Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Bergvik

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 [9] 10 11 12 13 14 15 16 17 18 ... 65
321
Drivlina/Växellåda / SV: Lameller som passar...
« skrivet: juni 14, 2012, 16:33:59  »
http://www.zf.com/brands/content/en/sachs/products_sachs/online_catalog_sachs/print_sachs/catalogs-print-pdf-sachs.html

Första alternativet finns en bra katalog i 2 delar, där man kan se splines och diameter.  ;)
Som man kan se så har saab 9000 14 och 17 splines  :(

Tyvärr verkar axelns diameter inte framkomma, det får man nästa googla om man hittar en lamell med rätt diameter och splinesantal.

322
Elsystem / SV: Helljusproblem
« skrivet: juni 12, 2012, 18:48:34  »
Jag är 99% säker på att det är reläet som bråkar. Det är det silvriga/metallfärgade i säkringsdosan på torpedväggen.

323
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: juni 12, 2012, 18:47:28  »
Ja, jag har acc.tillskottet från mapvärdet. Får väl ordna så tpsen funkar som den ska isånafall.

I söndags blev det inte alls mycket kört  :( Bulten som håller motorkudden i motorfästet fick av när det krängde som värst i en 90 graders kurva så jag fick laga det temporärt med en avgasklämma och lägga en tändstiftshylsa som motorkudde.  :( Tog mig hem utan problem i alla fall.

324
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: juni 12, 2012, 18:42:24  »
Jasså du höll på och körde så länge..  :)
Vi åkte runt 6-7 tiden redan då jag fick bogsera hem en mitsu evo 3a  ;D

Du får plana turboflänsen och dra dit turbon ordentligt nu så du kan köra 2 bar+ igen. Lägger in några bilder av bilen din också. Finns i större kvalite om du vill ha.

325
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: juni 09, 2012, 22:40:45  »
Låter riktigt riktigt bra. Vilken tid siktar du på att vara på plats?

326
Projekt / SV: Olles 345 DLS -81
« skrivet: juni 09, 2012, 21:14:28  »
Riktigt bra material, gillar instruktionsfilmen.  ;D

Ser nästan ut som att inre framhjulet lyfter från marken på bilderna. Bra kört. :)

327
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: juni 09, 2012, 21:11:10  »
Två bilder till:

328
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: juni 09, 2012, 21:08:08  »
Frej: Jag har inte faktiskt tänkt på det. Har haft för mig att map värdet sjunker då den inte får bensin. Måste kolla upp hur signalen ser ut när den går fett och jämnt. Ett bränslefilter på slangen kanske jämnar ut värdet annars?


Blev några varv på banan igår, kanske 15-25 varv totalt. Det var första gången jag körde på bana och det var vansinnigt roligt. Imorgon är banan öppen igen så då blir det förhoppningsvis lika många varv.

Efter ca 2 varv gick bromsarna för varma, så jag fick köra två lugna varv igen för att kyla dem. Blir absolut bromsuppgradering och uppgradering av framvagnen som nästa.

Efter kanske totalt 15 varv gick 4ans grenrörspackning sönder igen.  :(
Vaknade kl 8 på campingen och ca 10 tiden var nya packningar monterade. Blev Elring packningar nu, lär vara mycket hållbarare. När jag drog fast grenröret drog jag förstås ut en pinbult ur toppen, men fick dit en bult istället som drog bra i gängorna längre in. Får dra i helicoil nästa gång jag tar isär grejjerna.

Nog pratat, här kommer några bilder:

329
Projekt / SV: Mulle Mecks Volvo 360 Års 88 Med 2,5L 16V sugis
« skrivet: juni 09, 2012, 20:30:24  »
Synd med raset. Hur mycket varvade du?

Kul att du tar nya tag.  :)

330
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: juni 09, 2012, 16:25:15  »
Här kommer en spionbild  :)

331
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: juni 07, 2012, 17:03:14  »
Det har jag också undrat, men enligt vad jag läst mig till på nätet så har fuel press ingenting att göra med någonting. Hur värdet kan variera förstår jag inte.

332
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: juni 06, 2012, 14:44:07  »
Nu behöver jag er hjälp med att tuna in tomgången.

Tror jag har någon störning eller något, för spridarnas puls-vidd går till 0,0 för ett kort ögonblick på tomgång och låga varv. Detta ger en svajjig tomgång, eller rullande tomgång kan man säga. Har inte hittat någonting som verkar konstigt i loggarna. Enda konstiga är 'Fuel Press' som svajjar precis som tomgången.

