Författare Ämne: Volvo 360 -86, seg på starten vid regn!  (läst 6382 gånger)

Fanatic

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Volvo 360 -86, seg på starten vid regn!
« skrivet: oktober 31, 2006, 13:35:27 »
Tjenare alla!


Nu har jag ägt min volvo 360 i en hel vecka (på dagen  ;)).
Tanken är att bilen ska gå som brukis nu undertiden min andra bil är avställd och sover i garaget.. Förmodligen kommer den få gå hela nästa år också , om besiktningen inte blir allt för tuff!

Dock så har jag ett litet problem.
Det är så att bilen är en hel del svårstartad när det har regnat / vart fuktigt på natten .. Dock startar den jättefint när det har vart en torr natt..

Bil: Volvo 360 gl
Årsmodell: 1986
Motor: B200K
Miltal: 25400mil

Nu idag när jag skulle hem ifrån tjejen så satte jag mig i bilen och hoppades på att den skulle starta smidigt , men det kunde jag ju glömma , full choke och en del gasande så började den tända , fick mala på startmotorn sådär 2 minuter innan den fick för sig att starta (blir lagomt kul om man måste iväg fort till jobbet en morron!)..

Jag antar att ni har behandlat samma fråga ett par gånger tidigare , men jag gör ett försök att få svar , nykomling och allt som man är!

Bifogar en bild på pärlan också  :P :



Mvh. Daniel

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Volvo 360 -86, seg på starten vid regn!
« Svar #1 skrivet: oktober 31, 2006, 20:53:47 »
Det är förmodligen fukt som gör överslag i elsystemet.
Prova öppna huven nästa gång den inte startar om det är mörkt ute, då bör du se var det gnistrar. Ser du inga överslag så prova byt tänddelar bara för att vara säker.
Förare TEAM EGON RACING

Fanatic

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Re:Volvo 360 -86, seg på starten vid regn!
« Svar #2 skrivet: oktober 31, 2006, 22:00:28 »
Det är förmodligen fukt som gör överslag i elsystemet.
Prova öppna huven nästa gång den inte startar om det är mörkt ute, då bör du se var det gnistrar. Ser du inga överslag så prova byt tänddelar bara för att vara säker.

Var och sprayade 5-56 i de flesta kontaktstyckena jag kunde hitta under huven.. Men flaskan tog slut så det ska sprayas mer när jag får tid att köpa ny flaska! Så får vi se om det löser något !  :)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Volvo 360 -86, seg på starten vid regn!
« Svar #3 skrivet: november 03, 2006, 21:56:57 »
När den väl startat så du kan släppa nyckeln går den bra direkt då eller måste du tvinga upp den i varv genom att hålla fullgas?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Fanatic

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Re:Volvo 360 -86, seg på starten vid regn!
« Svar #4 skrivet: november 05, 2006, 19:06:01 »
När den väl startat så du kan släppa nyckeln går den bra direkt då eller måste du tvinga upp den i varv genom att hålla fullgas?

Får tvinga upp den lite precis när jag startat , typ över 2000rpm så den börjar gå på alla cylindrar .. Men det ordnar sig på några sek , sen ställer jag bara så den går rent med choken..

(Var på skroten och rotade lite nu i förra veckan också , hittade en vääldigt fin 360 .. Liknande antracitgrå med röda stripes utmed sidorna , svart inredning och klädsel med röda sömmar (fräsch).. ovanligt? F.ö så var inte bilen krockskadad på något sätt och ytterst lite rost , såg ut att bara vara en fläck på förardörrn.. Synd när folk skrotar så fina bilar)
« Senast ändrad: november 05, 2006, 19:07:03 av Fanatic »

trayon

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Re:Volvo 360 -86, seg på starten vid regn!
« Svar #5 skrivet: december 12, 2006, 22:24:42 »
Min 360 ifrån -85 är precis likadan.
Jag har bytt kablar, stift, fördelarlock och dosa nu.
Hoppas på en blöt natt för att se om det blivit bättre. Det är läskigt att stå och nöta på startmotorn så länge när det är kallt ute.
« Senast ändrad: december 12, 2006, 22:26:23 av trayon »

Fanatic

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
Re:Volvo 360 -86, seg på starten vid regn!
« Svar #6 skrivet: december 14, 2006, 21:10:20 »
Min 360 ifrån -85 är precis likadan.
Jag har bytt kablar, stift, fördelarlock och dosa nu.
Hoppas på en blöt natt för att se om det blivit bättre. Det är läskigt att stå och nöta på startmotorn så länge när det är kallt ute.

Jag har faktiskt inga speciella problem alls längre , sprayade lite 5-56 sen har allt fungerat klockrent.. Visst det är ju en förgasarmotor så det tar ju lite längre tid att få den att hoppa igång än en insprutare , men den hoppar igång på första försöket på 99 av 100 gånger  :)

Kör med motorvärmare innan jag åker till jobbet också , startar så lätt så :)

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:Volvo 360 -86, seg på starten vid regn!
« Svar #7 skrivet: december 15, 2006, 04:14:54 »
Hoppas på en blöt natt för att se om det blivit bättre.

var fan bor du nånstans  :o ;)
Lycklig igen i min 360gl sedan

trayon

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Re:Volvo 360 -86, seg på starten vid regn!
« Svar #8 skrivet: december 20, 2006, 22:50:51 »
var fan bor du nånstans  :o ;)

I Linköping förtillfället   ;D

Efter att jag bytte allt så har den gått som ett spjut. Det har inte varit nån ruskigt blöt natt än sålänge, men den har inga som helst problem att starta länge iaf.