Författare Ämne: Elfel på 360 -88?  (läst 6759 gånger)

ET

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Elfel på 360 -88?
« skrivet: januari 13, 2008, 11:11:04 »
Hej!
Jag är ny på forumet och skulle vilja ha hjälp med vad som kan vara fel på min 360 -88.
Köpte den i augusti 07 av en äldre herre som pga ålder skulle sluta köra.
Bilen var i väldigt fint skick (ingen rost ens) och hade bara gått knapp 8000 mil. De senaste åren inte ens hundra mil mellan besiktningarna. Stått i ngn typ av öppet skydd resten av tiden.

Bilen har gått jättebra förutom att den "hoppade" lite när den var kall första tiden men jag köpte STP injection åsså slutade det. ;D
Sedan har jag kört kanske 300 mil ( kan vara mer. Mätaren har stannat)utan några som helst problem.
Jag har kört den försiktigt. :-[
Det första som hände var efter att jag tankade på en Q-någonting mack att den började "hacka" och hoppa med ojämna mellanrum. Hade 2 mils resa kvar hem. Jag provade lite av varje med K-sprit och STP injection men ingenting blev bättre. Jag har kört på 95 och provade att köra på 96 och sedan på 98.
När det var kallt några dagar så funkade den i stort sett perfekt.
Har inte kört så mkt som jag brukar med tanke på problemet. Den står med motorvärmare.
Vi har bytt tändsats förutom tändstiften som var helt OK (förutom lite gul beläggning som togs bort lätt).

MEN den fortsätter alltså att hosta och hacka med klart ojämna mellanrum på körsträckorna. Varvmätaren går ner direkt när den "hoppar" till. Inte fullt men märkbart. Tycker mig se att belysninge på instrumentpanelen också blinkar till. Igår fungerade inte heljuset helt plötsligt. Gick bara inte att få i det.

Det jag kan påminna mig annars är att jag vid några tillfällen när jag hade full värme på men inte fläkten på mer än på 1:a kände ngn typ av bränd Bakelit? lukt. Men den försvann när jag satte på fläkten för fullt.

Värmen i stolarna fungerar inte längre heller.

Annars startar den alltid. (ett  "Glonk" eller kanske "klonk" (mettaliskt) kan höras ibland precis när den startar). Har aldrig stannat.

Det som händer är alltså  oftast sekundsnabba händelser om kan upprepas med kortare intervaller men också inte hända på flera mil.

Vore tacksam för hjälp :D för själv är jag inte bra på bilar alls, vilket kanske framgår av beskrivningen av felet. Men ni får har överseende.... :-[
Jag gillar bilen och vill gärna ha den kvar :)

Paq

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
SV: Elfel på 360 -88?
« Svar #1 skrivet: januari 13, 2008, 13:18:40 »
heljuset låter som de är relät som är kass de stora silvriga i säkrings boxen byt de och se ifall de funkar...hackena låter ju lite skumt kollat bränsle tryck?? kollat så att tändningen står rätt och att allt fungerar som de ska ....fläkten har ja inte en anning om va de kan vara för fel rivisär och kolla de är mycket lätt
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

ET

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: januari 13, 2008, 16:44:12 »
Tack för Ditt svar.
Ska kolla dom sakerna Du nämnde. Bilen går jämnt och fint när den står still.
Återkommer efter att vi kollat Dina förslag.....

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: januari 14, 2008, 00:20:25 »
Elfelen kan nog bero på jordfel, kolla över alla jordpunkter.

En känd jordpunkt som "brukar" strula är den på torpedväggen strax ovanför passagerarens fötter.
Ta bara bort täckskivan där och kika upp på jorden och kolla kontaktytor..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Paq

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1138
  • röd=sport
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: januari 14, 2008, 18:58:25 »
har läst igenom in läget och forskat lite i ämnet (fråga min lärare på skolan) han trodde att de kunde bero på jord fel oxså...
röda bilar går fortast de är vetenskapligt bevisat...

