Författare Ämne: Volvo 360 startar inte, går korta stunder när man gasar med lågt varvtal  (läst 5387 gånger)

0scaar

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
Hejsan, har nyligen köpt mig en Volvo 360 GL 88 med b200f.
Körde med den 1 vecka sen började den strula när man skulle starta, körde på startmotorn ett antal gånger och pumpade lite gas. på typ 10 försöker starade den, gick orent några hundra meter sen gick den som vanligt. Dagen efter var det samma visa igen men den här gången kom jag 10 meter sen dog den. Får igång den korta stunder men gasar man får man upp max 500 varv och motorn låter som den ska flyga ur. Har kollat fördelare, rotor, tändkablar och stift. Tändstiften blir pissblöta av bensin. Gjorde ett kompprov på den, låg runt 9o på alla cylindrar men det sprutade bensin ur den ena. Har kollat alla vakumslangar till insuget och runt omkring men hittar inget som verkar vara konstigt med dem. känns som att detta är rätt ställe att få tips ifrån!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Hejsan, har nyligen köpt mig en Volvo 360 GL 88 med b200f.
Körde med den 1 vecka sen började den strula när man skulle starta, körde på startmotorn ett antal gånger och pumpade lite gas. på typ 10 försöker starade den, gick orent några hundra meter sen gick den som vanligt. Dagen efter var det samma visa igen men den här gången kom jag 10 meter sen dog den. Får igång den korta stunder men gasar man får man upp max 500 varv och motorn låter som den ska flyga ur. Har kollat fördelare, rotor, tändkablar och stift. Tändstiften blir pissblöta av bensin. Gjorde ett kompprov på den, låg runt 9o på alla cylindrar men det sprutade bensin ur den ena. Har kollat alla vakumslangar till insuget och runt omkring men hittar inget som verkar vara konstigt med dem. känns som att detta är rätt ställe att få tips ifrån!

Hej och välkommen! Jo nog har du kommit till rätt ställe alltid!  :)

Låter som om din bil bara tänder på 3 cylindrar när du säger att det låter som om den ska flyga ur.. och det låter ju som om det är den som det sprutar bensin ur som inte tänder då. Men dom andra stiften ska ju inte bli blöta... då får den ju för mycket bränsle.. och även på bara 3 cylindrar ska motorn gå att varva långt mycket mer än 500 rpm  ::)

Rekommenderar dig att utföra felsökning på insprutningssystemet efter vad Haynes säger i kapitel 3: http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4354.0
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

0scaar

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
SV: Volvo 360 startar inte, går korta stunder när man gasar med lågt varvtal
« Svar #2 skrivet: november 03, 2009, 21:50:18 »
Tackar, ska ge mig ut under morgon dagen och testa lite   :)

0scaar

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: november 16, 2009, 08:10:51 »
Fick tillslut igång den med nya tändsftift och luftmasse mätare. Nu har den stått några dagar och det är nästintill samma problem igen  :(. Fick igång den och skulle köra lite med den men bilen bara blöddrade och hoppade fram så fick åka hem med den igen. Så nu har hag ett nytt problem att lösa   :( ???

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: november 20, 2009, 19:15:59 »
Fick tillslut igång den med nya tändsftift och luftmasse mätare. Nu har den stått några dagar och det är nästintill samma problem igen  :(. Fick igång den och skulle köra lite med den men bilen bara blöddrade och hoppade fram så fick åka hem med den igen. Så nu har hag ett nytt problem att lösa   :( ???

Bra att du fick liv i den men synd att du inte hittade felet. För jag tror att den hade gått perfekt nu om det varit fel på tändstiften eller mängdmätaren.

Har du mätt nåt som det står i länken jag skrev?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

sebbeee

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: november 25, 2009, 18:29:06 »
det är säkert ett relä som är glapp ! jag hade samma problem på min 360!

reläet sitter vid batteriet  så testa byt ut det lr tryck fast

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: november 25, 2009, 19:29:32 »

Mycket tveksamt. Det reläet är bränsletrycksreläet och skulle inte det funka skulle inte motorn gå alls. Och inte bli sur på stiften..

sebbeee

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 34
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: november 26, 2009, 18:37:28 »

Mycket tveksamt. Det reläet är bränsletrycksreläet och skulle inte det funka skulle inte motorn gå alls. Och inte bli sur på stiften..

i mitt fall var reläet glapp så jag behövde bara trycka fast det