Nyliga inlägg

Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 [9] 10
81
Projekt / SV: Simlar's Volvo 360 GLT -88 Update 11/7-21
« Senaste inlägg av simlar skrivet juli 11, 2021, 22:12:08  »
Update!

Justerat OM601-pumpen på min OM604 igen.
Hittade en video som förklarade hur man skulle justera för "full rack travel" så justerade om den enligt den videon. (https://www.youtube.com/watch?v=5UBBWOzsyho&list=WL&index=1)

Tog bort kåpan på sidan av pumpen och höll fullgas, med motorn avstängd.
Man kan då se hur bränsleelementens stag rör sig.
Med full gas fick jag då skruva in max bränsleskruven (nr25 på bilden) en bra bit, tillbaka till original/nära original innan den var så att bränsleelementens stag precis når max bränsle.
Skruvade då även in grov tomgångsjustering (nr 28 på bilden) lika långt.
Skruvade sedan inåt på vridmomentbegränsaren (nr17 på bilden) för att öka bränslemängden vid varvtal, väldigt känslig då den skenar i varvtal om man skruvar in den för mycket. Osäker hur långt in jag justerade den.
Sedan ökade jag maxrpm (nr 23 på bilden) så varvstoppet nu är på 5200rpm.
Skruvade även in tomgångsutjämnaren (nr50 på bilden) till den började gå ojämnt på tomgång och skruvade sedan ut den tills den gick jämnt igen, detta gjorde stor skillnad på gassvaret.

https://youtu.be/Q7T-Kz8_jmg

Provkörde en kort sväng, bilen är ändå löjligt slö trots att pumpen är helt maxad :(
5,5mm element som sitter i ska ändå räcka till ca 150hk men känns som det är max 100hk i bilen...
Jävligt kladdigt justera pumpen också då allt förutom finjustering av tomgång är innanför plåtlocket bak på pumpen. Samt betydligt krångligare pump att skruva i än Bosch VE-pump och även mycket svårare hitta information och delar så man kan trimma pumpen själv.

Har även kvar fenomenet att den helt plötsligt får in luft i någon av spridarna när man varvar mycket. Knackar då om motorn precis som att man rasat ett vevlager men efter man luftat spridarna eller låtit den stå på tomgång nån minut så går det till sig till nästa gång man varvar mycket.
Samma när man kör bilen, över ca 3000rpm börjar motorn misstända.
Misstänker att insprutningspumpen hinner suga mer bränsle än förpumpen matar in i bränslefiltret då jag inte kör en del av bränslereturen in i bränslefiltret så som det annars är original.


Börjar bli less på den här motorn och radpumpen, funderar starkt på att sälja OM604an och antingen skaffa en 220CDI-motor eller kasta i B230in igen.
Bilen lär ändå inte gå att köra allt för hårt med den här motorn då tråget hänger ca 2-3cm under framläppen, dvs kör man mot en trottoarkant är risken stor att tråget går sönder :-X

82
Projekt / SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Senaste inlägg av oFriman skrivet juli 11, 2021, 21:35:13  »
mer bilder
83
Projekt / SV: Volvo 360 GLT -87 vs. rostdöden
« Senaste inlägg av oFriman skrivet juli 11, 2021, 21:33:31  »
Tjäna tjäna,

Var ett tag sen sist. Har blivit väldigt lite gjort med bilen den senaste tiden, blev på vägen med bilen två gånger i början av sommaren och tappade lite intresset. Trodde först att jag fått slut på bensin då det var så bilen betedde sig, men även efter att ha tankat den så dog bilen en gång till. Visade sig vara bränslepumpskabelhärvan och/eller tankaramaturen som spökade, böt ut båda och nu verkar den inte strula längre. Ett annat fel jag stötte på var att generatorn slutade ladda, visade sig vara en kabel som gått av, men var lite trött på bilen så istället för att fixa det så köpte jag en ny.

Det börjar vara besiktningsdags för bilen, och tanken var att den skulle ändringsbesiktas med turbo, men jag har bestämt mig för att skjuta på det lite och endast göra en vanlig besiktning i år, är lite osäker på bilen med tanke hur dåligt skick den var i då jag köpte den, så vill få den genom en vanlig besiktning först.

