Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Meddelanden - Bergvik

Sidor: 1 [2] 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... 65
41
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: februari 12, 2015, 18:08:57  »
Ja vi pratade ju om att det vore skönt att gå "all-in" och bygga om totalt och inte besikta alls.  ;D

42
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: februari 11, 2015, 16:34:34  »
Så det blev av!

Stort grattis till ännu en GLT  :) Du vet ju va du kan göra med den röda 360in nu då  ;)

43
Teknik / SV: Volvo 360 turbo går som en tunna skit
« skrivet: februari 06, 2015, 19:06:18  »
Vad händer om du lossar och pluggar slangen till bränsletrycksregulatorn?

44
Köpes / SV: extraktorgrenrör till 360 köpes.
« skrivet: januari 28, 2015, 19:54:24  »
Det finns helt nya att köpas här: http://www.timosmotor.com/grenror/volvo/grenror-volvo-360
ifall du inte visste.  :)

45
Projekt / SV: 360 projektet
« skrivet: januari 23, 2015, 16:16:59  »
Riktigt härligt klipp! Antar att du låg emot styrstopp där vid 1:35?  ;D

46
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: januari 20, 2015, 21:16:28  »
Ojoj så fint garaget är!  :)

Ser ut att vara perfekt storlek att skruva i och bra tänkt med skilt rum för slipning/portning osv.
Måste komma förbi någon gång på ett garagebesök.  :)

47
Projekt / SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« skrivet: januari 20, 2015, 21:14:50  »
Trevligt med mycket bilder! Med det här tempot blir det snart uppstart.  :)

48
Teknik / SV: ojämn tomgång och ryckig gång
« skrivet: januari 12, 2015, 20:22:56  »
Ändras motorgången om du rycker av en tändhatt i gången?

49
Projekt / SV: SlimJim's Busbil 360T5
« skrivet: januari 12, 2015, 20:20:17  »
Nice med riktiga bälten och ordentlig ratt.

Hur är det med mocca rattar, måste man använda tilltänkta handskar när man kör?

50
Projekt / SV: Megasquirt n' Spark på B230-sugis - TORSEN!
« skrivet: januari 12, 2015, 20:18:39  »
Oj det var rostigt! Bra att du lagar det nu istället för när det ger upp och fjäderfästet lossnar.  :)

Tror inte det påverkar så mycket om du flyttar fästpunkten för fjädern bak, det är ju inte mycket den går att flytta uppåt. Fjädringen blir kanske lite hårdare då den inte fjädrar vågrätt längre?
Inga bilder på nya garaget?

51
Projekt / SV: B230FT i 360GLT
« skrivet: januari 01, 2015, 22:23:10  »
Härligt med nytt garage!

Kanske vi får en bild eller två på 360in i nygaraget?  :)

52
Drivlina/Växellåda / SV: Problem med värme..
« skrivet: december 28, 2014, 21:42:19  »
Kommer det värme ur utblåset vid passagerarsidan vid fönstret och utblåsen upp mot rutan?

Mittersta utblåsen har jag för mig att endast är för kalluft / går förbi värmepaketet? Prova stäng dessa två och känn i de andra.

53
Drivlina/Växellåda / SV: Växelspak i ändläge för att få i växlar
« skrivet: november 25, 2014, 17:39:21  »
Behöver inte alls vara svårt att laga.

Ta bort plasten runt växelspaken och dra upp damasken så ser du nog felet ganska fort. Kan vara onödigt att skrota bilen för en sån liten sak.

54
Projekt / SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« skrivet: oktober 31, 2014, 20:13:13  »
Intressant att läsa om motgångarna och framstegen med diffen.

Plus i kanten då du så detaljerat skriver vilka lager du beställt och vad som behövs.  :)

55
Elsystem / SV: hjälp blinkersproblem
« skrivet: oktober 14, 2014, 17:06:13  »
Har för mig att det sitter en jordkabel på spaken för blinkers.

Kan vara värt att kolla så den gör ordentlig kontakt.

