Författare Ämne: Disco i bilen, epeleptiska anfall under omkörning osv.....  (läst 2625 gånger)

NATTSUDD

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Disco i bilen, epeleptiska anfall under omkörning osv.....
« skrivet: januari 09, 2008, 01:18:15 »
 :D

Precis köpt en riktig pärla.
Ville inte åka kommunalt så jag impulsköpte en Volvo 360 från 1983 och jag är mycket nöjd.
Dock är jag helt ny inför Volvo-meck.

Bilen har lite mysko spänningsfall, samtliga eldrivna prylar(halv/hel-ljus, instrumentbelysning, osv.) blinkar. Nja, blinkar är kanske inte riktigt sant men de pendlar i ljus-styrka.
Verkar vara oberoende av om fläkt, stereo, vindrutetorkare eller annat är igång.
Är som värst vid tomgång, då även laddningsvarningslaman blinkar till med jämn rytm.

Är det generatorn som är skum? Verkar orimligt då blinkandet även existerar(dock mer diskret) vid höga varv/hastighet.

Tacksam för svar, även humoristiska.

Kurre86

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2439
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Disco i bilen, epeleptiska anfall under omkörning osv.....
« Svar #1 skrivet: januari 09, 2008, 01:56:58 »
Kontrollera alla jordpunkter mellan framförallt batteriet och generatorn och chassiet, samt kontrollera att batteripolerna sitter ordentligt fast och att du har ström i batteriet...:D
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Disco i bilen, epeleptiska anfall under omkörning osv.....
« Svar #2 skrivet: januari 09, 2008, 18:39:26 »
Välkommen hit!

Har du mätt upp hur mycket laddning du har från generatorn på tomgång då som du säger laddningslampan blinkar?

Om du inte vet det så mäter man ju med en voltmeter nånstans tex direkt på batteripolerna och kollar spänningen. Laddningen ska vara 13.8 volt men den är nog något lägre på tomgång, en bit över 12v borde det vara i allafall..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.