Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Bergvik

Sidor: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... 65
161
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: juli 23, 2013, 15:34:23  »
Finn ett fel!

Som tips kan jag nämna att det är vänster framhjul.

162
Projekt / SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« skrivet: juli 04, 2013, 15:50:38  »
Tipsar om att Lightfox här på forumet säljer en komplett servostyrning.  :)

163
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: juni 20, 2013, 19:54:26  »
Längesedan det blev nåt skrivet här.

Nu tar bromsarna bättre efter att jag kört ett tag med dom. Omöjligt att få pedalen i botten nu  :) Men jag tror nog det kan finnas lite luft kvar.

Kan också meddela att det har blivit en tydlig effektökning i och med ombyggnaden av avgasröret. Nu har jag 2½ tum hela vägen med en liten fullflödesdämpare längst bak. Innan hade jag en fullflödes framme och en 'original framdämpare' längst bak. Den ströp nog flödet en hel del.

Laddar upp en gammal bild från förra sommaren, men jag tycker den är så fin så den förtjänar att visas igen.  ;D

164
Projekt / SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Rostlagning pågår
« skrivet: juni 14, 2013, 16:16:03  »
Ja du har nog lite svetsjobb framför dig, men jag tvivlar inte på att det blir bra när det är klart!  :)

165
Gruppköp / SV: 300 Power Kalender 2009
« skrivet: maj 23, 2013, 20:20:33  »
Jag kan tänka mig en kalender och bidrar gärna med bilder.  :)

166
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: maj 10, 2013, 18:46:24  »
Nåja, fick hålet uppgängat till M8 och en M8 luftnippel idragen. Har lite problem med att pedalen känns svampig och går att trycka ända i botten vid snabb inbromsning, även om det inte kommer luft ur någon luftnippel.  ::)

167
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: maj 09, 2013, 20:41:03  »
Speciellt inte när det gäller splitter nytt ok som är fräst att passa bilen.  :(

168
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: maj 09, 2013, 20:15:27  »
Då var bromsarna nästan klara. Gick åt helvete då det blev gängpaj i luftnippelns hål på vänster sida.  >:( >:(

169
Riktigt race inredning i bilen din!  :) och snygg registerplåt (360 T5-R)  ;D

Hur fungerar mätaren? Vad är de 3 olika stiften på den? Min är också sönder, så den visar för mycket.  :(

170
Fakta/Guider / SV: Guide: Uppgradera bromsarna på din 300!!!
« skrivet: april 24, 2013, 19:29:49  »
Kan meddela att biltemas ok är för bilar utan ABS, dvs. med 2st slangingångar.

Vet någon var man kan få tag på ok för ABS?

171
Ja då har man lärt sig något nytt igen. Visste inte att förgasarmotorer hade elektrisk tomgångsventil. 

Hoppas du finner någon bra plats för bensinpumpen så du får börja köra insprut snart.  :)

172
Vad är tomgångsventilen för något på din bil? Vet hur den ser ut på en insprutare men på din har jag ingen aning.

173
I plastslangarna som sitter original sitter en konad mässingshylsa, antagligen för att förhindra att slangen glider av.

174
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: april 12, 2013, 16:06:03  »
Fredagsupdate!

440 turbo kyld skiva som har fått nya bulthål och blivit svarvad till 252mm. 

Oket(4-kolvs från 240) är på fräsning och klossarna kommer nästa vecka.  :)

175
Riktigt härliga bilder från bankörningen!

Grattis till tidningsreportage, finns det inscannat?  :)

176
Motor / SV: b200k glödtänder
« skrivet: april 09, 2013, 15:45:56  »
Om du har en solex förgasare så borde det sitta en bränsleavstängnins-solenoid på den. Ska sitta en kabel med flatstift på den. Kolla så den sitter på plats.

177
Du kan försöka vrida lite och ändra läge på slangen så brukar det bli tätt. Ifall inte slangen är skadad då förstås.

178
Projekt / SV: Renovering startad:D
« skrivet: mars 29, 2013, 09:39:11  »
Om du har tillgång till mig-svets kan du försöka svetsa en sträng lite försiktigt, då borde lagret släppa då det svalnar. Akta så du inte svetsar fast det bara.  :)

179
Projekt / SV: 360 16v turbo
« skrivet: mars 28, 2013, 08:53:37  »
Har du bromsok från 240?

180
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: mars 27, 2013, 17:56:24  »
Monterat lite mera mätare, testar på en avgastempmätare från biltema också. Finns tydligen en plugg för lambda i grenröret så var ju bara att borra och svetsa i muttern för tempgivaren där.  :)

Från vänster uppe: Laddtryck, bb-lambda, avgastemp.
Nere: Oljetemp och oljetryck.

181
När vi ändå är inne på drivaxlar så kan jag inflika att bilarna med insprutning borde ha grövre drivaxlar, och de äldre bilarna (brytpunkt runt -85) har inte insex utan 10mm bult som håller drivknuten.

182
Riktigt bra pris på intercoolern, 50kr är ju ingenting  :)

Den borde nog få plats bra i fronten, men du kanske kan testa svänga den andra vägen så anslutningarna sitter uppåt?

183
Kylaren såg riktigt fräsch ut, var den dyr?  :)

184
Fakta/Guider / SV: Guide: Uppgradera bromsarna på din 300!!!
« skrivet: mars 13, 2013, 17:35:24  »
Hej, är det dessa ok du har använt? Art.nr 666000 samt 666001 på biltema?

