Författare Ämne: B14 går varm efter ett tag  (läst 7062 gånger)

erland

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
B14 går varm efter ett tag
« skrivet: augusti 15, 2006, 12:21:38 »
Min 343 B14 går varm efter ett antal mil. Temperaturen går upp normalt och håller sig sedan konstant rätt länge (flera mil). Sen börjar den sakta krypa upp och till slut börjar varningslampan blinka. Jag provade då släppa lite på locket på expansionskärlet och då började det bubbla och komma upp vatten. Känner jag på kylaren så känns den varm överallt.
Jag har flera gånger spolat igenom systemet och även nyligen använt kylarrensare.

Dan.P

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
Re:B14 går varm efter ett tag
« Svar #1 skrivet: augusti 15, 2006, 23:51:34 »
Titta i expansionskärlet på glykolen om det flyter som oljeringar på ytan.
Kolla oljelocket om det sitter en beige/brun sörja på undersidan.

För det kan vara topplockspackningen som läcker eller ett cylinderfoder som har sjunkit.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #2 skrivet: augusti 16, 2006, 11:03:20 »
kan det inte vara termostaten som börjar bli dålig?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: augusti 16, 2006, 12:25:11 »
det första jag skulle göra är att kontrollera vätskenivåerna och konditionen på dessa. samt lukta på expantionskärlet. luktar det avgaser? (man kan även använda sån där mojupp som kollar co halten)
är detta fint så skulle jag sedan köpa en ny termostat. Detta beror juh lite på hur gammal denna är. har jag nyssbytt den så är det väl lite onödigt.

erland

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: augusti 16, 2006, 21:05:32 »
Kollade under oljelocket. Såg bara svart olja. Såg hur fint som helst ut tyckte jag.

Kylvattnet brukar alltid se rostigt ut som fan när jag bytt det. Nu har jag i alla fall kört en kylarrensare igenom hela systemet så nu såg det rent ut men får se när man kört ett längre tag.
Luktade i expansionskärlet men kände inget speciellt, har dock bytt vatten nyligen som sagt, borde man märka lukten direkt eller tar det ett tag innan man känner nåt?

Fick tips om att fläktremmen kanske var lite lös, har 1.5 cm nu och ska vara 1 cm enligt instruktionsboken. Kan den bli slakare när motorn blivit riktigt varm? Ska spänna upp den i alla fall och se om det blir bättre.

Termostaten har jag bytt för ett par år sedan och jag kör väldigt lite. När jag körde upp till norrland i sommar så plockade jag bort termostaten när den gick varm men det blev ingen skillnad så tror inte det är något fel på den.
« Senast ändrad: augusti 16, 2006, 21:07:25 av erland »

Dan.P

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: augusti 17, 2006, 06:15:24 »
Du kan ju också prova med att byta ut locket till expansionskärlet, om det är tätt och inte släpper ut övertrycket så cirkulerar inte kylvätskan som den ska.

Felet du har brukar uppstå om det läcker ut en del av kompressionen i kylsystemet, kanske borde du lämna in den för en provtryckning för att vara säker.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #6 skrivet: augusti 17, 2006, 22:39:38 »
fläktremmen skriker ju om den är slapp!?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Brainded

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: augusti 18, 2006, 16:50:50 »
fläktremmen skriker ju om den är slapp!?

det var jag som kom med bla det forslaget. jo du har ratt i att den borde skrika da.

/Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

erland

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: augusti 25, 2006, 11:41:28 »
Nä, körde 8 mil nu. Gick hur bra som helst länge. Körde 110 km/h en mil eller så men mätaren stod bra. När jag körde hem igen är det en längre sträcka med lite uppförsbackar och då kröp temperaturnålen sakta uppåt. När det planade ut så sjönk den något igen. Känns som allt funkar som det ska men det är bara lite för lite kyleffekt.
Kan det vara att det är lite igensatt i kylaren eller i kylkanalerna fortfarande? Köpte en kylarrensare till som jag tänkte stoppa i innan jag fyller på med glykol (kört bara med vatten medan jag kollat hur den går).

Några tips hur man ska göra för att rensa ut skiten ordentligt?

Haak

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: augusti 25, 2006, 12:21:53 »
Hadde nøyaktig samme problem på mine foreldres bil, det viste seg at den lakk kjølevæske selv om det var riktig nivå i tanken. Jeg løste det ved å skru av lufteskruen på termostaten og fylle kjølevæske direkte på radiatoren. Det kan være en ide å sjekke iaf....

Dan.P

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: augusti 25, 2006, 23:03:03 »
Nä, körde 8 mil nu. Gick hur bra som helst länge. Körde 110 km/h en mil eller så men mätaren stod bra. När jag körde hem igen är det en längre sträcka med lite uppförsbackar och då kröp temperaturnålen sakta uppåt. När det planade ut så sjönk den något igen. Känns som allt funkar som det ska men det är bara lite för lite kyleffekt.
Kan det vara att det är lite igensatt i kylaren eller i kylkanalerna fortfarande? Köpte en kylarrensare till som jag tänkte stoppa i innan jag fyller på med glykol (kört bara med vatten medan jag kollat hur den går).

Några tips hur man ska göra för att rensa ut skiten ordentligt?

En vattenslang mot motorn tätt i övre kylarslangen, lossa nedre kylarslangen.....spola å må bra :) tills vattnet är klart från partiklar, vänd sedan o spola i den undre kylarslangen.
Sist av allt spola ur kylaren uppifrån o ner.

Om motorn går varmt vid extra belastning kan man även misstänka mager bränsleblandning och/eller felaktig tändning.
« Senast ändrad: augusti 25, 2006, 23:05:29 av Dan.P »