Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Bergvik

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 [10] 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... 65
361
Projekt / SV: 360 daily drifter & 360 T5-R track projcet (Starts p.11)
« skrivet: april 23, 2012, 16:35:19  »
Starkt jobbat!  :)

362
Trimning / SV: b21 i en 340 frågor.
« skrivet: april 23, 2012, 16:34:50  »
Du måste flytta över från original-motorn:
Oljepump
Oljetråg
Oljesticka
Motorfästen
Lamell
och även svänghjulet om du har renix.

Detta förutsätter att det sitter en B19 eller B200 i bilen från förut. Har du en B14 eller B172 så behöver du ovannämnda delar från en B200/B19 som satt i 360.

363
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: april 22, 2012, 21:02:12  »
Jasså den ska sitta där.  :)

Hur många temperaturingångar finns det på ditt vems? Kul att den snart är klar, akta så du inte kör sönder den till juni bara.  ;)

364
Börjar rumpan bli klar snart?  ;D

365
Projekt / SV: Renovering startad:D
« skrivet: april 22, 2012, 17:59:54  »
Vore kul med bilder, du verkar ha ganska bra fart på med jobbandet.  :)

366
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: april 22, 2012, 17:51:40  »
Har hittat åtminstone 1 'fel' nu som kan inverka på hur motorn beter sig. Efter att ha läst runt på nätet så menar folk att man ska ha spridare 1 & 4 resp 2 & 3 på samma spridarbank. Har tidigare haft 1 & 2 på samma och 3 & 4 på samma, utan problem.

Flyttade om spridarkopplingarna idag, men utan märkbar skillnad på hur motorn beter sig med de större spridarna.  :(
Den går fortfarande väldigt fett, och när man minskar ner på bränslet så börjar den gå väldigt ojämnt och lambdan hoppar från max till min och varven höjs och sänks och till sist dör den.

Kör nu på inställningarna med alternating och 4 injections / motorvarv.

367
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: april 22, 2012, 17:45:55  »
Rattaxelgummi, det var helt nytt för mig. Det sitter antagligen någonstans på rattaxeln?

Är det två stycken nipplar för avgastemperatur?

368
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: april 22, 2012, 17:40:24  »
Hoppas det går bra med gjutningen. Lite kul beskrivning på småjobb du har.  ;D

Grattis och lycka till med bröllopet.  :)

369
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: april 15, 2012, 14:02:54  »
Googlade runt lite och fann den här sidan. http://spridare.com/Spridare.html
Kan mina problem bero på dylikt? Eller är det bara jag som inte kan med sprutet.  ::)

370
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: april 15, 2012, 10:16:52  »
Bränsletrycket ligger på original 2.5 bar.


371
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: april 14, 2012, 23:29:44  »
alternating/simultaneous samt med 1,2 och fyra injections / motorvarv
Nu förstår jag inte? en spridare ska nog vad jag förstår spruta en gång på 2 vevaxelvarv.
'simultaneous' = alla öppnar samtidigt? ska de nog inte göra.
Antar att dina nya 650cc spridare är moderna fyrhåls så du borde få bättre lågvarvs och tomgång med dessa bara du får det mappat.

Jo, med motorvarv menar jag 2 varv, 720 grader.
Spridarna är nog fyrhåliga. Funderar på om öppningstiden blir för kort på tomgång med så stora spridare, ca 2ms verkar den ligga på när jag kommer närmast tomgång.

372
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: april 14, 2012, 18:31:21  »
Har mappat mig gråhårig med desa spridare.

Den går riktigt bra på höglast med dom, AFR ca 12, men låglasten är svajjig och lambdavärdet pendlar. Tomgång finns inte.  :(

har provat med olika alternativ med alternating/simultaneous samt med 1,2 och fyra injections / motorvarv. Provade ändra injector dead time mellan 0,9 till 1,2 men det hade ingen stor inverkan.



