En del av er gamla forumrävar här kanske kommer ihåg att jag lovade lite accelerationssiffror på min bil, både från GPS och från MS i min
projekttråd... Det var runt julen 2007; då trodde jag att de första siffrorna kanske skulle dyka upp i januari 2008... Nu är det snart jul 2008, men här kommer i vart fall de första siffrorna!
Jag är inte helt säker på att jag inte blandat ihop mätningarna nu; jag döpte dem pedagogiskt nog till 1, 2, 3 o.s.v. så nu har jag fått gå efter tidsmärkningen på filerna för att se vilka som hör vart. Jag vet i vart fall att jag mätte på Renixet först, därefter på förknasaren; datan här redovisas som att tidsmärkningen skulle stämma enligt det, d.v.s. de äldsta mätningarna hör till Renixet...
Here we go:

Kurvorna för Renixet, tror jag...

Samma för förgasaren...

Här har jag lagt in alla kurvorna i samma graf för enklare jämförelser...
Klicka gärna på bilderna för att öppna dem i full storlek!
Det vi kan se är följande:
Tid 30-95km/h:
Renix 1: 16.8s
Renix 2: 20.0s
Renix 3: 20.0s
Renix 4: 19.2s
Renix 5: 15.2s
Förgasare 1: 19.5s
Förgasare 2: 18.5s
Förgasare 3: 23.0s
Förgasare 4: 17.5s
Vi kan nog bortse från Renix 1 och 5 samt Förgasare 3 när vi jämför tiderna; dessa värden avviker väl mycket från de andra för att kännas riktigt säkra...
Vi får då medelvärdena:
Renixmedel: 19.7s
Förgasarmedel: 18.5s
Det tycks stödja den hypotes jag gav från början, nämligen att förgasaren var ganska mycket snabbare än Renixet genom varvtalsregistret.
Dessutom ser vi att förgasarkurvorna är betydligt ojämnare än Renixkurvorna, vilket även det stödjer det jag sa i december, nämligen att effektkurvan är mjukare med Renixet.
Om man ska försöka tolka ut en trend ur hoppen i kurvorna ser det ut som om det är ganska jämt upp till 2500-3000rpm, där gör förgasarkurvorna en dipp. Uppe vid 3500-4000rpm tar de sedan ikapp, ordentligt, medan Renixet mattas av en aning efter 4000rpm efter att ha haft en rätt rak och fin effektkurva ditintills.
Nu har ni lite att bita i, när jag får tid ska jag köra samma analys på Megasquirtloggarna jag gjort så kan vi se om jag nått upp till Renixets prestanda ännu eller inte...