Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Bergvik

Sidor: 1 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... 65
241
Projekt / SV: 360 daily drifter & 360 T5-R track projcet (Starts p.11)
« skrivet: oktober 29, 2012, 16:23:25  »
Så snyggt det blir med färd på grejjerna! Kämpa på! :)

242
Klotterplank / SV: SNÖÖÖÖÖÖÖÖ!
« skrivet: oktober 28, 2012, 16:55:59  »
Första snön för denna säsong kom denna vecka. Har ca 10cm snö och minusgrader.

Lyckligtvis är bruksbilen på service så man har fått låna en 340 att köra(sladda) till och från jobb i.  :)

243
Projekt / SV: volvo360gl som jeg skal bygge litt suge trim hehe
« skrivet: oktober 28, 2012, 08:24:05  »
Har du sett tråden om hur man modifierar dämpare för annan hårdhet?

http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3658.0

244
Riktigt härliga snöfilmer. Man blir sugen på att skaffa en 360 som bruksbil så man får köra en på vintern igen också.  :)

245
Lönar sig att kolla kabelskon till solenoiden också, min glappade så jag höll på att bli gråhårig.  ;)

246
Projekt / SV: Den lågt flygande holländaren - 360 Modena GLT
« skrivet: oktober 10, 2012, 16:30:14  »
Det är nog originalplaceringen, men jag har aldrig haft problem med att det kommer bensin ur den när jag sladdat. Har jag sladdat för lungt då eller?  ;D

247
Projekt / SV: Vovlo 345 dl "300 ARMY"
« skrivet: oktober 08, 2012, 17:17:23  »
Blir det nå trimning på motorn eller nöjer du dig med originaleffekten?

248
Projekt / SV: 360 daily drifter & 360 T5-R track projcet (Starts p.11)
« skrivet: oktober 08, 2012, 17:16:38  »
Bra att du 'kör in' partytältet.  ;D

Är det pensel-lack på buren som gäller?

249
Projekt / SV: Grus räser!
« skrivet: oktober 06, 2012, 20:16:01  »
Härligt att du är på gång, verkar vara många som ska köra med 16v-motor till nästa säsong!

Är det en quarter-master med bytt splines på sista bilden? Vad siktar du på för effekt?

250
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: oktober 06, 2012, 20:14:28  »
Verkar som du kommer att ha vintern full du med. Vad blir det för effekt i motorn till nästa sommar? Vad finns det för kopplingsdelar som passar 340ins svänghjul och splines som håller för trim?

251
Ser verkligen farligt ut dedär med kedjan i dragkroken. Vad händer om kedjan glider lite bakåt?

Blir häftig bil bara det inte blir några större missöden.  ;)

252
TIPS / SV: bränsle relä???
« skrivet: oktober 04, 2012, 17:13:56  »
Kolla säkringarna som sitter i en svart dosa bakom batteriet. Brukar ärga sönder.

253
Klotterplank / SV: Fan va arg jag blir när...
« skrivet: oktober 03, 2012, 19:41:28  »
Blir arg när man har klätt av sig och ska gå i bastun och så är det bara 30 grader för att bastuugns-jäveln har stannat!!   >:(

254
Är inte 240 axeln till och med smalare än 360ins?

255
Projekt / SV: 360 daily drifter & 360 T5-R track projcet (Starts p.11)
« skrivet: oktober 02, 2012, 20:31:20  »
Ja vi vill självklart se mer av projektet!  :) Härligt att bilen bara fungerade och fungerade.

256
Gästbok / SV: New here.
« skrivet: oktober 02, 2012, 20:28:50  »
Nice cars you got there! I like picture number 3!  :)

257
Övrigt / SV: Problem att det kommer in vatten i kupen
« skrivet: september 26, 2012, 15:53:28  »
om du har taklucka är det väll ganska klassiskt att dom inte är helt täta/stängda, men typsikt för 300 serien verkar ju vara rost runt nederkanten på framrutan som bergvik och simlar antyder

Takluckan är nog inte helt tät på dessa bilar från fabrik. Därför har dom bra avrinning på båda sidor med tjock (tror det är 8mm) slang som går till bakändan av bilen.
Om dessa avrinningar täpps igen läcker det nog in ganska bra.

