Författare Ämne: Problem med halvljuset på ena sidan  (läst 7009 gånger)

mila

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 7
    • Visa profil
Problem med halvljuset på ena sidan
« skrivet: september 26, 2005, 20:39:49 »
Hej,

Mitt halvljus, vänster fram, har lagt av (helljuset fungerar). Först trodde jag att det var fel på lampan men efter att ha bytt den visade sig att så inte är fallet. Någon som har någon aning om vad det kan vara som krånglar (jag har kontrollerat säkringen).

/ Micke

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Problem med halvljuset på ena sidan
« Svar #1 skrivet: september 26, 2005, 20:46:22 »
Har du en multimeter eller voltmätare så man du ju mäta om du får fram någon stänning till lampan, troligtvis inte. Då har du ett avbrott någonstans. Det jag skulle göra är att klippa av kabeln till halvljuset och tjuvkoppla på den från den på andra sidan. Då slipper du en massa felsökning och det kommer funka.

mila

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: september 26, 2005, 20:58:46 »
Hej,

En multimeter ska nog gå att gräva fram och tjuvkoppling låter lockande. Du föreslår alltså att jag ska klippa kabeln till halvljuset på vänster sida och tjuvkoppla över lite ström från höger sida? Eller  snor jag strömmen från helljuset på vänstersidan (om det nu ens är möjligt)?

/ Micke

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: september 26, 2005, 23:10:15 »
Du klipper halvljuskabeln på vänstersida (den som inte funkar). Sen snor du ström från höger halvljuskabel.

mila

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: september 27, 2005, 10:36:15 »
Tackar! Då är jag med på banan! Finns det föresten ingen "skitgrej" det kan vara? Något relä eller någon form av koppling där det kan vara glappkontakt i eller något åt det hållet? Brott på kabeln känns långsökt, även om det säkert är det. Det tar emot att våldföra sig på pärlan (måste antagligen borra lite för att få fram tjuvkabeln från den ena till den andra sidan).

En fråga till. Det sitter en B19A motor i min kärra, har den kamrem? I så fall, är det katastrof om den går av eller vad händer? Läste någon tråd om att taskig tomgång kan bero på kamremmen och jag har problem med tomgången till och från.

/ Micke

snusarn

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 367
    • Visa profil
    • pelles740
« Svar #5 skrivet: september 27, 2005, 11:10:01 »
Beträffande ditt ljuse har du kollat lamp kontakten så det inte bara är ärjigt (stavar som det låter)  på min sjuförti jag hade fick jag ofta problem just i lamphållaren.
Om kamremmen gått av har du ingen tomgång alls
Är volvo lös nu....

Nemesis

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #6 skrivet: september 27, 2005, 11:16:44 »
Och om kamremmen har kuggat över har du alltid dålig (obefintlig?) tomgång...

Har för mig att ventilerna går i kolvarna på B200 om kamremmen går...  :P
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

mila

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: september 27, 2005, 11:22:46 »
Kan jag tolka det som att det värsta som kan hända om kamremmen går på en B19A är att tomgången slutar fungera och att man åker på att byta remfan? Det blir inget totalhaveri som på B200?

/ Micke

Morst

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: september 27, 2005, 18:19:51 »
Nej det blir det inte, jag vet inte så mycket om B19 men DET vet jag.  ;)
Jag och farsan var för många år sen ute och åkte med vår 343 DLS med just en B19A (minns inte riktigt men enligt den förträffliga historiken på startsidan så hade den det). Plötsligt tvärdog bilen och vägrade starta igen, efter lite felsökning upptäcktes att kamremmen helt enkelt hade gått av. Bara att byta och köra igen! :)
"Kampen mot Gud og Hvite krist er igang!"
Den som är stark i sig själv, har öppna ögon och kan tänka med skallen behöver ingen annan än sig själv (utom möjligen sin Volvo och en snus!)

Nemesis

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #9 skrivet: september 28, 2005, 13:58:55 »
Ev har man samma problem med en B19E (tidiga GLT) eftersom den har högre komp.
Edit: dvs att man kan kröka ventiler...
« Senast ändrad: september 28, 2005, 13:59:45 av Nemesis »
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Morst

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: oktober 01, 2005, 21:03:58 »
Och mig veterligt på samtliga Volvos K-motorer (B200K, B230K) samt 16-ventilarna B204FT/GT, B234F.
"Kampen mot Gud og Hvite krist er igang!"
Den som är stark i sig själv, har öppna ögon och kan tänka med skallen behöver ingen annan än sig själv (utom möjligen sin Volvo och en snus!)