Författare Ämne: Den driver inte?!  (läst 6393 gånger)

300Gellte

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
Den driver inte?!
« skrivet: oktober 19, 2007, 16:40:44 »
Skulle burna idag men det gick inte så vidare. När jag släppte kopplingen så small det bara utav bara faan. 1an låg i men jag for inte frammåt.

Kopplingen känns likadan som förut, växellådan känns likadan som förut, och inget hänger ner under bilen.

Vad är det som kan ha gått sönder?

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
SV: Den driver inte?!
« Svar #1 skrivet: oktober 19, 2007, 17:04:56 »
ajajdå. Nånting har rasat i drivlinan. Kolla drivaxlar och drivknutar först. sen kan du kolla diffen.

Det är också möjligt att det är hylsan mellan diff och växellåda.

300Gellte

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: oktober 19, 2007, 17:13:07 »
ajajdå. Nånting har rasat i drivlinan. Kolla drivaxlar och drivknutar först. sen kan du kolla diffen.

Det är också möjligt att det är hylsan mellan diff och växellåda.

okej, jag har tillgång till lyft så jag får väl lyfta upp den och kika lite :)

ale

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: oktober 19, 2007, 22:40:11 »
Surt...Prova att lyfta upp bak o snurra på ena hjulet- snurrar dom åt olika håll så borde diffen vara hel om dom inte snurrar så så är diffen eller någon drivaxelknut av.(om du inte har agadiff såklart- då snurrar ju båda åt samma håll..   hoppas du fattar... ;)

300Gellte

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: oktober 20, 2007, 00:22:47 »
Surt...Prova att lyfta upp bak o snurra på ena hjulet- snurrar dom åt olika håll så borde diffen vara hel om dom inte snurrar så så är diffen eller någon drivaxelknut av.(om du inte har agadiff såklart- då snurrar ju båda åt samma håll..   hoppas du fattar... ;)

okej jag ska lyfta upp och kika, den är inte agadiffad, det kan inte vara typ kopplingen?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #5 skrivet: oktober 20, 2007, 01:45:50 »
okej jag ska lyfta upp och kika, den är inte agadiffad, det kan inte vara typ kopplingen?

Förmodligen inte, då borde det rassla antar jag. Om den splittrats alltså.

Jag gjorde som du för 4 veckor sen, då gick de små diffdreven i spillror. Märktes ingenting mer än en smäll som för dig.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

300Gellte

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: oktober 20, 2007, 12:45:11 »

Förmodligen inte, då borde det rassla antar jag. Om den splittrats alltså.

Jag gjorde som du för 4 veckor sen, då gick de små diffdreven i spillror. Märktes ingenting mer än en smäll som för dig.

okej, vad är det som behövs göras då? har ganska nyligt skaffat mig en 300a så kan inte så mycket om dom. Kan man rädda diffen genom att agadiffa eller?

Bekkis

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
« Svar #7 skrivet: oktober 22, 2007, 09:50:18 »
ja det borde gå men vad har du för motor i för om jag ointe minns fel så dom som har b14 har den dåliga kardanen dvs den synliga i aluminium och dom går sönder i ändarna
Bra, bättre, bredast

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #8 skrivet: oktober 22, 2007, 20:30:32 »
ja det borde gå men vad har du för motor i för om jag ointe minns fel så dom som har b14 har den dåliga kardanen dvs den synliga i aluminium och dom går sönder i ändarna

Du tänker nog på nån annan, 300Gellte har än så länge inte skrivit i nån mer tråd än denna.

>>300Gellte:
Är det dom små diffdreven så som på min diff så går det agadiffa, jag gjorde själv så men det höll bara en vecka pga. att jag svetsade med MIG-svets och flusstråd. Fungerade inte så bra, pinnsvets eller TIG-svets är det bästa. Möjligtvis går det med strömstark MIG-svets med vanlig svetstråd som man använder gas till.

Se mer i min projekttråd där det även finns bilder:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=574.msg39997#msg39997
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

300Gellte

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: oktober 23, 2007, 09:39:45 »
det är en 360 glt -88 och det sitter en b200 i den, har inte haft tid att kolla upp det och på fredag far jag till marmaris och blir borta 1 vecka :D haha, får väl kolla upp det veckan efter det.