ET

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: januari 14, 2008, 19:53:22 »
Jättetack för svaren! ;D
Har inte hunnit kolla några av tipsen idag men är tacksam för dom jag fått.
 Återigen, tack så länge, så återkommer jag när vi kollat.

ET

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: januari 16, 2008, 20:05:28 »
Hej igen!
Idag har vi kollat en del av sakerna på bilen..... Inget fel på jordpunkterna allt ser fint ut. Säkringarna var OK. Allt med batteriet OK.
Fortsätter med bränslefilter men det tar några dagar innan det kommer.

Några nya idéer ifrån någon av Er?

Hör av mig igen när jag vet mer.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: januari 16, 2008, 20:47:51 »
Hej igen!
Idag har vi kollat en del av sakerna på bilen..... Inget fel på jordpunkterna allt ser fint ut. Säkringarna var OK. Allt med batteriet OK.
Fortsätter med bränslefilter men det tar några dagar innan det kommer.

Några nya idéer ifrån någon av Er?

Hur kollade du jordpunkterna? Bäst är att lossa och rucka alla jordpunkter samtidigt som man kan titta efter oxid, brännmärken eller annat som kan tyda på att kontakten varit dålig där.

Jag tror inte det kan vara fel på bränslesystemet då du säger att varvräknaren dippar, om du menar att nålen på varvräknaren sjunker och du samtidigt inte tappar fart på bilen så är det ju ett rent elfel. Ett fel på bränslesystemet skulle ju "omöjligt" kunna påverka varvräknaren på annat sätt än att bilen tappar lika mycket fart som nålen faller, och då skall ju även hastighetsmätaren visa samma "fall". Ställer du på det resonemanget? Det handlar alltså om att inrikta sig på felsökning av rätt område.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

ET

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: januari 19, 2008, 11:55:21 »
Hej igen och stort tack för dina åsikter! :)

Ja, nu är det inte jag som kollat :-[ utan jag har bett om hjälp( även om jag var med). Och det skulle vara OK.
Betr "hoppandet" så jo samtidigt som bilen "hoppar" så "tappar"varvmätaren (bara lite men dock)  och bilen förlorar kraft men det händer oftast mkt  snabbt. Någon sekund åt gången, så där.
Om man kör länge på en växel så varvmäteraren går upp på strax över "30" så tappar den kraften och därmed farten. ( normalt kanske??? Jag växlar ju i regel långt innan)

Körde 3 mil i en riktning i går och då höll den på mest hela tiden. Men det är kanske inte rätt att säga att den hoppar även om det känns så utan att den rycker, om det kanske ger mer information. Men man känner ibland säkerhetsbältet så det kan kännas en del när den rycker till.

I alla fall så körde jag dessa tre mil åsså parkerade jag och gick och handlade. Kom tillbaka och den gjorde kanske 2 ryck på 5 km. Sedan parkerade jag igen och den stod kanske 45 minuter. När jag åkte hemåt igen så ryckte den till i en korsning så jag blev rädd eftersom det var en hel del trafik och den inte svarade på gasen. Men det varade bara någon sekund även om det kanske kändes längre eftersom situationen var som den var i trafiken på en fredag i storstan.  Sedan körde jag i alla fall de nu över 3 milen hem och den gick helt perfekt!!!!!
Har bara tankat 99 de två senaste tankningarna.
Värmen i bilen går upp snabbt även om den står utan motorvärmare.

