker tröttnat på att vänta på montage av dessa ädla delar.  ::)

Inte tröttnat, men jag kan erkänna att jag glömt bort att du hade dessa.  :-\

Angående portning så säger jag kör på bara, gjutskägg som sitter ivägen är helt onödigt!  :) Bort med det bara.

152
Japp. Dessutom blir det byte till planad topp och KK3/SAM3-kam så nu lär man få börja om från början.

Man kan nästan misstänka att du kört sönder den med flit.  ;)

153
Kan det vara en möjlighet att du fått något skräp i spridare 1 & 2 så den går magrare på de cylindrarna? Har du andra spridare att testa med?

154
Projekt / SV: 343DL - Remjohan
« skrivet: juli 31, 2013, 08:24:44  »
Båda tummarna upp!  :)

Vad är framtidsplanerna för denna pärla?

155
Projekt / SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« skrivet: juli 28, 2013, 21:41:02  »
Skönt att få en rostfri och rostskyddad bil före vintern kommer.  :)

156
Framvagn/Bakvagn / SV: Hjälp med bromsservo/huvudbromscylinder
« skrivet: juli 27, 2013, 19:02:47  »
Är nya oken fram monterade på rätt sida. Dessa kan monteras på fel sida, men då lyckas inte luftningen.  :)

157
Elsystem / SV: Stero funkar inte, bromsljus funkar ej.
« skrivet: juli 25, 2013, 17:55:10  »
Det finns en jordpunkt/skarv bakom stereon, med 4-5 bruna kablar som är ihopkopplade. Dessa får inte kopplas isär, kontrollera dessa.

158
Projekt / SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« skrivet: juli 23, 2013, 22:06:08  »
Trevligt att rostlagningen verkar gå ganska smärtfritt. Snart är den rostfri.  :)

Synd på glappet i drivknuten, jag har också ganska stort glapp någonstans men har inte lokaliserat det ännu.

159
Fakta/Guider / SV: Guide: Uppgradera bromsarna på din 300!!!
« skrivet: juli 23, 2013, 20:24:49  »
Kan nu avråda från att uppgradera bromsarna på detta vis genom att fräsa ner fästöronen på oket då oket gick sönder för mig vid hård inbromsning.

160
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: juli 23, 2013, 20:18:10  »
Kan starkt avråda alla från att montera 240 fyrkolvsok på 440 kyld skiva genom att fräsa bort material från oket. Det håller inte.

Ingen olycka inträffade som tur var, men en mindre bula i fälgen fick jag.

Sidor: 1 2 3 [4] 5 6 7 8 9 10 11 12 13 ... 65