Men nu kan vi utesluta läckande taklucka då TS inte har någon.  :)

258
Projekt / SV: tja bygger en A-taktor av en volvo 340 GLS
« skrivet: september 25, 2012, 19:15:21  »
Tejpa ventilkåpan runt texten ifall du ska slipa fram texten. Stor chans att du repar färgen annars.  :)

259
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: september 25, 2012, 19:13:58  »
Länkarmarna boxade med 3mm plåt! Tog inga bilder då svetsfogen inte blev så snygg som jag ville ha den. Dumma svets att bråka med matningen.

Kan knäppa en bild när jag fått nå bättre bussningar ipressade.  :)

260
Övrigt / SV: Problem att det kommer in vatten i kupen
« skrivet: september 25, 2012, 16:06:07  »
Stor risk att det läcker runt rutramen, om det har börjat rosta lite så tätar inte packningen som den ska och vattnet kan sippra in.

Torka upp bilen lite, stick in huvudet under instrumentpanelen och ha en kompis att hälla vatten runt rutan, då ser du nog var det läcker in.

261
Projekt / SV: tja bygger en A-taktor av en volvo 340 GLS
« skrivet: september 25, 2012, 16:02:41  »
Kan lova att det är fler än du som blivit fundersamma när deras bil togs i bruk flera månader innan bilens modellår ;)

Ett exempel på hur utförandet på bilen kan variera:

Verkar som om Volvo har slumpat delarna ganska friskt när modellerna har bytts. Min är en 85- som är ibruktagen -84. Den hade gamla fronten, bakändan och inredningen men B200 motor och drivlina som inte borde finnas före -86.
Har sett bilar ibruktagna -85 som haft gamla B19 motorn.

262
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: september 24, 2012, 20:35:32  »
Har tyckt att jag har haft ett metalliskt klirande ljud i bilen hela sommaren. Precis som när en bricka ligger lös och skuttar på en bult som inte är åtdragen. Ikväll hittade jag troligtvis orsaken. Bulten som håller fast sprängkåpan högst upp på motorn låg helt lös på sprängkåpan!!
Ett under att den inte försvunnit. Tänkte att det är lika bra att känna på alla bultar om dom sitter fast, blev lite problem då jag märkte att startmotorn bara sitter fast med en bult, den andra saknades.
Även bulten på motorns högra sida längre ner var försvunnen, men de bultar som fanns kvar, 3 av 6, var stenhårt spända.

Är det någon annan som tappat bultarna till sprängkåpan eller är det jag som glömt att spänna ordentligt??  :(

Fick loss båda bärarmarna också, så nu ligger de på arbetsbänken i väntan på lite svetsning.  :)

263
Trimning / SV: lägga i turbomotor i 360
« skrivet: september 24, 2012, 16:38:54  »
är väll bara 16ventilarn som har annan pump (monterad utanpå blocket) sen hur mtcket högre flöde den levererar vet jag inte men det finns ju dom som kör med 16v toppen på 230 block med standard pump...

Härligt med någon som vet och kan rätta oss (mig).  :)

264
Trimning / SV: lägga i turbomotor i 360
« skrivet: september 23, 2012, 20:59:27  »
Jag skrev lite luddigt, menar oljepumpen.  Vissa motorer har en sk. högflödesoljepump.

265
Trimning / SV: lägga i turbomotor i 360
« skrivet: september 23, 2012, 18:40:17  »
På vissa motorer, turbo och 16V kanske, så sitter det en högflödespump.

266
Projekt / SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | VX3-kam köpt
« skrivet: september 22, 2012, 19:15:34  »
Jo det är inga problem. Har tänkt koppla bort den analoga klockan också för den funkar bara ibland.

Men det blir imorgon, håller på att se igenom alla Harry Potter filmerna idag bara för att :P

May the force be with you.. eller hur var det?  ;D

267
Projekt / SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | VX3-kam köpt
« skrivet: september 22, 2012, 18:38:51  »
Tror jag mätte upp ca 50mA när min var helt avstängd. Har du möjlighet att koppla ur stereon och mäta hur mycket den drar i standby?

