Författare Ämne: Ev generatorproblem  (läst 13012 gånger)

Johnson

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 9
    • Visa profil
Ev generatorproblem
« skrivet: juni 07, 2006, 00:19:53 »
Min 360 funkar prima, men har problem med min 460 om det ursäktas  ::)
Det är så att laddningslampan tändes häromdan och beter sig inte riktigt som den borde utan det motsatta. Det är så att vid tomgång lyser lampan svagt och vid gaspådrag lyser den kraftigare, alltså inte alls som om generatorn lagt av.
Tog fram voltmätaren och kollade batteriet och när bilen inte var igång visade den 12,30v och när bilen gick på tomgång visade den 12,22v. Generatorn visade 12,39v.
Någon som har en idé om vad det kan vara (bör tilläggas att både batteriet och generatorn är nyligen bytta)?
MVH
Thomas
Volvo 360 glt -85 *skrotad"
Volvo 460 turbo -94

Dan.P

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
Re:Ev generatorproblem
« Svar #1 skrivet: juni 07, 2006, 02:58:34 »
Låter som det är dags för byte av laddningsregulatorn.
Du kan ju kolla så att alla kablar sitter fast o har god kontakt på regulatorn.

Hoppas du inte har en VALEO generator för den regulatorn är inte billig.
Har du en BOSCH köp då reulatorn på VOLVO, köp inte någonting som det står HUCO på.
Original(bosch) på volvo kostar ~230:-, valeo ca 1000:-.

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: juni 07, 2006, 10:13:47 »
Det var som fasen...hoppas det inte står VALEO på min regulator, och om det gör det är väl lika bra att byta bil innan den haverar :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Johnson

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: juni 07, 2006, 10:45:28 »
Japp det står valeo, var på volvo å snackade med dom, regulator kostar 800:-, men elektrikern där sade att det inte kommer hjälpa utan att hela generatorn måste bytas, pratade om gnistor som gjorde slut på kolet. Skitkass på el så man bara nickade.
Kollade upp på micro/mekonomen och enligt deras listor skall bosch passa också, har lite panik så får kanske inhandla en ny generator för 1600:-. Vore trist att köpa en regulator för 800:- sen när den är på plats hjälpte det inte och ingen retur  :-\

En annan sak, volvos generatorer låg på 75A och 110A vilket den senare rekommenderas, den som sitter i och likväl micros ligger på 70A, kan inte vara så att den helt enkelt e för klen?
« Senast ändrad: juni 07, 2006, 10:52:19 av Johnson »
Volvo 460 turbo -94

Johnson

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: juni 07, 2006, 17:04:03 »
Blir galen, bytte regulator idag och frid å fröjd laddningslampan slocknade.
Men på kul mätte jag spänning och den sjunker drastiskt? Med trasig regulator höll den sig konstant men nu sjunker den, körde ungefär 2 mil och då sjönk spänningen i batteriet från 12,02v till 10,76v.
Ingen indikation i bilen på att nåt är fel, volvo hade ingen aning, snälla är det nån elkunnig som vet vad detta är?
Volvo 460 turbo -94

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: juni 07, 2006, 23:16:25 »
Kabeln från generatorn till laddlampan lossnade på morsans 440 (tror det är en -89) då slutade den ladda. (Då lyser inte laddlampan heller när du har tändningen på men inte motorn igång)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Johnson

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: juni 08, 2006, 06:58:56 »
Det ursprungliga fenomenet dök upp efter ett tag med den nya regulatorn så måste helt enkelt vara fel i generatorn. Men känns bara som det är nåt mellan generatorn och batteriet, att den laddar men strömmen kommer inte till batteriet av nån anledning. Får köpa en ny generator och se vad som händer, får väl byta hela kabelpaketet i värsta fall.  :-[
Volvo 460 turbo -94

Gulbrandsen_Racing

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
« Svar #7 skrivet: juni 08, 2006, 23:06:09 »
batteriet ditt kan være kass?

Ellers så kan det også være dårlig kontakt ett sted.. ta av alle kontakter og spray de med kontakt-spray.. Kanskje det hjelper :)
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F

Dan.P

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: juni 12, 2006, 02:13:50 »
Det ursprungliga fenomenet dök upp efter ett tag med den nya regulatorn så måste helt enkelt vara fel i generatorn. Men känns bara som det är nåt mellan generatorn och batteriet, att den laddar men strömmen kommer inte till batteriet av nån anledning. Får köpa en ny generator och se vad som händer, får väl byta hela kabelpaketet i värsta fall.  :-[

Hur långt har bilen gått?

Johnson

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: juni 12, 2006, 14:47:59 »
Den har gått snart 12000 mil
Volvo 460 turbo -94

Johnson

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: juni 12, 2006, 15:00:46 »
Hittat en ny generator, från en exakt likadan bil, årsmodell, motor och tom generatorbeteckningen är densamma, men till min förvåning hade rotorn 3 spår medans min har 6 spår. Satans volvo 400 kan fara åt ... får sälja skiten och lägga pengarna på 360´n istället.
Volvo 460 turbo -94

Dan.P

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: juni 13, 2006, 00:45:01 »
Har remskivan 3spår har den bilen haft AC, byt bara remskiva.

Johnson

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: juni 13, 2006, 10:46:50 »

aha tack, nån på micro som förklarade att bilar med ac inte hade inbyggd regulator, verkar vara en djungel. Positiva är att jag blivit en jävel på att byta generatorer och regulatorer efter ha jagat runt på alla skrotar  :P
Volvo 460 turbo -94

Ingo

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 35
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: juni 13, 2006, 11:54:26 »
Jag hade exakt samma problem på min 360 en gång. Skruva loss kolen på generatorn och kolla om de är slitna. Kan ju vara en gammal sliten utbytesgenerator som de glömt byta kolen på tex. Kostar en hundring på mekonomen om ja inte minns fel

Dan.P

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: juni 13, 2006, 16:31:38 »

aha tack, nån på micro som förklarade att bilar med ac inte hade inbyggd regulator, verkar vara en djungel. Positiva är att jag blivit en jävel på att byta generatorer och regulatorer efter ha jagat runt på alla skrotar  :P

Hehe....alltid lär man sig något. :)

Johnson

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: juni 20, 2006, 10:44:20 »
Blir inte klok på detta, fått den att ladda, spänningen ökar vid gaspådrag nu men lampan lyser inte vid tändningsläge 2. Dessutom blir det ingen gnista när man lossar jorden på batteriet. Verkligen försökt kolla alla kontakter, men som sagt verkar vara nåt allvarligt elfel på denna bil?  :-[
Volvo 460 turbo -94

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #16 skrivet: juni 20, 2006, 21:06:09 »
Blir inte klok på detta, fått den att ladda, spänningen ökar vid gaspådrag nu men lampan lyser inte vid tändningsläge 2. Dessutom blir det ingen gnista när man lossar jorden på batteriet. Verkligen försökt kolla alla kontakter, men som sagt verkar vara nåt allvarligt elfel på denna bil?  :-[

Blir det ingen gnista när du lossar batterikabeln så har du ju ingen spänning i batteriet.. eller lossade du med motorn igång??
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.