Visa inlägg

Denna sektion låter dig visa alla inlägg som denna medlem har skrivit. Observera att du bara kan se inlägg i områden som du har tillgång till.


Visa inlägg - Jyllskar

Sidor: 1 [2]
41
Klotterplank / Finns här någon rörkrökare? ;)
« skrivet: januari 12, 2009, 17:15:26  »
Tänkte kika om det finns någon rörmokare här på forumet :)
Har lite funderingar ang att ansluta en elpanna till pelletspannan ;)
Nån som har lite koll?

42
Säljes / b234 16V rödblock
« skrivet: januari 04, 2009, 06:58:36  »
Tänkte kika hur stort intresset är för en 2.3L 16V rödblockare eftersom jag själv fått för mig att köra med 20V.
Motorn är komplett med hela kabelhärvan från 745an den satt i.
Databox och Lmm och svänghjul (enkelmassa) 36-1 eller 60-2? medföljer också.
Gick hur fint som helst när jag plockade ur den.

Pris: 3500:- eller bud.
kanske bytes mot något skoj som man inte visste att man behövde ;)

Stöd framtida vansinne  ;D

43
Klotterplank / Klinkers VS Epoxi på Garagegolv?
« skrivet: december 14, 2008, 19:40:19  »
Tänkte skapa en liten diskussion om garagegolv ;)
Har i mitt garage som jag isolerat ett nästan fläckfritt golv, tänkte att man ska passa på innan fläckarna kommer...

Klinker (garageklinker ala Biltema http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=137213
Någon som har erfarenhet av klinker i garage?

Epoxifärg (biltema) http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=135661
Har hört att det kan bli blåsor när våren kommer och fukten tränger genom plattan..

Eller ska man lägga en hård gummimatta?
Vad har ni för bra tips?
/Johan

44
WANTED / 300-folk i borlänge?
« skrivet: december 01, 2008, 06:34:02  »
Var i borlänge i helgen och fick syn på den ena dekaltrimmade 300an efter den andra, såg även massa "orginal" 300or med.. Konstaterade att det var det mest 300-tätaste område jag varit i på länge. ;)

Såå hur många härifrån bor i borlänge?
/Johan

45
Klotterplank / Värma garage med Dieselkanon + spirorör?
« skrivet: november 26, 2008, 16:48:44  »
Hejsan!
Hempul i tankarna igen, nu är det dock till garaget som jag hållt på och isoletat.
Kan väl börja så här:
Har isolerat väggarna med 95mm gullfiber, 10mm spån och 13mm gips.
Taket isolerat med 195mm gullfiber.

Har en vind ovanför som är "kallvind" där jag funderar på att ställa en dieselvärmare och leda ner värmen med spirorör el. dyl. vill inte ha den nere i garaget först för platsen och dels för att man måste ha lite fritt framför annars kan det bli tokigheter med lack el dyl ;)

Problemet är ju att dieselvärmaren skickar ifrån sig 800'C varm luft, så skulle vilja blanda lite uteluft med hetluften och kanske få ner till 200'C? för annars blir det nog knas med spiroröret?!
har skissat lite i paint för att ni kanske ska förstå :P

2 möjliga lösningar tror jag, tror mest på nr 2, går det att få självdrag in där eller ska jag montera en fläkt?

Vad tror ni? ;) Ska självklart göra värmeplåtar och isolera överallt där det blir varmt för att slippa jobbiga samtal med försäkringsbolaget  :-\´

värmaren är denna jag funderat på...
http://www.blocket.se/vi/17799804.htm?ca=5_s
/Johan

46
Foto/Film / Ganska säker snubbe!
« skrivet: november 15, 2008, 17:37:01  »

47
Klotterplank / Biltema VS Simons
« skrivet: september 24, 2008, 19:20:06  »
Vilket rör är bäst? :)
Simons har jag bara erfarenhet av att dom rostar på 5minuter, biltema hur är det med dom rören?
Var Universalrören jag är ute efter.
Äver ljuddämparna vore kul om nån märkt skillnad på, simons dämpar ju inte allt för mycket..

48
TIPS / Pulverlacka själv
« skrivet: september 05, 2008, 00:12:52  »
Sprang på en sida idag :)
http://www.sae.se/webbshop.php 2495:-

verkar som ett ganska shyst kit för att pulverlacka själv och härda i ugn (inte kökets då för husefridens skull ;))
frågan är ju hur långt man kommer på en bytta färg med bara 42gr i.
Nån som pulverlackat och kanske vet ungefär hur mycket det åtgår för att pulverlacka säg en ventilkåpa?

