Författare Ämne: Spørsmål om framvogn  (läst 4795 gånger)

Gulbrandsen_Racing

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Spørsmål om framvogn
« skrivet: mars 05, 2006, 05:58:34 »
Leste denne tråden av FREJ og lurte på om hvis disse foringene/bussningarna er ødelagt, vil da bilen krenge mer?

Jeg har også skjevt ratt, men hjulene ser ut til og stå rett i forhold til hverandre. hva kan være galt?

Når jeg dytter bilen ned forran på høyre side, så hører jeg ett lite "knepp" i framvognen. Kan det bare være utslitne dempere?

Takker for svar på alle spørsmålene :)
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Spørsmål om framvogn
« Svar #1 skrivet: mars 05, 2006, 20:01:02 »
Leste denne tråden av FREJ og lurte på om hvis disse foringene/bussningarna er ødelagt, vil da bilen krenge mer?

Jeg har også skjevt ratt, men hjulene ser ut til og stå rett i forhold til hverandre. hva kan være galt?

Når jeg dytter bilen ned forran på høyre side, så hører jeg ett lite "knepp" i framvognen. Kan det bare være utslitne dempere?

Takker for svar på alle spørsmålene :)

Nej inte borde den kränga mer.. det enda som de bussningarna har till uppgift är att hålla hjulet så att det inte kan åka fram/bak.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: mars 05, 2006, 21:06:15 »
Du kan inte se om du har rätt hjulvinklar genom att bara titta på däcken, helst ska du mäta upp det med laser.
Ett enklare sätt är att mäta avståndet mellan fälgarnas fram och bakkant. Kan inte säga på rak arm vilka värden det ska vara men det borde Volvo eller nån hjulinställningsföretag kunna berätta.
Nöter du något däck snett eller känns bilen orolig i framvagnen? Om inte så skulle jag bara ha tagit lös ratten och satt fast den rakt på rattstången istället.
Förare TEAM EGON RACING

Gulbrandsen_Racing

• 300power orakel
    • Visa profil
    • JRRacing
« Svar #3 skrivet: mars 06, 2006, 21:13:32 »
jeg vet at bilen har vært av veien en gang tidligere, med forrige eier.. kan dette være grunnen til skeivt ratt?

Fikk også mangel på EUkontrollen (norske besiktningen) om stor slakk i indre endeledd, sende bilen til etterkontroll og for og bytte endeleddet, men han på det siste verkstedet sa at endeleddet var fint som nytt..  :-\
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: mars 06, 2006, 21:41:02 »
Kan säkert bero på det. Eller att tidigare ägare bytt styrled nångång och då satt den lite fel. Är svårt att byta styrleder när det sitter original på bilen och man ska sätta dit en piratdel. Oftast så ser dom såpass olika ut så man hamnar ett eller ett par varv fel. Ett tips en sån gång är att mäta från t.ex. damasken över inre styrleden till centrumet på den yttre innan man tar bort yttre styrled.

Verkar konstigt med din inre styrled, antingen är den ju glapp eller så är den inte glapp. Frågan är bara vilket  ;)
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #5 skrivet: mars 06, 2006, 21:48:40 »
Verkar konstigt med din inre styrled, antingen är den ju glapp eller så är den inte glapp. Frågan är bara vilket  ;)

Det känner man om man rycker i hjulet.. eller så känns det i ratten.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Gulbrandsen_Racing

• 300power orakel
    • Visa profil
    • JRRacing
« Svar #6 skrivet: mars 06, 2006, 21:51:07 »
rister litt i rattet når jeg kommer i litt hastighet, men det er jo ubalanserte dekk.. dubbhjul på 13" stålplåtfelger .. :D

Har nok litt slitt framhjulslager også. men det får byttes nærmere sommeren!
Tenkte om kanksje bærearmene mine kunne ha blitt skjeve etter smellen? Ikke godt og vite.. :-\
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F