Så spenderade en kväll med att plocka bort turbokittet, och fixade till avgasröret lite, blev kanske lite overkill med v-band. Men det gör ju arbetet lättare i framtiden. :)

Så införskaffade jag även en liten godsak till bilen, en speeduino, får se om jag tar tag i det i vinter. 8)
84
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 m-TDI
« Senaste inlägg av kvist90_ skrivet juli 10, 2021, 23:01:08  »
Då är båda länkarmrna nere dit punktade :)


Börja på dom övre snart. Blir väl riva lådan och tanken me för att komma åt riktigt ::) ;D
85
Köpes / GLT fälgar, nackstöd m.m. köpes!
« Senaste inlägg av Kurre86 skrivet juli 10, 2021, 22:08:12  »
Jag letar efter lite kul delar till min nya 340:


360 GLT 14" fälgar

Stoppade nackstöd (eller kompletta framstolar) i blått

Lackerade stötfångare och tanklock i ljusblå metallic

Vinge till sedan

Allt av intresse, har ni något kul som kan tänkas passa på en ljusblå sedan så skrik till!
86
Projekt / SV: Volvo 360GL "Redline" 1,9 m-TDI
« Senaste inlägg av kvist90_ skrivet juli 02, 2021, 19:52:44  »
Nu har man tatt tag lite i bilen och som vanligt när de gäller projektbilar så har planer ändrats lite  ::) ;D

Blir inte 240 axel. Det blir istället franken de dion axel :)
Original de dion med 4-link upphängning bmw diff, axlar och nav hade ja tänkt mig istället :)
Bara för att vara lite annorlunda.

Har börjat på 4-link nu i veckan och hade tänkt fortsätta nu i helgen.
Va en bult och mutter som jävlades lite men efter lite värme så lossade den me.





Är de bara copy paste till andra sidan :)
87
Teknik / SV: Problem med B200F i en 360 GL från 88
« Senaste inlägg av kullke skrivet juni 29, 2021, 21:19:18  »
Röf/gul kabeln ska inte vara ansluten till något.
Vet inte varför den finns men troligen för att volvo kunde mäta något där.
88
Teknik / SV: Problem med B200F i en 360 GL från 88
« Senaste inlägg av Lelle skrivet juni 28, 2021, 23:29:42  »
Har du någon bild på den lösa kontakten?
Har för mig den enda bruna kontakten på motorn är den till kallstartstermokontakten som sitter längst bak på topplocket vid 4ans insugskanal.
Skrev fel, kabeln är röd/gul och går ur kabel härvan precis innan i suget, får kolla mer när jag kommer hem.

Den rostiga balken som krängningshämmaren sitter på har endast som funktion att hålla fast krängningshämmaren

Aha, då behöver jag inte oroa mig att hela fronten viker ihop på motorvägen iallafall.

Ska se om det finns en 360 på skroten med den delen på sig.
89
Teknik / SV: Problem med B200F i en 360 GL från 88
« Senaste inlägg av Lelle skrivet juni 28, 2021, 23:13:36  »
Tack för alla tips, och ska prova allt som föreslagits. Dock lär jag inte uppdatera tråden på ett tag, är bortrest i ca 2 veckor för tillfället.
90
Teknik / SV: Problem med B200F i en 360 GL från 88
« Senaste inlägg av simlar skrivet juni 28, 2021, 17:07:08  »
Går bilen lika dåligt oavsett om den är varm eller kall?
Lambdasonden används inte när motorn är kall.


Går den för fett eller för snålt?
Tecken på den går för fett är t.ex att det stinker bensin om avgaserna även vid varm motor eller ryker svart.

Om du slår med handflatan på katalysatorn skramlar det inuti den då?
Om det skramlar om katalysatorn är den trasig.

Kollat så kamremmen inte kuggat över?

Kollat skick på fördelarlock, rotor, tändkablar och tändstift?


Renix-modulen är den stora grejjen som tändspolen sitter inbyggd i, sitter monterad på vänster hjulhus.



Har du någon bild på den lösa kontakten?
Har för mig den enda bruna kontakten på motorn är den till kallstartstermokontakten som sitter längst bak på topplocket vid 4ans insugskanal.


Den rostiga balken som krängningshämmaren sitter på har endast som funktion att hålla fast krängningshämmaren
Sidor: 1 2 3 4 5 6 7 8 [9] 10