49
Trimning / Turbo/twin entry
« skrivet: september 04, 2008, 11:15:22  »
om man gör ett grenrör förberett för en turbo med twin entry,
måste man ha dubbla wastegates då också? blir väl fel om pulserna möts före turbon? 1-4 ska ju till ena ingången å 2-3 till andra ingången för snabbare spoolup vad jag förstått :P

50
Trimning / 12.9 topplocksskruv
« skrivet: augusti 29, 2008, 19:34:38  »
Funderar på en grej, som vanligt ;)
På jobbet har vi riktigt fina 12.9 kvalité skruvar, kan man använda dom som topplocksskruv?
Min egentliga fråga är, på en orginal skruv är det ju en "styrning" längst upp mot skallen så den centrerar i toppen.
Det är det ju inte på Dom vi har på jobbet..
Vad har den styrningen för uppgift igentligen, och klarar man sig utan den? :)
Man kanske kan svarva till en styrning som man pressar på skruven så har man den ?? tänkte kolla vad ni andra tycker :P

Vet att det finns ARP å allt vad dom heter men, gratis är gott ;)

51
Klotterplank / Sälja Lägenhet=vinst
« skrivet: augusti 25, 2008, 00:49:38  »
Bättre tidigt än sent ;)
Har köpt hus och nu ska jag sälja lägenheten.
Jag köpte lägenheten för 18k, billigt att bo på landet ;)
Och nu efter ha renoverat badrum och div. så får jag 60k. :)
Antar att jag går +-0 i slutänden med renovering och vad jag får i vinst..'
MEN.
Jag har inte kvitton på allt som jag gjort, bilder finns dock på allt jag gjort.
Hur kan man göra för att slippa så mycket vinstskatt som möjligt?
Kan man säga att jag lagt ut 45k på lägenheten och iomed det slippa vinstskatt?

/Johan

52
Trimning / Stakar i olika Rödblockare?
« skrivet: augusti 13, 2008, 22:06:49  »
Funderar på att köpa en donatorbil nu, en Volvo 745 Tic -88
Misstänker att det är "lågfriktionsveven" i den men undrar om det är andra kolvar och stakar i?
Och är dom någonting att ha?

Sedan skulle det vara kul att veta vad det finns för olika stakar och kolvar som är trimmvänliga och passar i b2xx motorerna.

M-stakarna b21et, passar dom på b230 vev och vad ska man ha för kolvar?
Vad är det för stakar i turbomotorerna 85-88b?

/Johan

53
Köpes / K: Nedrestyrstång/axel servo!!!
« skrivet: augusti 11, 2008, 12:04:18  »
Söker en nedre axel på styrstången (nedre biten) till 300 med servo (splines mot styrväxeln) alt. tips på nån bil som har samma splines.
/Johan

54
MS / Wasted spark (edis)
« skrivet: juni 20, 2008, 00:43:50  »
Var på skroten och letade efter en el-fläkt och råkade öppna huven på en gamal ford som jag såg hade en knepig tändspole dubbla spolar med 4 utgångar = edis :)
Det där med elfläkten blev bortglömt så jag skruvade ur den spolen och köpte den för en billig peng :)
Så nu undrar jag hur man ska göra med triggerhjulet, är det någon som är insatt?
Kan man fortfarande köra med 2st m8 i remhjulet eller lär jag tillverka ett 36-1 triggerhjul? Vill slippa fördelaren helt :)
//Johan

55
Förslagslådan / 300power tidning
« skrivet: juni 14, 2008, 00:51:40  »
Tjenare!
Har en liten funderig, skulle man inte kunna knåpa ihop en medlemstidning med lite repotage mm som kan skickas ut till betalande medlemmar, 1-2 gånger om året? (betalande medlemmar = dom som hjälper till med domänavgift mm?) Kom och tänka på det när kompisen visade sin medlemstidning från Opel sportclub var en enkel tidning med lite repotage och reklam ifrån sponsorer mm

Jag är frivillig att dona lite med en ev. tidning. :)
Vore trevligt om någon mer kunna nappa så man kanske kan åka runt lite och kolla andras byggen och göra ett litet repotage om varje? :) Lite jobbigt för en person att hälsa på alla 300busar i detta avlånga land ;)

Bara en tanke  :)
//Johan

56
Däck och Fälg / Bredda plåtfälg.
« skrivet: juni 11, 2008, 19:22:45  »
Har funderat på att bredda mina bakfälgar något och sedan slänga på 225/50-13 R-däck.
Tänkte bredda ca 1" innåt och 1"utåt,
Funderar bara hur man går tillväga, någon som har lite kloka tips och råd innan man sabbar 2st fungerande fälgar? ;)


