Författare Ämne: Packboxar  (läst 3780 gånger)

Krille

• Gäst
Packboxar
« skrivet: maj 03, 2004, 10:23:30 »
Har hört att jag måste byta packboxar på min 360 / 88 då det läcker olja. Var sitter dom? Enligt "meken" är det svårtatt göra då man måste lyfta ut växellåda mm. I övrigt läcker det olja från oljeplugg (hålet är tydligen dåligt) och från kamkåpa och undre delen av motorn. Frågan är: Är det här knepigt att göra själv?

Mefistofeles

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2850
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Packboxar
« Svar #1 skrivet: maj 03, 2004, 10:45:32 »
Mycket knepigt om man inte har gjort den innan. Som din mek säger måste du ta loss växellådan eller ta ur hela motorn. Jag skulle ta loss hela motorn och byta alla packningar, oljetråg, topplock mm mm på en gång. Då har du en motor som går många härliga mil till.

Om du nu kanske börjar renovera motorn, kan du på en gång trimma lite  8) Plana och porta toppen och köpa en vassare kam så kommer du få några extra gulliga hästar.

Är bilen schysst utöver de dåliga packningarna. Rost ?
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

Mefistofeles

• Administrator
  • 300power orakel
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
« Svar #2 skrivet: maj 03, 2004, 11:25:00 »
Glömde svara på vart packboxarna sitter. De sitter på varderasida där vevaxeln går ut. Fram sitter den bakom den stora remskivan. Den skivan är monterad längst ner på motorblocket.
Bak är den placerad bakom svänghjulet.
Inte så lätt att komma åt. Men det är lätt och byta om man fått ur hela motorn!
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58

Nemesis

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #3 skrivet: maj 06, 2004, 14:04:32 »
Man kan ju börja att byta på oljetråg och ventilkåpa och se om det verkligen är packboxarna som läcker.

Ang. olje plugg, börja med att byta packningen (koppar-brickan) om inte det hjälper skall det gå att gänga upp så att en oljeplugg till 240 passar (har haft det på min gamla 360) så slipper man in-4:an  ;)
« Senast ändrad: maj 06, 2004, 14:22:22 av Nemesis »
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Krille

• Gäst
« Svar #4 skrivet: maj 10, 2004, 08:15:38 »
Bra tips!
Packpoxar sitter alltså på båda sidor av vevaxeln, tror det var den bakre som läckte, kan man ju lika bra byta båda. Vem säljer dom? Volvo eller finns det på Biltema?
Har också en snål-fundering  ;) Kan man slänga in lite tjockare olja, 10w-40, 15w-40 eller synt 5w-50 istället för 10w-30 och räkna med att den tätar lite bättre så kärran går genom besiktningen?
Då skulle jag bara behöva svetsa lite på ett par ställen på sparklådorna och fixa oljepluggen.

I övrigt så är det en del rost på bilen, har skrapat rätt friskt och lagat med plåt, plast och f-n och hans moster. Undersidan är rätt ok.

Mefistofeles

• Administrator
  • 300power orakel
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
« Svar #5 skrivet: maj 10, 2004, 09:44:22 »
Köp volvo orginal från Bilia! Kostar inte mycket mer, men håller betydligt bättre än biltema.
Vet ej vad besiktningen säger om läckande packboxar. Du kan ju alltid köra en motor tvätt innan du åker i väg till besiktningen. Eller läcker det så mycket att det droppar från sprängkåpan bak? Om det gör det ska du inte köra med bilen alls utan fixa packboxarna på en gång. Du ska inte snåla med tjockolja det vinner du inte på.

Ska man göra något, ska man göra det ordentligt.
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58

Nemesis

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1019
    • Visa profil
    • Min blogg
« Svar #6 skrivet: maj 10, 2004, 10:23:55 »
Så länge det inte droppar eller rinner från motorn så tror jag inte SBP säger något. Jag har en småläckande diff/vxl-ld (rätt vanligt tror jag) så där är det alltid skitit och det hänger nån droppe, men jag har aldrig fått backning på det...
/Peter Olesen
"Hastigheten är inte allt. Det är tiden till laglig hastighet som är intressant"

Krille

• Gäst
« Svar #7 skrivet: maj 10, 2004, 14:41:26 »
För att dra kärran igenom besiktningen tänkte jag man kunde köra med lite tjockolja - eller är det skadligt för motorn? Biltema har ju billiga oljor - vad rekomenderar ni?