Författare Ämne: Inställning av ställbart kamdrev?  (läst 21657 gånger)

Sabelström

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 276
  • 360 GL 87:a Super Vulvan 7
    • Visa profil
Inställning av ställbart kamdrev?
« skrivet: augusti 22, 2007, 14:50:32 »
Har funderingar på hur man ställer in ett ställbart kamdrev.

Ställer man in det med hjälp av en vinkel eller mäter man kompet o går efter det eller gör man på ett helt annat sätt?
245 GL 90:a Super Vulvan, 245 GLT 84:a Super Vulvan 2, 244 DL 86:a Super Vulvan 3, 244 GL 87:a Super Vulvan 5, 244 DL 86:a Super Vulvan 6, 360 GL 87:a Super Vulvan 7

GustavE

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
SV: Inställning av ställbart kamdrev?
« Svar #1 skrivet: augusti 22, 2007, 19:19:48 »
Rättar mig själv och säger att man ställer efter vinkel! för om man vill trimma gratis ska man ju borra ur org kamdrev lite så att kamen blir lite tidigare/senare vilket resulterar i högre komp osv.
vore kul att höra hur experternas dom faller
Lycklig igen i min 360gl sedan

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: augusti 22, 2007, 22:27:42 »
jupp stämmer bra min röda som ngn här köpte  va trimmad just så

2.0 l motor  2mm åt sidan  gav 13,8 kg i komp så det är bara att insupa detta och ge ngt mer i bensin så har du bra med knuff i motorn...
360 turbo forever

Bergvik

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2598
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: augusti 22, 2007, 22:30:57 »
Hasse66: Vartåt ställde du kamdrevet då? Så kammen hamnade tidigare eller senare?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #4 skrivet: augusti 23, 2007, 21:17:09 »
Hasse66: Vartåt ställde du kamdrevet då? Så kammen hamnade tidigare eller senare?

Jag ger mig på en gissning!

Oftast när man ställer kammen för att få bättre effekt/vrid så gör man det så att effekten kommer tidigare. Mer knuff vid lägre varv alltså.

Då tror jag att man gör som så att man vrider kamdrevet motsols alltså mot motorn rotationsriktning. För att göra detta får man då borra/slipa/fräsa ur hålet för lås/styrstiftet åt höger.

men som sagt jag gissar bara, bäst Hasse svarar för sitt trim själv.

Edit: Jag hade visst rätt bra minne i detta fallet:
Citat från en annan tråd där Hasse delat med sig av sin kunskap:

ta loss kam hjulet ställ hålet uppåt fila det till höger ca 2 millimeter montera tillbaka nu sätt en blockerin i hålet som blev till vänster i hjulet   ex kapat av borr 2mm dia meter montera plattan  ställ drevet i noll igen montera rem  spänn upp lås  sen ut och kör vad som nu händer e att ni får högre komp i motorn vilket gör att ni accar bättre hur mkt mer det ger är olika men jag fann att vridet blev bättre i backar utan att växla ner så gissnings vis   3-4 hk ev ngt mer men bättre blir det.min motor har original kolv kam och nu har jag 13.2 i komp mot ca 9-10 original det ger hästar...

Enligt en "Error" på www.etanol.nu/forum så: finns det en tummregel som säger att för varje enhet kompressionen ökas så ökar effekten 4 %, samtidigt förbättras ekonomin markant.

Frejs anmärkning: Hasse pratar om kompressionstryck och Error pratar om kompressionsförhållande. Men teorin är ju densamma högre komp=bättre
« Senast ändrad: augusti 23, 2007, 21:39:43 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: augusti 26, 2007, 12:20:02 »
men högre komp kan väl även innebära spikningar?

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: augusti 26, 2007, 18:16:51 »
men högre komp kan väl även innebära spikningar?

Japp om man går över gränsen för vad bränslet klarar. Därför kör man Etanol  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: september 14, 2007, 01:21:58 »
Om man ställer kammen efter märkning med original kamdrev, sedan låser fast kammen (t.ex. svetsar ihop en plåt med mutter på och fäster den på ett av överfallen, sedan skruvar en skruv mot kammen) byter till det justerbara drevet och ställer det efter hur remmen ska sitta, hur blir det då? Kammen borde väl sitta som den ska med orörd topp, eller?

Om man planar toppen, när är det läge att stoppa i ett justerbart drev?

Vart kan man köpa billiga (utan att det är alltför risiga ;) ) justerbara drev?

I Hasses beskrivning, jag förmodar att höger sida på drevet är höger sida när du sitter i bilen och tittar framåt.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: september 14, 2007, 18:57:02 »
Om man ställer kammen efter märkning med original kamdrev, sedan låser fast kammen (t.ex. svetsar ihop en plåt med mutter på och fäster den på ett av överfallen, sedan skruvar en skruv mot kammen) byter till det justerbara drevet och ställer det efter hur remmen ska sitta, hur blir det då? Kammen borde väl sitta som den ska med orörd topp, eller?
Jo det låter ju som det ska fungera så.. ett annat alternativ är att sätta en plåt med en pekare på som pekar på kammens markering men det kanske blir svårare att få exakt.

