Författare Ämne: delad bakaxel?  (läst 4995 gånger)

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
delad bakaxel?
« skrivet: mars 12, 2006, 13:08:32 »
en liten frråga bara. varför är det inte delad bakaxel på 300 serien?

det borde väl ska förbättra dels väghållning och komforten?

börja som fundera då jag var under en 343a härom dan.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Re:delad bakaxel?
« Svar #1 skrivet: mars 12, 2006, 13:36:16 »
Antaglingen för att hålla priset nere, det är min gissning i alla fall.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Re:delad bakaxel?
« Svar #2 skrivet: mars 12, 2006, 14:10:50 »
En stel axel har bättre väghålning än en delad axel.
Men med en delad axel har man bättre komfort, för det går mjukare över gupp tack vare lägre ofjädrad vikt än med en traditionell stel axel.
300 serien har de-dionaxel därför att den är en bra kompromiss =stel axel med låg vikt.
 

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:delad bakaxel?
« Svar #3 skrivet: mars 12, 2006, 19:16:55 »
Det ÄR bra väghållning med De-dion! Varför skulle annars Alfa Romeo ha det  ;)

Dock finns nu ännu bättre hjulupphängningar.. och mer komfortabla
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:delad bakaxel?
« Svar #4 skrivet: mars 14, 2006, 17:12:47 »
wattlink fra en Alfa Romeo skulle visst passe så og si rett på DeDion som sitter på 300..
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
Re:delad bakaxel?
« Svar #5 skrivet: mars 14, 2006, 18:26:06 »
wattlink fra en Alfa Romeo skulle visst passe så og si rett på DeDion som sitter på 300..

Tror ikke det er så mye mer jobb å lage selv heller....

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:delad bakaxel?
« Svar #6 skrivet: mars 15, 2006, 19:42:14 »
sveise fester må man uansett, det eneste man slipper er jo lage stagene og konstruere den delen som skal bevege seg fritt..
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
Re:delad bakaxel?
« Svar #7 skrivet: mars 15, 2006, 20:53:46 »
Det jeg mente ;) Og det kan jo hende at den fra alfa må modifiseres for å passe også, og da kan det jo fort bli nesten like mye jobb....

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:delad bakaxel?
« Svar #8 skrivet: mars 15, 2006, 22:52:04 »
men wattlink på slik aksel som 300 har er jo null vits.. Den kan jo ikke vri seg uansett, sveise stumt må være det beste..?!
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
Re:delad bakaxel?
« Svar #9 skrivet: mars 15, 2006, 23:12:32 »
men wattlink på slik aksel som 300 har er jo null vits.. Den kan jo ikke vri seg uansett, sveise stumt må være det beste..?!

Sorry, men nå  tror jeg du er ute å kjøre.... Hele saken beveger seg opp og ned....kan jo ikke sveise den fast ;)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:delad bakaxel?
« Svar #10 skrivet: mars 16, 2006, 19:07:37 »
men wattlink på slik aksel som 300 har er jo null vits.. Den kan jo ikke vri seg uansett, sveise stumt må være det beste..?!

Läs här! http://www.300power.com/forum/index.php?board=28;action=display;threadid=316
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.