Författare Ämne: Laddtrycksreglering?  (läst 11470 gånger)

Grus

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 304
    • Visa profil
Laddtrycksreglering?
« skrivet: maj 11, 2010, 20:37:54 »
Jag har fått lite funderingar om laddtrycksreglering för jag och en till har diskuterat mycket kring "pysventiler" och kommit fram till att det är helt galet. Med tanke på att en pysventil/strypvintil på tomgång släpper in tjuvluft i systemet och vid ladd släpper ut luft som i sin tur medför mindre ladd och mer jobb för turbon. Och om man har en ventil som sitter på slangen bara utan att släppa ut luften så blir det samma tryck på båda sidor av ventilen efter en stund plus att det tar längre tid för westgaten att stänga när man gasar igen och det förlorar man på. Så min plan är att försöka få tag på en liten tryckluftsregulator till en t.ex. liten kompressor eller liknande (0-2/3bar) för den håller konstant tryck om man matar den med 1bar och ställer ner den till 0,3bar så blir det aldrig mer än 0,3bar pga att den stänger vid högre tryck än den är inställ på och sedan montera en backventil med stort flöde för att få westgaten att stänga så fort som möjligt när man gasar igen. Låter det helt galet? Någon som har någon annan lösning? Mvh Grus
Överladd ska det va annars är det inge å ha :D

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Laddtrycksreglering?
« Svar #1 skrivet: maj 11, 2010, 21:49:24 »
Finns säkert små elektronikboxar med tillhörande reglerande magnetventil som gör det jobbet du vill ha.
Med något fint firmanamn på gärna jänk eller japan..

Volvo turbo plus paketet på 740 gjorde nåt med laddtrycket vet jag. Med hjälp av tillhörande magnetventil.

Ballast vore om Kurre pekade på en krets som man kan bygga själv som gör jobbet för 1 tiondel av pengarna  :P
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 1518
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: maj 11, 2010, 22:14:46 »
du ska inte reglera nått på stången, bara justera tills man känner att ventilen ligger tät. annars kan du få problem med skenande laddtryck.
Pysa ut ur Wg-slangen är inte heller nå bra, du kommer öppna Wgn med trycket innifrån turbon endå.
Däremot finns en väldigt bra lösning. Sätt dit fjädrar på Wastegaten. som hjälper till att hålla den stängd.
Har övat mina Paintskills för att kunna förklara lite. Det krävs väldigt hårda fjädrar. Typ sånna man har till avgassystem på mc och bromsbackar mm.. här är ganska lämpliga: http://biltema.se/Bil---MC/MC/Tillbehor/Avgasfjadrar-MC-4-st/
häng på en efter en och se hur mycket det ger.
Lämpligt är att svetsa en stång på wg pinnen och som en ring att fästa fjädrarna i klockan. Passa dig när du svetsar i klockan bara, svetsa gärna i ett fäste istället för direkt i klockan ;)

funderar du nå med över mina förklaringar så skriv ;)
« Senast ändrad: maj 11, 2010, 22:20:31 av Jyllskar »
Kör inte fortare än din skyddsängel kan flyga

Grus

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: maj 12, 2010, 11:36:09 »
Frågan är om inte fjädrarna tappar styrka och härdningen efter ett tag med tanke på värmen som blir ner vid turbon?  :)

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: maj 12, 2010, 13:13:14 »
Frågan är om inte fjädrarna tappar styrka och härdningen efter ett tag med tanke på värmen som blir ner vid turbon?  :)
nej det tror jag inte. dom sitter ju närmare avgassystemet på en mc där den faktiskt sitter ihop med utblåset :)
om man använder dom kortare av dom jag länkade så hamnar dom bara över lagerhuset på turbon och där är det inte sååå varmt ;) och i värsta fall får man ju bara lägre laddtryck och inte skenande som tur är :)
var med kompisen i måndags och mappade en Corsa med turbo på dyno och där glödde grenröret tidvis precis brevid fjädrarna och dom höll trycket.

Grus

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: maj 12, 2010, 19:39:37 »
Okej då blir det nog en sådan lösning jag ska börja fundera och bygga på :) Tack för åsikter och förslag ;D

knotan

• Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 803
    • Visa profil
    • www.projekteffekt.se
« Svar #6 skrivet: maj 12, 2010, 23:31:15 »
kan rekomendera nått som kallas daves device, nått av de bästa enklaste å billigaste jag tetsat nånsin för å justera ladtrycket med orignalsnurror...  :)

finns på ebay för nån hundralapp eller på blocket för några hundringar.

http://www.blocket.se/vastmanland/Strypventil__Justera_ditt_turbotryck_20155506.htm?ca=14&w=3

annars om man vill ha nått riktigt bra så funkar laddstryriningen i mitt vipec klockrent, löjligt enkelt att ställa in  ;D funkar stabilt osv, men kanske lite dyrt med om man bara vill åt laddstyrningen  :P

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1271
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: maj 13, 2010, 07:56:32 »
fast daves device är väl också bara en pysventil egentligen? Bara det att det inte bara är en justerskruv och inget mer.

Grus

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: maj 13, 2010, 21:38:37 »
Bara det att det inte bara är en justerskruv och inget mer.
Hur menar du?

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: maj 13, 2010, 21:50:31 »
Kommer inte ihåg hur skiten funkar men är ju i princip som en pysventil så är ju inte optimalt för turbon direkt om jag inte minns fel vilket jag säkert kan göra =)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #10 skrivet: maj 14, 2010, 15:06:40 »
Låter ju hemskt bra om man får tro försäljaren men vad kan rimligen skilja mot pysventilen? Inbyggd backventil?

Fördelar med en Strypventil jämfört med magnetventil eller pysventil osv:
-Tiden det tar att nå max laddtryck minskas
-Wastegaten tillåts inte att smygöppna, dvs du får mer effekt i mellanregistret och ingen läckande WG.
-Laddtrycket justeras enkelt till det värde du vill, och ligger stabilt på det värde du ställt.
-Wastegaten stängs snabbare mellan växlingarna så att varje ny växel får maximalt laddtryck så fort som möjligt.
-Minskar laddtryckspeakar rejält
-Pålitlig och robust
-Kan monteras inne i kupén
-Passar alla Turbobilar
-Made in USA, inte kinaskräp.
-Helt i rostfria material, Även justerskruv och låsmutter!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Grus

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: maj 14, 2010, 20:17:54 »
ja det låter nästan för bra för att va sant, så är troligen det :P

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: maj 14, 2010, 21:09:48 »
Ja är väl bara backventilen som skiljer ^^

Pontus_ohlert

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 314
  • The man, The myth, The legend
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: maj 15, 2010, 01:04:14 »
skulle inte förvåna om det är någon dr alban som säljer det ser ju ut som någon meckat ihoppa i nått garage på landet Ser ju inte ens snyggt ut heller ......Det bästa e ju gängad stång på WG och ställa laddtrycket till det man vill ha det Sen låt det va
Risig Men Betald,

Jyllskar

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Volvo "350" GLT
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: maj 15, 2010, 09:14:28 »
...Det bästa e ju gängad stång på WG och ställa laddtrycket till det man vill ha det Sen låt det va
du kan få bekymmer med skenande ladd om du gängar stången för mycket.

elleshar

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: maj 15, 2010, 09:18:30 »
Jag har faktist aldrig haft problem med det när jag kört med gängad. Men sen beror det ju på hur mycket man vill ladda med... Kan ju inte skruva in stången till max...