56
Projekt / SV: 360 GL -vinterpulka
« skrivet: oktober 10, 2014, 16:15:04  »
Jag blir också förvånad när jag läser om handbromsproblemen.
360in har den bästa handbromsen jag nånsin haft i en bil. Kan låsa upp bakhjulen på torr asfalt utan problem.  ;D

Nå, med ny wire och lite smörjning inuti trummorna blir nog också din handbroms bra :)

57
Elsystem / SV: Problem med bränslepumpen
« skrivet: oktober 05, 2014, 19:30:44  »
Finns ett relä i motorrummet till bränslepumpen. Sitter på samma stag som håller LMM om jag minns rätt.

Sen finns det också en säkring till bränslepumpen bakom batteriet.

58
Foto/Film / SV: FORUMETS BILAR, visa upp din NU!!!
« skrivet: september 28, 2014, 13:36:50  »
Fortsätter på en fin tråd med några bilder jag fick idag, som är tagna för 2 år sen.  :)

59
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: september 13, 2014, 16:13:57  »
Här kommer några bilder åt dig Frej.
Var lite hillclimb att komma upp på backen.  ;)

Bilen för övrigt körd till vinterförvaringen. Ska handla lite torrbollar eller något liknande att lägga i den ännu.

60
Projekt / SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« skrivet: augusti 28, 2014, 19:55:28  »
Sätena såg riktigt sköna ut!

Och helt klart rätt färgval :)

61
Motor / SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: augusti 10, 2014, 10:16:41  »
Jag kör fortfarande med original renix ihop med turbo. Fast jag har lite lägre kompressionsförhållande. nånstans under 8:1 om jag minns rätt.
Fungerar bra för mig, har kört ända upp till 1,1 bar utan att spränga motor eller söndra topplockspackning.  :)

Jag kör på Bensin 98.
Viktigt också att ha bra koll på bränsleblandningen vid laddtryck.

Edit: Simlar la upp en tändmapp som visar att man vill sänka tändpunkten för att minska spikningsrisken och eventuellt spara på drivlinan. Om du kollar i min projekttråd så ser du ett bänkpapper som visar vridet från min motor. Har en stor vridpik på ca 400 nm vid 4000 rpm som jag gärna hade sänkt lite (med hjälp av lägre tändning) för att spara på drivlinan :)

62
Projekt / SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« skrivet: augusti 08, 2014, 21:16:20  »
Typiskt att gasen tar slut en fredag kväll..

Bara borra och svetsa lambdamutter på passligt ställe som blir lättåtkomligt när du ändå är i farten.  :)

63
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: augusti 06, 2014, 09:09:01  »
Frej: Jag vet inte alls vad det är för fälgbredd eller ET på fälgarna jag använde.. 205 breda däck var passlig bredd på dom åtmistone.
Bromsarna ska inte förbli original. Saknar lite inspiration att uppgradera dom bara pga. incidenten med 240 oket.

Även vevhusventen bör förbättras på något vis. Kanske det bara är packningen/oringen mellan blocket och vevhusburken som inte är tät?

Simlar: Jag har helt enkelt inte behövt oljekylare tidigare vad jag vet om, monterade ju temperaturmätaren ifjol så före det vet jag ju inte. Men har nog aldrig pressat bilen lika hårt och länge som sist på banan.

Är det termostatstyrd oljekylare som gäller eller klarar man sig utan termostat på sådan?

64
Projekt / SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« skrivet: augusti 06, 2014, 09:02:11  »
Ja om det är fjädermotståndet man ändrar så blev det ju knepigare att mäta och jämföra.

65
Projekt / SV: Volvo 360 Turbo
« skrivet: augusti 05, 2014, 22:33:19  »
Nu är det nog dags att göra en liten uppdatering. Till och med forumet skriker argt att det är över 120 dagar sen sist.  :-[

Största händelserna med bilen är nog att det blev 2 nya däck till 15" aluminiumfälg. Tidigare har jag kört med 16" men det är nästan onödigt stort när man kör inspirerat och på bana. Med lite vikt i bilen och hårda svängar vill det skrapa i lite här och var.

Var på en bandag i början av juli. Fantastiskt kul var det!  :)
Körningen var 30 minuter riktig körning och 30 minuter drift. Jag höll mig till de normalt åkande..

Kunde köra ca 20 minuter per gång - sen började oljetemp. mätaren närma sig farligt nära 120 grader. Får nog bli en oljekylare i framtiden.
Totalt tryckte vevhusventen ur sig ca 1 liter olja under hela dagen. Hälften i vevhustanken och andra hälften på motorn genom vevhusburken som inte verkar hålla riktigt tätt.

