Författare Ämne: Tomgångsproblem  (läst 2451 gånger)

ghoststrokes

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 30
  • Liket lever :-)
    • Visa profil
Tomgångsproblem
« skrivet: september 15, 2011, 15:23:43 »
Kör en ny tråd på ett gammalt kärt ämne.
Eftersom jag är så full av beundran av alla kunniga snubbar som är här så måste jag lägga upp ett problem som jag har,även om jag vet att orsaken kan vara många. Here we go...
Har weberförgasare på min gamla skorv och har nu taskig eller ingen tomgång att prata om.
Det händer att tomgången för en kort stund är okay, särskilt när jag har kört en stund och sen stannat och startat på nytt.
Men glädjen är kortvarig :( , för efter en stund så börjar helvetet att bluddra och gå ojämnt igen.
Har man lite tryck på gasen så märks inte något, typ över 70-80 knyck. Men kör man på lägre varv så går den ryckigt
och vill gärna dö vid stopp.  Magnetventilen (eller vad fackmännen nu kallar den ?) har jag funderat på. Kan den typ skapa såna här problem om den kärvar? Förgasaren är förmodligen inte helt tät men eftersom den vid korta tillfällen ändå ger skaplig tomgång så kanske det inte är alarmerande otätt i alla fall. Ska ut och dra lite i sladden till magnetventilen och se om det klickar.
Vad säger ni proffs? Alla tankar välkomna!
Nej, jag är ingen horsepundare, det är bara min bil som skjuter...

Malheus

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Tomgångsproblem
« Svar #1 skrivet: september 15, 2011, 21:07:41 »
B14 antar jag?

Tomgångsventilen är hyfsat vanligt..iaf på mina B14 motorer :> Vanligaste enligt 300mania så får du dra åt bultarna till förgasaren, den ska tydligen sitta löst efter ett tag
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!

Malheus

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
SV: Tomgångsproblem
« Svar #2 skrivet: september 16, 2011, 05:29:47 »
Stämmer bra, börja med att ha motorn på tomgång och spraya startspray eller något så du hör i fall motorn varvar upp sig
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!