Författare Ämne: Vad sitter bensinpumpen, i bagaget?  (läst 4044 gånger)

Hegamon

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
Vad sitter bensinpumpen, i bagaget?
« skrivet: november 13, 2008, 23:52:31 »
Hej jag har i dag varit och tittat på en 340 -84 som jag får köpa billigt. För ett år sedan ställdes den in i garaget och då fungerade den men inte nu.

Bilen har stått länge och nu verkar det som om bensin inte kommer fram.

Undrar om det är bensinpumpen som sitter under mattan i bagagerummet (om inte vad är det för något)? Det sitter en runt plåtbit under mattan, på ca 15 cm och den hålls fast med 3 skruvar. Är detta bensinpumpen? Jag vill kunna slå på bensinpumpen var sitter den egentligen?

Jag kan säga att bilen har gnista och kan starta till lite av startgas, men det kommer ej fram bensin.

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
SV: Vad sitter bensinpumpen, i bagaget?
« Svar #1 skrivet: november 14, 2008, 11:19:57 »
Det du ser är nog anslutningen till tankarmaturen, den som mäter hur mycket bensin du har i tanken.
Vad har du för motor? B14 med förgasare? Förgasarbilarna har mekanisk soppapump, den sitter på vänster sida av blocket.

Om du ska byta pump avråder jag dig från att köpa på mekonomen, vet inte om det var skit i tanken som dödade den eller om den bara är asdålig, men sönder gick den väldigt fort.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Hegamon

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 2
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: november 14, 2008, 12:28:56 »
Jag är inte säker, men jag tror det är en b14 med vanlig förgasare.

Hjälper det att knacka lite på den för att få den att fungera, så som man kan göra med elektriska bensinpumpar då de blir dåliga. Finns det något knep för att få i gång den mekaniska bensinpumpen?

Det är en 340 som alltid har stått i garage, så jag är lie intresserad av den men behöver kunna starta den för att få den ur säljarens garage.

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: november 14, 2008, 12:32:23 »
Akta så du inte blir lurad. Så du inte fixar säljarens bil och säljaren plötsligt ångrar sig och inte säljer bilen längre.

Nu låter jag som en paranoid gammal tant men..  :)

Max

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1496
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: november 14, 2008, 13:27:37 »
Några fingerborgar k-sprit, rätt ner i färgasaren, har hjälpt mig många gånger. Köp bilen först! ;)

:) /Max
På detta forum, hjälper trevliga personer varandra, med Sveriges mest underskattade bil.

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: november 14, 2008, 18:24:07 »
K-sprit i förgasaren? Löser det upp schmeck då eller? För om pumpen är risig kan det väl inte göra någon skillnad?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.