268
Projekt / SV: Vovlo 345 dl "300 ARMY"
« skrivet: september 22, 2012, 09:20:20  »
Kanske lite MG pipor ur grillen?  ;D

Blir fint med 16v-motor.  :)

269
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: september 22, 2012, 09:18:54  »
Ska försöka göra i ordning framvagnen med nå powerflex bussningar och kanske byta olja i dämparna till tjockare, och boxade bärarmar på detta. Då blir den nog lite bättre på banan hoppas jag.

Sen blir det att göra en ordentlig vevhusventilation med burk och tillbakarinning. Nytt avgasrör blir det nog också, då det nuvarande är lite för stumt monterat och nog stryper effekten lite.
Om möjligt ska bilen också få bättre bromsar. Måste se över forumets samtliga broms-moddar och se hur jag lättast kan lösa broms-biten.  :)

Blir alltså mest småsaker. Motorn får vara ganska orörd eftersom den verkar fungera bra. :) Endast oljereturen ska moddas enligt länken som Simlar tipsade om. Tack simlar!

270
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: september 21, 2012, 16:27:30  »
Bilen avställd, Säsongsavslutning: http://www.youtube.com/watch?v=RU1B0mCBjeU

271
Elsystem / SV: Passar Volvo 740 80A generator på 340/360?
« skrivet: september 18, 2012, 16:33:01  »
Undrar också samma sak! Finns det inte 90 eller 100 Amperes generatorer också till volvos rödblock?

272
Projekt / SV: Uppfräschning av Volvo 345 DLS -81 | VX3-kam köpt
« skrivet: september 18, 2012, 16:27:36  »
Kanske kolen har kärvat i hållarna så dom inte pressats mot ordentligt.

273
Klotterplank / SV: Lek
« skrivet: september 17, 2012, 16:20:54  »
Lukten av diesel.

274
Drivlina/Växellåda / SV: Byta drivknutsdamask
« skrivet: september 17, 2012, 16:18:55  »
Finns också s.k. strutar som man kan använda tillsammans med vaselin som gör att man kan dra damasken över drivknuten. Då behöver man inte skruva isär drivknuten.

275
Kanske denna videosnutt kan uppmuntra dig: http://www.youtube.com/watch?v=uxtCA4nnqQs#

276
Projekt / SV: Volvo 360, b230 LINK G4, b230ft 16v Turbo prosjekt
« skrivet: september 08, 2012, 19:43:31  »
Hur är Haltech och Link spruten att mappa och förstå sig på? Simpla UI eller behöver man skolning för att förstå sig?

277
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: september 08, 2012, 16:44:35  »
Finns det ingen på forumet som du kan kopiera lösningen av för oljereturen?

Nej jag tror ingen har kört med turbo på ett B19 block i en 300-serie. B21 turbo-blocken verkar ha en utbuktning för oljeretur som inte B19 blocken har.

278
Min växelspaksknopp är inga problem att bara dra loss, fast man får dra ganska hårt.
Sedan är det bara att trycka tillbaks den.  :)

Har inte hänt en enda gång att den lossnat i misstag.

279
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: september 07, 2012, 17:16:13  »
Labbade lite med spänningskorrigeringen idag, testade med heljjus och kupefläkt och vid 0,4ms/V verkar det fungera bäst. Konstigt att MegaTune varnar när man går över 0,2ms/V..
Kanske man kunde skruva tillbaka elfläkten nu igen.

Ja, oljereturen måst nog åtgärdas, men vet inte riktigt hur jag ska göra. Finns ju ingen 'färdig' plats i blocket som på b230 och B21 turbomotorerna.


280
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: september 07, 2012, 08:51:55  »
Har testat att ändra lite på batterikorrigeringen, men inte kommit till några positiva resultat, så nu till besiktningen skruvade jag tillbaka original visko-fläkten, då försvann problemet med att den snålar ut blandningen när fläkten slog igång.

Angående problemet med oljeretur hjälper nog inget annat än att göra ny retur som går högre in i blocket.  :(

Sidor: 1 2 3 4 5 6 [7] 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... 65