373
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: april 14, 2012, 13:11:27  »
Har stoppat i de större spridarna igen nu. Den går ganska fett, AFR 10, men jämnt när man kör på last, över 2000 rpm. Under 2000rpm går den väldigt ojämnt.

På tomgång visar lambdan afr 18-22, men jag misstänker att det är oförbränt bränsle som kommer ut i avgasröret så lambdan visar fel? Några tips någon?

374
Motor / SV: b200k till b200i
« skrivet: april 11, 2012, 19:54:12  »
Jag har bytt från förgasare till insprutning en gång.  :)

Du behöver inte byta tanken. Och ifall du har en B200E (insprutning) så har du ingen lambda så du behöver då inte den eller främre röret heller. Har du lambda så har du en B200F och då även katalysator.

Flytta över hela insuget så får du spridare, btr, fuelrail och allt i ett. Elen är relativt lätt att flytta också, hela insprutningen sitter i en egen kabelhärva. Tändningen är skilt och behöver inte bytas.

Nu minns jag kanske inte om det var allt, men det är inga större saker att flytta över ifall du har en komplett bil med insprutning.  :)

Edit: Kom på att det kan vara du måste flytta över någon givare i topplocket också.

375
Säljes / SV: Ventilerade skivor med 240-OK - bolt on 360 (typ)
« skrivet: april 11, 2012, 16:07:52  »
Hejsan.

Vad är det för skivor??

376
Riktigt nice Hilux!  :) Fast den slår nog inte en 300-serie  ;)

377
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: april 10, 2012, 20:17:59  »
Original spridarna är väl ca 200cc/min och de nya är 650cc/min.. Liite större  ;) Båda är Högohmiga.
Minns inte hur jag har inställningarna, alternating/simultaneous men tror jag har 2 insprutningar per motorvarv. Måste se över dessa och prova lite olika.

Har inte provat bilen så riktigt många kilometer, men kopplingen verkar greppa riktigt bra, utan vara för knyckig. Har inte fått ett enda kärringstopp ännu.  :)

378
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: april 09, 2012, 21:03:29  »
Bilen är nog uppstartad nu, men jag fick stoppa i original spridarna igen. Jag lyckades inte få bilen att gå rent överhuvudtaget med de stora spridarna. Fast jag justerade ner req_fuel värdet i steg tills motorn stannade, så gick den aldrig bra. Stiften blev svarta och det small i avgasröret.

Får ta nya tag och se över inställningarna nästa helg.

En bild på catch-tanken och Bosch 044 pumpen och en bild på hur de nya spridarna ser ut jämfört med bosch spridare.

379
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: april 07, 2012, 17:26:58  »
Nu börjar bilen snart närma sig körklart skick. Har satt i större spridare, svetsat om motorfästet samt skruvat dit grenröret och turbon. Bara avgasröret kvar. Samt kanske flytta lambdan närmare turbon.  :)


380
Projekt / SV: Volvo 360, b200k MS TURBO, b230 16v Turbo prosjekt
« skrivet: april 04, 2012, 15:54:55  »
Det var en riktigt snygg vevstake!  ;D

Men dendär kabelhärvan var inte riktigt lika snygg, antar att det var före du börja reda upp den  ;)

381
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: april 04, 2012, 15:44:08  »
Usch så tråkigt att behöva byta slangarna en gång till för att återförsäljaren har gett fel info.

Har precis bytt mina slangar nu. Kommer inte ihåg vad det är för tillverkare på dem, men det står multifuel på dem.

382
Projekt / SV: 360 daily drifter & 360 T5-R track projcet (Starts p.11)
« skrivet: april 03, 2012, 16:59:40  »
Ser bra ut.  :)

Ska du köra med 740ins fjäderben?

383
GLT fjädrar är 20mm lägre.

Bästa tipset är kapade, styvare fjädrar (sierra bakfjädrar?) ihop med dämpare som har blivit av-svarvade samt fått oljan utbytt till lite tjockare. Kolla under Tips/Guider http://www.300power.com/forum/index.php?topic=3658.0

Ni får väl fästa fjädrarna med slangklämmor i fjäderskålen om dom är för korta?