Om man planar toppen, när är det läge att stoppa i ett justerbart drev?
Egentligen spelar det ingen roll hur mycket man planar, det som spelar roll är ifall du hamnar mitt emellan två kugg när du ska få dit remmen med drevet i rätt position.

Vart kan man köpa billiga (utan att det är alltför risiga ;) ) justerbara drev?
Privatpersoner som tillverkar och säljer på blocket eller forum.. 400kr (ink frakt) har jag för mig att jag sett.

I Hasses beskrivning, jag förmodar att höger sida på drevet är höger sida när du sitter i bilen och tittar framåt.
Nej det bör vara höger sida när man tittar på drevet & motorn som man tittar på från bilens front. Gör du fel får du effekten högre upp i registret istället för tidigare som Hasse förmodligen förespråkar.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: oktober 04, 2008, 17:35:49 »
Lyfter det här ämnet lite.

Skulle ställa in ett drev med en månen kam, inställningsvärdet var att insugs på 4:an skulle vara öppen 4.2mm, gjorde enligt följande.
Ställde veven i noll, dvs. ödp för cyl 1, ställde mellanaxeldrevet enl. markeringen. Vred kammen tills avgasventilen för fyran öppnades ca 4.2mm. Lossade justerskruvarna på drevet, drog på remmen (spännrullen sist) låste drevet. Lite senare vid felsökning varför motorn gick som skit ställdes den i noll enl. vev och mellanaxel, sedan jämnfördes kammens position med originaldrev. 2 kugg fel!  :o
Är det jag som tänker helt snett och vint eller har man bara tabbat sig vid ditsättningen, för om det inte är så inställningsvärdet ska tolkas, då vet jag inte hur det göras...
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: oktober 14, 2008, 17:16:33 »
Jag TROR att det är du som har tabbat dig vid monteringen. Justerbaraheten brukar inte ens vara så lång som två kuggar. Har du rätt ventilspel? Är värdet angivet vid samma ventilspel som du har? Hur gjorde du för att mäta hur mycket avgasventilen öppnat? (med tanke på att du skriver ca 4,2mm)

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: oktober 15, 2008, 01:01:25 »
Det som fanns att mäta med var tyvärr bara skjutmått (visserligen digitalt, men ändå). Ska införskaffa en indikatorklocka, är ett jävla skit utan!

Justeringen är inte två kuggar. Men som sagt, ställde kammen först, lossade drevet drog på remmen och lät drevet rätta sig efter den och drog fast allting. Jämnförde aldrig mot originaldrev för att se hur det såg ut, men måste blivit nå kocko med mätningen. Hur tycker du att metoden låter annars? Finns det nå smidigare tillvägagångssätt? Han som äger motorn har beställt en ny kamaxel nu, så det är snart dags att ställa in igen :)
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: oktober 15, 2008, 02:26:05 »
Jag förstår intte riktigt hur du menar.

1. Kontrollera vid vilket ventilspel kamaxeln ska justeras in. Bara för att den är gjord för att gå med 0,5mm i ventilspel så kan det ändå vara så att inställningen ska göras vid 0 i ventilspel. Och då nockarna är oregelbundna så är det svårt att räkna på så det blir rätt om man inte har rätt ventilspel.

2. Kontrollera att ni har samma ventilspel som kamen ska ha när den ställs in.

3. Skruva dit det ställbara kamdrevet i 0-läge.

4. Vrid vevaxeln 90 grader från 0-läget (säkerhet för att man inte ska slå i några ventiler då man vrider på kamaxeln.

5. Montera dit indikatorklockan och nolla den när insugsnocken står långt ifrån ventiltryckaren = vrid kamaxeln ca 180 grader.

6. Dra fram kamaxeln till 0-läget. Nu bör kamen stå som med originaldrevet.

7. Vrid vevaxeln till 0-läge.

8. Montera kamremmen. Vrid vevaxeln två varv och kontrollera att alla axlar står rätt.

9. Lossa justerskruvarna på kamdrevet. Vrid på kamaxeln (endast den inte på motorn/kamremmen) tills indikatorklockan står på det värdet som är föreskrivet för din kam. Skruva åt justerskruvarna. När man gör detta kan det vara bra med något som låser kamremmen/yttre delen av kamdrevet så man är säker på att det inte vrids.

Det är en hel del pill och det är inte så roligt.
Om jag gissar så tror jag att du mätte med när ventilen redan va lite öppen och sen vred upp den ca 4,2mm till och det va där det blev fel. Men är inte säker då jag saknar några steg i din beskrivning.
« Senast ändrad: oktober 15, 2008, 02:29:11 av T08R »

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: oktober 15, 2008, 12:22:16 »
Vet faktiskt inte när inställningsvärdet är angivet, har bara antagit att det var vid normalt spel. Hur som helst så här gjorde vi (byte av rem och drev samtidigt).