Som jag tidigare skrev så kan jag inte något om bilar att tala om utan jag får lita på andras erfarenhet.
Och byte av bränslefiltret var väl en "grej" att prova i och att med att det började i stort sett bara några kilometer efter jag tankat på den där Q-macken...................
Ser fram emot fler synpunkter. Tack så länge.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: januari 20, 2008, 16:30:57 »
Hej igen och stort tack för dina åsikter! :)

Ja, nu är det inte jag som kollat :-[ utan jag har bett om hjälp( även om jag var med). Och det skulle vara OK.
Betr "hoppandet" så jo samtidigt som bilen "hoppar" så "tappar"varvmätaren (bara lite men dock)  och bilen förlorar kraft men det händer oftast mkt  snabbt. Någon sekund åt gången, så där.
Om man kör länge på en växel så varvmäteraren går upp på strax över "30" så tappar den kraften och därmed farten. ( normalt kanske??? Jag växlar ju i regel långt innan)

Körde 3 mil i en riktning i går och då höll den på mest hela tiden. Men det är kanske inte rätt att säga att den hoppar även om det känns så utan att den rycker, om det kanske ger mer information. Men man känner ibland säkerhetsbältet så det kan kännas en del när den rycker till.

I alla fall så körde jag dessa tre mil åsså parkerade jag och gick och handlade. Kom tillbaka och den gjorde kanske 2 ryck på 5 km. Sedan parkerade jag igen och den stod kanske 45 minuter. När jag åkte hemåt igen så ryckte den till i en korsning så jag blev rädd eftersom det var en hel del trafik och den inte svarade på gasen. Men det varade bara någon sekund även om det kanske kändes längre eftersom situationen var som den var i trafiken på en fredag i storstan.  Sedan körde jag i alla fall de nu över 3 milen hem och den gick helt perfekt!!!!!
Har bara tankat 99 de två senaste tankningarna.
Värmen i bilen går upp snabbt även om den står utan motorvärmare.

Som jag tidigare skrev så kan jag inte något om bilar att tala om utan jag får lita på andras erfarenhet.
Och byte av bränslefiltret var väl en "grej" att prova i och att med att det började i stort sett bara några kilometer efter jag tankat på den där Q-macken...................
Ser fram emot fler synpunkter. Tack så länge.

Okej, frågan är om det kan vara nåt annat än ett elfel på tänd eller bränslesystem.. eftersom den rycker till så snabbt.
Jag tror inte det kan vara tex. stopp i bränslefiltret eller att pumpen plötsligt hackar till för det borde inte ge en sån direkt påkänning av motorgången att motorn helt dör ett ögonblick... troligare då att spridarboxen eller tändboxen hackar till. Jättsvårt att sia om vad det kan vara.. eventuellt får man rycka i alla kontakter och kabelhärvor medans motorn går på tomgång och hittar man nåt så märker man ju det direkt genom att motorn hackar till eller stannar.
Annars skulle man få logga nåt värde på tändning eller bränsle och se om man kan säga att det är det ena eller andra systemet som felar..
som sagt mycket svårt..

Sudden

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: januari 28, 2008, 22:03:39 »
En liten tanke bara, det kan inte vara den där rankarns matarkabeln till tändningslåset som glappar ??? Väldigt snabbt då iof.

ET

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: februari 17, 2008, 14:24:55 »
Hej igen!

Ville bara meddela, för er som hjälpt till med åsikter ;D, att efter några omgångar till med körning med varierande "hackande", har bilen i mer än 20 mil nu inte hackat en gång och vi har inte ens hunnit gör något åt den!!! ???
Vi får se om det håller. ;)
Blev lite upptagen av letande efter automatlåda till min 855:a och eftersom de kostnaderna inte går spårlöst förbi har jag avvaktat med 360:n.

Så håll tummarna att det håller. :)
Jag kör på 99 W-power numera, men funkar det så är jag glad ändå för jag gillar min 360..... Snart ska den besiktigas också och då är det bara heljuset som måste fixas (spaken går inte i läget). Bilen har varit fantastiskt välskött och servad och det ger den igen nu, tror jag. :)

Tack för all hjälp!

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: februari 17, 2008, 14:33:27 »
Bra, om annat, låt elanslutningarna ta ett 556-bad! :) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.