Tänkte höra angående ett ljud som kommer från växellådan när jag trycker ner kopplingen från ettan och ska lägga i 2an.
Det liksom smäller till lite i växellådan precis när kopplingen trycks ner. Ett kloinkade ljud ungefär (svårt att förklara). Hörs mest när jag kör på ettan och frikopplar. Möjligt att det låter annars också bara att det inte hörs in i kupén.
Be en kompis sitta i bilen och trycka ner kopplingen flera gånger. Låter som att du skulle kunna ha nåt problem med kopplingsgaffeln. (Delen som kopplingsvajern drar i) Lägg handen på sprängkåpan över kopplingen och känn om du känner vibrationer samtidigt som ljudet kommer, jämför med vibrationerna i koppingsgaffeln (passa så du inte klämmer dig när polaren trycker ner kopplingen!) Lyssna, känn efter, flytta en liten bit, lyssna, känn efter osv. Kommer ljudet bara med motorn igång? Eller alltid? Har du kollat så inte sprängkåpan har gängat upp sig mot motorn?
Ett liknande ljud uppstår även när jag stannat. lagt i friläge och släpper upp kopplingen. Då låter det ett konstant lite rasselliknande ljud från växellådan. Försvinner efter några sekunder om jag trampar ur igen, eller omedelbart om jag lägger i en växel.
Låter som en tuktad låda brukar. Kolla oljenivån i lådan. Är den ok är det bara att köra tills det rasar eller byta låda. Volvolåder finns i överflöd så det lönar sig inte att renovera den du har.
Även om jag kör på någon växel och inte har så höga motorvarv och sedan gasar,släpper,gasar,släpper så börjar bilen hoppa enormt samtidigt som det kloinkar från växellådan. Bilen hoppar betydligt mer än om min kopmpis gör samma sak på sin 740.
Jämförelsen haltar något eftersom 740 har en hardyskiva mellan växellåda och bakaxel, det har inte en 360. Där kan en liten del av förklaringen sitta. Om det är extremt mycket hoppande så kan det bero på nåt glapp någonstans i kraftöverföringen. Åter igen skulle jag vilja säga att det är bara att gilla läget och köra tills det rasar, något som förmodligen inte händer i första taget sålänge du kör lungt.