Noterbart var bromsarna (som nu är fräscha original) klarade bankörningen helt okej. Det gick att pressa så dom blev för varma, men man kunde ändå hålla högt tempo utan att bränna upp dom.
Fick inga riktigt bra bilder av körningen, enbart med kamratens mobil.

Idag har jag återställt bilen till besiktningsskick och besiktat den. Att återställa är inget stort - bort med kulventilen som höjer laddtrycket och på med original blinkers.
Bilen gick igenom med blankt papper.  :)

66
Projekt / SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« skrivet: augusti 05, 2014, 22:23:09  »
Blir fint med lite färg på, och det håller nog rosten borta många år!  :)

67
Projekt / SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« skrivet: augusti 05, 2014, 22:21:54  »
Går väl att mäta värdet med spjället i ett visst läge? T.ex. 20mm öppet och max osv?

Har nog någon LMM liggandes i gömmorna jag kan försöka öppna för att ge referensvärden ifall du behöver.

68
Projekt / SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« skrivet: augusti 04, 2014, 11:10:11  »
Kanske någon tidigare ägare har pillat i LMM (luftmängdsmätaren) då locket lossnade så lätt. Dessutom om det redan var en H-kam monterad så kanske någon har försökt ändra i LMM också?

Locken brukar sitta hårt limmade annars.

69
Projekt / SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« skrivet: augusti 03, 2014, 11:38:04  »
Vid fullgas borde insprutningen släcka bränsletillförseln helt.

Vad händer om du inte gasar vid start?

70
Projekt / SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« skrivet: augusti 03, 2014, 10:24:47  »
Om det är H-kam i bilen så tror jag det är den som orsakar den lite ojämna tomgången.

Däremot verkar du ha lite startproblem om du måste hålla gasen i botten för att den ska starta?

71
Projekt / SV: MidoNyk's Lekbil 360 -87
« skrivet: augusti 01, 2014, 10:18:29  »
Diggar texten på mätarhuset stenhårt!!  ;D

72
Projekt / SV: volvo 345 dls bygga gatbil
« skrivet: juli 29, 2014, 10:23:04  »
Hur gör du med kardan och växellåda?

Kardanen måste väl kortas när den ska användas i 300 karossen eller?

73
Projekt / SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« skrivet: juli 29, 2014, 10:21:52  »
Härligt att det verkar fungera på en gång med tändningen. :)

Bara koppla in spridarna och börja mappa så fort topplocket är på?

74
Motor / SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: juli 29, 2014, 10:21:03  »
Hur ser avgasportarna i topplocket ut? Lika oljiga?

75
Motor / SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: juli 07, 2014, 21:55:20  »
Om du har en multimeter kan du ohm-mäta spridarna. Högohm över 12ohm och lågohm runt 3-6ohm.

76
Projekt / SV: perkabrod's Volvo 360 GL (4-dörrars) -88
« skrivet: juni 17, 2014, 20:00:56  »
Intressant läsning om era diffar, hoppas dom får dessa fel åtgärdade i fortsättningen.  :)

77
Teknik / SV: får inte fram soppa
« skrivet: juni 11, 2014, 19:41:18  »
Vilket insprutningssystem använder du?

78
Projekt / SV: MidoNyk's Lekbil 360 -87
« skrivet: juni 09, 2014, 15:45:30  »
Blev snyggt med ordentlig sänkning!

Vad har du remmarna på fjäderbenen till? Glappar sänkfjädrarna ifall man lyfter bilen annars?

79
Projekt / SV: SimLar's Volvo 345 DLS -81 |
« skrivet: juni 07, 2014, 09:24:48  »
Bra jobbat!

Är det endast den simons dämparen på hela systemet nu eller har du också någon längre fram?

Hade tänkt fråga hur du fick plats för en så stor ljuddämpare men såg att du hade tagit bort reservhjulsbaljan.  :)

80
Motor / SV: Turbokonvertering B230E med org.insprut
« skrivet: juni 05, 2014, 17:08:06  »
Jag har min vattenretur från turbon ledd till en av expansionskärlets småa anslutningar. Tror jag fick borra den andra då den inte är färdigt borrad.

Sidor: 1 [2] 3 4 5 6 7 8 9 10 11 ... 65