Postar en logfil.


333
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: juni 05, 2012, 20:51:27  »
Kul att se att det har lyckats relativt bra. Svetsar du aluminium själv?

Du får börja producera smågrejjer enligt folks önskemål  ;)

334
Säljes / SV: Ventilerade skivor med 240-OK - bolt on 360 (typ)
« skrivet: juni 05, 2012, 20:24:15  »
ifrän hvilken bilmodel er bromsskiverne ?
Mvh. Niels

Undrar samma sak.

Tyvärr kan jag inte köpa bromsarna av dig.   :(

335
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: juni 05, 2012, 20:10:39  »
Usch vad tungt att styra utan servo.

Har ordnat så tryckslangarna inte hoppar av nu och moddat vevhusventilationen så det också ventilerar från bränslepumpshålet i blocket.

Inte så lyckat, droppar olja därifrån nu istället. Hoppas det räcker med att täta slangen.

Lägger till en bild på hur tändstiften ser ut efter en tur med ca 1,1 bar. Är det småa märken av spikningar man kan se på stiften eller nojjar jag mig i onödan?

336
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: juni 05, 2012, 14:27:01  »
Usch vad tungt att styra utan servo.

Har ordnat så tryckslangarna inte hoppar av nu och moddat vevhusventilationen så det också ventilerar från bränslepumpshålet i blocket.

337
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: juni 04, 2012, 22:07:56  »
Laddet ligger på ca 1,1 bar nu och det sprätter iväg riktigt bra. Kanske borde ta ner det till 0,9 så man kan vara på säkra sidan.

Har bytt styrväxeln till en utan servo nu, provkörning imorgon.

338
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: juni 04, 2012, 16:30:24  »
Tur jag har nya packningar liggandes i garaget.
Blir nya tändkablar och stift också då jag råkade dra av en tändkabel.

Hur mycket vågar man ladda med såhär liten turbo, origi
nalgrenrör och renix tändning?

339
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: juni 04, 2012, 15:14:06  »
Styrningen har börjat bråka lite.. När man ska svänga till höger är det som om det hugger emot lite vid ett visst läge. Det orsakar panik varje gång man svänger höger..

Någon som har några tips om var man ska börja leta fel?
Hittar jag inte felet före onsdag så skruvar jag tillbaka icke-servo styrväxelnså jag kan köra i helgen.

I övrigt:

Skruvade i gröna bosch -968 spridar idag, och har mappat om bilen och ställt upp laddtrycket, så nu går den som en raket.  ;D
Ända tills tryckslangen hoppar av och grenrörspackningen på 4ans cylinder börja läcka.. igen.

340
Trimning / SV: konstigt fel 360 turbo
« skrivet: juni 02, 2012, 11:50:00  »
Kör du original LMM och 346cc spridare?? Då går nog bilen väldigt fett före du får laddtryck.


341
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: maj 31, 2012, 21:42:54  »
Skönt att det var så litet och lättfixat fel, om än svårlokaliserat.  :)

342
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: maj 31, 2012, 21:42:17  »
Jo, den går ganska stabilt nu, har varit på några kvällsturer. Blir fin-mappning och fix halva nästa vecka då jag har ledigt från jobbet. Torsdagkväll ska jag å se på Mötley Crue i Helsingfors så på onsdag måste allt vara tiptop.  :)

Snabbaste volvon i stan tror jag inte.. än..  ;)

343
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: maj 31, 2012, 16:49:18  »
Hoppas du får den att fungera, det är bara 8 dagar kvar till Carnia.  :)

344
Projekt / SV: 360 daily drifter & 360 T5-R track projcet (Starts p.11)
« skrivet: maj 31, 2012, 16:47:24  »
Ja jäklar! Ska du ha avgasröret inuti bilen?  ??? Blir det inte risk att man bränner sig?

345
Riktigt rent och fint i bilen efter städningen.

Tråkigt med ljuddämparen som stjäl effekt. Är det en dämpare med in och ut i samma ända?

346
Projekt / SV: Mulle Mecks Volvo 360 Års 88 Med 2,5L 16V sugis
« skrivet: maj 29, 2012, 16:54:19  »
Kul med ett sugmotor projekt. Bilder på chassiet och drivlinan vore riktigt intressant att se.  :)

347
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: maj 17, 2012, 22:07:22  »
När jag skruvade i turbomotorn ifjol fick luftfiltret plats längst ner i motorrummet, bredvid generatorn. Bra med kall luft underifrån men dåligt pga. sprut från framhjulet. Byggde en skyddsplåt och skruvade dit ett nytt filter.