1. Lyftaren mättes upp hur hög den var när nockarna pekade rakt upp.

2. Kamaxeldrevet monterades (justering lös och i mitten)

3. Kammen vrids till vi uppfattar det som att lyftaren är nedtryckt 4.2mm

4. Vevaxeln och mellanaxeln ställs i noll.

5. Remmen monteras, börjar nedifrån på veven, upp till mellanaxeln. Eftersom att kuggkransen sitter löst på kamaxeldrevet kommer den att rätta sig efter remmen. Trär över spännrullen sist.

6. Mäter och konstaterar att kammen inte har flyttat sig.

7. Drar fast justeringen på kamaxeldrevet.

8. Snurrar några varv och efterspänner spännrullen. Kollar så att axlarna står i noll.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: oktober 15, 2008, 13:50:00 »
På din beskrivning så tycker jag att den bör sitta rätt.
Det jag inte gillar med att ha justeringen lös när remmen monteras är just att man inte har någon 0-punkt på det nya hjulet. Då man bara ska vrida ytterst lite så är det mindre risk att det blir fel om man justerar kammen sist.

På tex Audis V6 motorer så sitter kamdreven fast med en kona och (självklart en skruv), där gör man som du beskrev monterar med hjulen lösa. Men då har man ett specielverktyg som låser kamaxlarna så dessa inte kan stå fel samt att man låser vevaxeln. När remmen är monterad så drar man åt centrumskruven till kamdrevet och det blir bra alla gånger. Men kan man inte låsa allt i exakt läge så skulle jag inte montera med saker löst då det är större risk att det blir fel och mycket svårare att kontrollera. Men som sagt så köp en indikatorklocka dessa är guld.

Lyftare är det samma sak som ventiltryckare? Eller är det en viparm du har mätt på?
Volvo rödblock har inga lyftare iaf. Fast jag vet ju inte om det är en sån motor du har hållt på med.
Gör du om det så tror jag nog att du får det rätt.
Och ta reda på hur kammen ska mätas in. Bara ringa till den som har slipat den.
Det är inte en turbokam som ni monterat på en sugmotor eller tvärt om?

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: oktober 15, 2008, 14:33:47 »
Menar tryckare, det är en B230E.

Funderar på att göra ett verktyg som man fäster på pinnbultarna till ventilkåpan, sen när kammen ställd rätt låser man den med en skruv. Helt enkelt en bygel med en mutter svetsad på, och så drar man en skruv rätt ner i kammen (och då givetvis inte på en slipa yta)

Det är en sugkam monterad på en sugmotor. Tror den nya kammen han har köpt heter Timo 1301, skulle enligt timo vara en riktigt bra kam. 1700:- (utan ämne, 1500 med) + några hundringar för lashcaps, tycker det lät som ett väldigt bra pris. Ska vara härdad efter slipning. Eftersom den är ny från ett seriöst företag borde det väl följa med ett utförligt datablad där det står hur den ska justeras.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: oktober 15, 2008, 16:46:25 »
Ja det ska följa med.
Då blir det nog inga problem.

Anton

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1205
  • Mappar gammal Pc med Volvo :P
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: december 24, 2008, 14:18:49 »
får väll lyfta denna tråd igen. nu har jag planat toppen 3mm och monterat en ford rem men den hostar ut allt igenom förgasaren?

så det tyder på att Kamremen är på fel? jag har kuggat över den 1kugg motsols (Om du står framför motorn vid kylaren) och felet är fortfarande kvar :o

ska jag testa kugga över 2kuggar? eller är jag helt på fel? ;D
När jag blir stor vill jag bli som peter :)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: december 24, 2008, 23:13:36 »
får väll lyfta denna tråd igen. nu har jag planat toppen 3mm och monterat en ford rem men den hostar ut allt igenom förgasaren?

så det tyder på att Kamremen är på fel? jag har kuggat över den 1kugg motsols (Om du står framför motorn vid kylaren) och felet är fortfarande kvar :o

Kolla inställningen av kammen när cyl1 är i Ö.D.P.
Vad jag fått höra måste du ha ställbart för att bara kugga remmen blir alldeles för grovt justerat. Alltså för mycket eller för lite "aldrig" lagom.

zlobban

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 292
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: december 25, 2008, 02:34:59 »

Vad har du för kamaxel? A?
Hur stämmer märkningarna på motorn å dreven efter planingen å kamremsbytet? Ställ motorn i nolläge (kolla på remskivan på vevaxeln å med en skruvmejsel i tändstiftshålet) och om det inte går att kugga in kamaxeln rätt då så måste du nog fila urtaget i kamdrevet.
Det måste va exakt som original innan man kan börja justera eller spekulera vad som är fel. "En kugg är alltid för mycket" - gammalt djungelordspråk.