384
Projekt / SV: Olles 345 DLS -81
« skrivet: mars 30, 2012, 20:25:07  »
Se om du får nå bra ideer härifrån: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5761.0

385
Projekt / SV: Olles 345 DLS -81
« skrivet: mars 28, 2012, 18:39:51  »
Mycket snyggt!!  :)

386
Förslagslådan / SV: Säljes/köpes
« skrivet: mars 25, 2012, 19:19:47  »
Att ta bort inaktuella / Sålda/Köpta annonser är nog en bra ide. Hur lång tid är passligt att vänta före en sådan kan tas bort? 1 Dygn? 1 Vecka? 1 månad?
Kom med förslag.

387
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: mars 24, 2012, 15:54:06  »
Fick en riktigt fin tavla idag;

388
Kul att du skriver ner dina ändringar och resultat. Nästan så du borde göra en infotråd under Etanol-delen av forumet.  :)

389
Kanske stripen med 300 loggan med ögonen istället för sifforna?

390
Projekt / SV: volvo360gl som jeg skal bygge litt suge trim hehe
« skrivet: mars 20, 2012, 20:29:56  »
Blev snyggt med sommarfälgarna. Är den med sänkfjädrar på bilderna eller är den ännu lägre nu?  :)

391
Uschdå. Tur att den verkar ha läkt sig själv.  :)

Ontopic: Kan rekommendera hålrumsskydd på sprayburk. Det rinner in överallt när man sprutar det i balkar och sparklådor  :)

392
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: mars 19, 2012, 18:37:34  »
Hade precis samma problem som du när jag höll på med kopplingen. Sprängkåpan fick inte plats. Tror jag fick böja ner bakre kanten av framvagnsbalken för att få dit allt tillbaks.

Är det för att lamellen tagit fast som du tar ner drivlinan eller märkte du det nu när du tog ner den?

393
Klotterplank / SV: Vi som har husvagn
« skrivet: mars 14, 2012, 21:03:13  »
Komplett med 4 rum, kök, dusch och bastu..  :)


394
Projekt / SV: Volvo 343 DLi -87
« skrivet: mars 09, 2012, 20:27:39  »
Wow!! Här har du verkligen lagt ner arbete.  :)  Kommer nog att bli en riktigt vass motor. Tummarna uppe :)

Får man fråga hur det går till när man sandgjuter?

395
*Hoppas på en fredags-update  :)

396
Klotterplank / SV: NEEEJ datorn har blivit kidnappad!!
« skrivet: mars 08, 2012, 17:04:27  »
Ifall du inte får igång Windows brandväggen kan du testa med Zone Alarm. Dom har en gratisversion som jag använder på mappdatorn och är supernöjd med.  :)

397
WANTED / SV: Vit volvo 360 i solna, natten mellan 3-4 feburari.
« skrivet: mars 08, 2012, 17:00:40  »
En sån ratt har jag! Den satt i en helt vanlig GL med förgasare.

Kolla om denna trimline har AC eller någon annan utrustning som verkar special.

398
Projekt / SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *Problem igen :/!*
« skrivet: mars 06, 2012, 17:24:36  »
Har du kollat hur stiften ser ut? Vita eller sotsvarta?

Kollat tändläge med stroblampa?

399
Gruppköp / SV: 300power T-Shirt. Deadline 26 april
« skrivet: mars 04, 2012, 10:20:14  »
Ja, min börjar nog bli lite sliten. Texten och loggan flagnar av, borde ha tvättat den ut och in, så en ny vore nog på plats.  :)

400
Projekt / SV: Mandarins Volvo 360GLT -85 *Problem igen :/!*
« skrivet: mars 03, 2012, 15:47:01  »
Tänk på att ifall den nu går för snålt så kommer den gå riktigt snålt på E85.

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 [10] 11 12 13 14 15 16 17 18 19 ... 65