Första bilden: Gamla filtret vs nya.
Andra bilden: Skyddsplåten i hjulhuset.
Tredje bilden: En bild underifrån.

Drog tillsist på lite stenskottsmassa innuti hjulhuset.

348
Projekt / SV: Vinterpulkan "citronen"
« skrivet: maj 16, 2012, 19:55:25  »
Riktigt snygg!

349
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: maj 15, 2012, 20:24:59  »
Original spridarna i igen. Nu går spridarna som mest på 69%, så bränsletrycket ökade nog en hel del av 1mm pressad regulator. Förr gick spridarna som mest på 100%.

Sen fick bilen ny olja och nytt oljefilter efter allt kladdande med alltför rik blandning. En tvätt av bilen blev det också, och en liten kvällstur i kvällsolen.  :)

350
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: maj 12, 2012, 21:50:29  »
Snyggt motorrum!  :)

351
Tändlägesgivare kan man nog kalla den. Sitter bakom toppen, fastskruvad i spränkåpan. 2st torx bultar håller fast den.  :)

352
Kanske den fick för mycket bränsle så den blev dränkt? Nästa gång kan du frösöka hålla gasen helt i botten. Då stryps bränslet helt.

353
Teknik / SV: avgasrör
« skrivet: maj 10, 2012, 19:17:55  »
Det borde vara modellen som du nämner som andra. Kika in under bilen din och se kolla hur det ser ut nu.  :)

354
Projekt / SV: 360 daily drifter & 360 T5-R track projcet (Starts p.11)
« skrivet: maj 08, 2012, 20:54:01  »
Hur tjock är plåten som du svetsar dit? Kämpa på.  :)

355
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: maj 06, 2012, 20:38:45  »
Hur har det gått?

356
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: maj 04, 2012, 20:37:10  »
Hurdan VE har du på tomgång då Frej?

357
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: maj 03, 2012, 20:07:02  »
Har kämpat vidare ikväll. Började om helt från början med en mapp, hela bränslekartan är helt plan, värde 30. Reqfuel värdet är justerat till 1.8 nu.
Nu går den rent AFR 13-14 med laddtryck.
Utan laddtryck känns det som att bränset rinner rakt genom motorn. Justerar jag ner bränslet i kartan så börjar motorn gå riktigt ojämnt samt att det smäller i avgasröret och slår eldflammor(häftigt.. not).  Fortfarande för mycket bränsle ? Justerar jag ner bränslet ännu mera så dör den. Jag blir inte klok.

Om jag däremot ställer på mera bränsle så kan jag få den att gå nästan rent på tomgång, AFR 10-10,5. Då är tomgångsskruven på insuget max utskruvad.
Provade ställa upp Injector dead time stegvis till 1.8 där jag tyckte att det blev bäst resultat.

Tack för den fina bilden och berömmelsen Frej, det var den som fick mig ut och mappa ikväll.  :)
Har MS1 V2.2.

Kullke: Jag tror inte det är hårdvaran på MS som är problemet, de nya spridarna har ju samma "elektriska" detaljer som original. Ca samma resistans 15,1ohm.

358
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: maj 01, 2012, 21:33:00  »
Nej jag har inte testat högre än 1,2 för det ploppade upp en ruta som sa att man måste vara expert för att ändra såpass.
Jo, det kompenserar för batterispänningen, minns inte hur mycket nu och lambdaregleringen är avstängd.

359
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: maj 01, 2012, 20:46:09  »
Jo jag har kvar original och har funderat på en justerbar med klocka så man har lite bättre koll på trycket. Orsaken till att jag pressade ihop original var att jag tänkte ifall sprutbilden blir dålig med 'bara' 2,5 bars tryck. Kom ju inte med något datablad med spridarna så man vet vilket tryck dom ska ha.

360
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: maj 01, 2012, 16:12:12  »
Tog en paus i första maj firandet idag, och tryckte ihop bränsletrycksregulatorn 1mm. Ställde om bränslevärdet lite grann, men tomgången är fortfarande obefintlig.  :(

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 [9] 10 11 12 13 14 15 16 17 18 ... 65