185
Precis så :)

186
Min pump suger uppifrån tanken och matar vidare till en 044 som jag har framme i motorrummet. Före jag körde turbo hade jag endast den som sög uppifrån tanken och det fungerade utan problem.  :)

187
Har aldrig haft upp armaturen ur tanken på en 360, men du kan väl montera pumpen utanför tanken och låta den suga uppifrån tanken?

188
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: februari 28, 2013, 19:14:47  »
Trevligt att se att det händer saker.  :)

Har precis bytt de bussningarna med, men blev inte uretanbussning, utan en sorters plast som är lite skarpare. Undrar bara om det inte är lite för skarpt.

Har du planerat in några ban-dagar till sommaren?

189
Projekt / SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« skrivet: februari 28, 2013, 19:12:42  »
Verkar som du snart har ms monterat.  :)

Tror inte jag fick med muttrar till min bosch 044 pump heller, den som är riktig bosch.  >:(

190
Projekt / SV: Grus räser! Update!
« skrivet: februari 24, 2013, 08:45:38  »
Härlig isåkning.  :)

Angående hylsan som splinesen gick i, ser ut som axeln bara varit in halva vägen i splinesen, eller luras bilden?

191
Projekt / SV: SimLar´s Volvo 345 DLS -81 | Megasquirt väntar på att monteras
« skrivet: februari 13, 2013, 15:42:26  »
Du vet nog vad vi tycker.  ;D

192
Projekt / SV: Volvo 360 R-T
« skrivet: februari 09, 2013, 08:51:31  »
Sounds like a great camshaft, it is the FS265T right?  :)

193
Teknik / SV: DEN STARTAR INTE...
« skrivet: februari 01, 2013, 21:28:02  »
Nu fann jag lite mer info på följande sida: http://www.volvo300mania.com/forum-uk/viewtopic.php?t=18

Citera
The
resistance of the flywheel sensor should be 220 +/- 60 ohms. My car failed to start one
morning and I measured the resistance of that sensor and found it 0 ohms. I bought a new
sensor from Volvo with part number 3204141-0. Before I replaced it, I measured once more the
resistance of my sensor and was within the limits. I tried to crank my engine and it started, so I
did not replace it but after two days I had the same problems so I replaced the sensor and now
everything is ok. These sensors seem to fail after a period of 10 to 15 years.

Så tydligen är runt 200 ohm helt ok.

194
Teknik / SV: DEN STARTAR INTE...
« skrivet: februari 01, 2013, 21:21:43  »
Jag hittar inte data om hur man mäter tändlägesgivaren nu, men här finns åtminstone info på tändspolen: http://users.atw.hu/harmasvolvo/uzem.html

195
Teknik / SV: DEN STARTAR INTE...
« skrivet: januari 31, 2013, 19:13:54  »
Mät resistansen i tändlägesgivaren som sitter i sprängkåpan. Tippar på att den eller tändspolen/renix enheten är sönder om du inte har någon gnista.

Tyvärr minns jag inte rakt ut vilka värden som är okej, men jag kan mäta min givare på söndag, ifall ingen har värden på rak arm.  :)

196
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: januari 23, 2013, 15:48:51  »
Tackar för mer info, har hittat några alternativ nu.  :)

Men vad tror ni om kopplingen. Ska lamellens puckar vara så glansiga efter kanske 1000km utan att det har slirat på kopplingen mer än 1-2 gånger snabbt?

197
Foto/Film / SV: Lite snö "Drifting" med Volvo 360 GLS
« skrivet: januari 23, 2013, 15:42:43  »
Härliga klipp och modig fotograf.  ;D

198
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: januari 22, 2013, 21:08:08  »
Ja, konad gänga kallas det väl.  :)

Det var inga problem att borra och gänga den, bara se till så vevstaken befinner sig i ett läge som inte är direkt bakom.

Att borra och gänga med motorn på plats kan lyckas om man har väldigt korta borrar, annars tar borrmaskinen nog i rambalken. 25mm borrar brukar inte vara så korta. 
Är viktigt att man borrar rakt i vinkel mot blocket så man får gängtappen att dra. Men det är nog inte tjockare än 6-7mm med material.

Svänghjulslager, hittade ett på kl-racing när jag googlade, hoppas på att hitta ett här i finland också, så om du har siffernamnet, produktkod eller något motsvarande så kunde det nog hjälpa.  :)

199
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: januari 22, 2013, 20:42:55  »
Har tagit ur motorn och byggt lite bättre oljeretur den här veckan. Har gängat och limmat i en böj som har en gänga som blir större destu längre in man drar den. Vad det nu heter sen..

Passar på att kolla över kopplingen samtidigt. Kopplingslamellens puckar ska nog inte vara så blanka som dom är??  :(

Sen verkar 'kardanens' ända ha slagit lagret i ändan av motorn snett också.  :( Vet någon vad detta lager kallas?

200
Motor / SV: motorbyte från B200f till b230f i volvo 340 -88 ??
« skrivet: januari 18, 2013, 15:36:06  »
Glöm inte oljestickan.  :)

Sidor: 1 2 3 4 [5] 6 7 8 9 10 11 12 13 14 ... 65