Har ju tillgång till svarv mm på jobbet så det blir väl där men det gäller väl att få allting rakt igen när man svetsar men vore tacksam för lite tips :P


/Johan

57
Stereo/Styling / Rattnav
« skrivet: juni 06, 2008, 04:50:40  »
Vet någon om det finns någon annan bil än 400 serien som har samma splines i rattnavet? Med tanke på att rattnav till 300 inte finns överallt, annars tänker jag tillverka ett eget av en gammal ratt ;)

//Johan

58
Köpes / Servostyrning
« skrivet: maj 04, 2008, 13:12:58  »
Söker alla delar som kan tänkas till servo konvertering i pärlan.
Styrväxel och rattstång iallafall, pumpen kan jag nog få tag på.
Men har du ett helt kitt så tveka inte!


/Johan
0704759734

59
Teknik / vevstakar.
« skrivet: mars 30, 2008, 23:17:55  »
Har plockat isär både min b200 F och den b230e jag kör med,
hade olika stakar i dom (bokstäverna iallafall)
Hade i 200an stakar det stod "N" på, och i 230an var det "P" som gällde, eller tvärtom.
"M" stakarna ska väl va en utav dom bättre orginal stakarna,
Finns det någon info om dom andra och hur många olika sorter finns det?

N och P någon som vet nått?
/Johan

60
MS / lufttempgivare
« skrivet: mars 27, 2008, 19:43:50  »
håller på att göra en lufttempgivare nu. har hittat en termistor som jag håller på att mäta upp lite värden på.

har kollat upp i elfa och den ska vara på 68kohm vid 25'c
Kanske har för stort motstånd i denna?

Har fått ungefär dessa värden när jag mätte, lite luddiga siffror men man ser att det är ett brett omfång på den.
0.8Momh vid -23'c
68kohm vid 25'c (enligt elfa)
44kohm vid 31'c
38kohm vid +50'c
25kohm vid 70'c
18.4kohm vid 74'c
15.5kohm vid 89'c
 
det blir ju ganska låg ström genom denna. någon som vet max och min värden i tempgivare till MS?
/Johan


61
Foto/Film / Vem * behöver däckmaskin?
« skrivet: mars 24, 2008, 23:12:46  »
Är det så man får på däcken om man ska ha riktigt Tyskstuk? :D
http://www.youtube.com/watch?v=5xwfDEtk-R8&feature=related

/Johan

62
Kyrkogården / Jyllskar's Volvo 360GL 2.3T
« skrivet: januari 30, 2008, 00:03:59  »
Okej då, nu skapar jag en projekttråd om den stackars 360 jag fick tag i förra veckan.
Lite inledning...

Köpte en röd räcerpärla utav cyberfalcon här på forumet för 1500"bananer".
Största problemet då var att hjullagret höger bak var SLUT.
I övrigt så var det väl lite rost lite här och var. Bla vänster framskärm var illa faren. Men en sån fick jag ju med en "bättre begagnad".

Ska kika upp hur man lägger in bilder så jag kan underrätta er med biler också under tidens gång.

Har redan börjat ragga ihop turbodelar, grenrör och en "turboförflyttare", för att få bort turbon ifrån motorfästet, har jag redan ifrån vårat gamla projekt.
Spridare har jag nog oxå fixat..

Med andra ord, så snart bakhjulslagret är fixat så ska de laddas allt vad tygen håller!  ;D

/Jyllskar

63
Motor / turbo i 360 GL
« skrivet: september 12, 2006, 19:25:09  »
Hehe. jag och en kompis håller nu på att turbo konvertera en volvo 360 GL av 87 års modell med b200k motor.
insprut har vi monterat, sk. "svaninsug"? de sades att det var mest effekt ökande. någon som vet nått anat?
740 turbo grenrör har vi fixat, fick tag på ett sprucket som vi svetsade ihop. sen så fick vi göra en vinkel pryl så man fick öpp turbon från motor fästet som var lite ivägen. så vi gjorde en adapter av 2½tums rörböj och 2 st hemmapulade turboflänsar saab 9000 turbo är det som används t4.
intercooler är påväg också.
oljetillförsel har vi fixat från oljetrycksgivaren, ett hemmagjort t-kors. sen borrat ett hål i tråget som returen ska rinna in igenom. det som fattas nu är lite tryckrör från furbon till IC och sen till insuget. sen så får vi se om det går att få upp 360n i 200 kanske. :P 170 toppade den innan med bara insprut iaf. har bestält oljetrycksmätare och laddtrycksmätare också. bilder kommer nog upp lite senare när allt är klart och kanske en liten historia hur allt har gått under vägens lopp :)

Sidor: 1 [2]