Författare Ämne: Startproblem 360glt -88  (läst 5625 gånger)

T_Berg

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
Startproblem 360glt -88
« skrivet: januari 03, 2011, 22:40:40 »
Tjaba!

Igår skottade jag fram min 360 och startade den utan problem. Lät den stå på tomgång under tiden jag skottade fram den. Borde väll ha kört lite med den men hann inte för att jag skulle iväg.
Idag skulle jag ut och provköra, vred om nyckeln, bilen startar och går på tomgång fint i kanske 4-5 sekunder. För att sedan gå ner en bra bit under 1000varv och hosta lite för att sedan dö. testade igen men samma sak. Provade ex antal gånger men samma sak händer - hostar och har sig i kanske 15sek vissa gånger för att sedan dö.
tycker det var konstigt eftersom den startade så lätt igår efter att ha stått hela vintern...

Så vad tror ni?

Mvh Tim
Lightweight

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Startproblem 360glt -88
« Svar #1 skrivet: januari 04, 2011, 12:24:15 »
Tjaba!

Igår skottade jag fram min 360 och startade den utan problem. Lät den stå på tomgång under tiden jag skottade fram den. Borde väll ha kört lite med den men hann inte för att jag skulle iväg.
Idag skulle jag ut och provköra, vred om nyckeln, bilen startar och går på tomgång fint i kanske 4-5 sekunder. För att sedan gå ner en bra bit under 1000varv och hosta lite för att sedan dö. testade igen men samma sak. Provade ex antal gånger men samma sak händer - hostar och har sig i kanske 15sek vissa gånger för att sedan dö.
tycker det var konstigt eftersom den startade så lätt igår efter att ha stått hela vintern...

Så vad tror ni?

Mvh Tim

Han har inte sugit i sig snö eller?  :P

Går han iinte på gas heller?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

T_Berg

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: januari 04, 2011, 14:11:05 »
Nej, så fort man gasar så går den ner i varv... Kanske får göra mig ett försök idag igen.
Funderar på om det kan vara att spridarna inte öppnar som de ska. För den startar hur lätt som helst och har bra tomgång i 2sek ungefär för att sedan gå ner i varv och dö. Då borde ju kallstartsventilen fungera som den ska i alla fall. Den kanske bara går på kallstarten, eftersom den dör så snabbt.

/Tim
Lightweight

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: januari 04, 2011, 15:40:44 »
Pumpen går när du drar runt den på startmotorn, men så fort du släpper nyckeln stannar bränslepumpen, isåfall är det fel på bränslepumpsrelät :-\

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: januari 04, 2011, 20:52:21 »
Pumpen går när du drar runt den på startmotorn, men så fort du släpper nyckeln stannar bränslepumpen, isåfall är det fel på bränslepumpsrelät :-\

Kullke du kommer alltid med så klarsynta svar!  :P

Förslag till åtgärder är då:
1: Att bygla reläet och se om bilen vill gå då pumpen tvingas att gå trots att bränslepumpsreläet inte vill.
2: Byt relä om ovanstående fungerar.

Men det mest korrekta att göra är att följa haynes manual för felsökning av denna typ av fel. Läs vad som står under kapitel 3 för mätning i sockeln till bränslepumpsrelät:
http://www.300power.com/forum/index.php?topic=4354.0
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

T_Berg

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: januari 05, 2011, 14:38:13 »
Tack för svaren!
Ska testa så fort jag kommer hem från jobbet!

/Tim
Lightweight

T_Berg

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: januari 05, 2011, 20:22:15 »
Testade att bygla, men det var inte det som var problemet.
Tror att det kan vara att det inte är tillräckligt med bensin i...(pinsamt att jag inte tänkte på det innan :D )
Den lutar lite också, så pumpen kanske inte har något att pumpa. så det ska nog göra susen med lite bensin.
Ibland börjar man felsöka i fel ände ;) Var väll så inställd på att bilen hade varit igång dagen innan och att den då borde ha startat dagen efter..
Ska ta med mig dunken och kila ner till macken så får vi se  ;D

/Tim
Lightweight

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: januari 06, 2011, 01:01:59 »
Testade att bygla, men det var inte det som var problemet.
Tror att det kan vara att det inte är tillräckligt med bensin i...(pinsamt att jag inte tänkte på det innan :D )
Den lutar lite också, så pumpen kanske inte har något att pumpa. så det ska nog göra susen med lite bensin.
Ibland börjar man felsöka i fel ände ;) Var väll så inställd på att bilen hade varit igång dagen innan och att den då borde ha startat dagen efter..
Ska ta med mig dunken och kila ner till macken så får vi se  ;D

/Tim

Håller tummarna för att det ska funka med en tur till macken  ;D

T_Berg

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: januari 10, 2011, 15:28:17 »
Hällde i lite bensin och den startade direkt, så då var det problemet löst ;D
Dock så låter det som att den bara går på 2 cylindrar under 2000 varv. Varvar man upp den eller håller den runt 2000 så går den hur fint som helst. Tjyvluft?
Lightweight

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: januari 20, 2011, 00:06:50 »
Kul att det funkade med soppa  :P

Angående motorbekymret, provade du att hålla liv i den tills den blev varm?
Min B200F gick på 3 i flera kilometer ibland då den var kallstartad. Oftast vid fuktig väderlek vill jag minnas.

Tror inte på tjuvluft.. om det inte är grov sådan! Testa med att spraya startgas på insugspackningen när motorn är igång och lyssna efter förändringar i motorvarvet.

T_Berg

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: januari 25, 2011, 20:30:54 »
Okej, ska låta den stå riktigt länge på tomgång nästa gång jag testar. När jag testade sist så var det faktiskt fuktigt väder :D

/Tim
Lightweight

Malheus

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 661
  • Frässpottfnys
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: januari 25, 2011, 21:22:24 »
Var snabb med att uppdatera om detta..min Merca har samma problem  ;D

Kolla över dina tändkablar, de gjorde lite skillnad på min bil men min tjuvläckte inte luft; vilket min gamla 340 gjorde
Började med fyrklöver och stannade.
Alfa Romeo 159 TBI -10
Volvo 343 Variomatic -83
SpreadTheColour!