Ja som ni vet har jag försummat min 340 lite då den har kommit i skuggan av mitt lite udda motorbygge. Det var nämligen så här att förra året så låg jag i tankarna på att bygga en fordmotor med turbo, men då jag ville ha 16v så skulle det naturliga valet falla på en cosworth, men jag är lite för snål fördet,, fast snål,, eh ja, med tanke på pengarna jag lagt ut så kan kanske det diskuteras.
En natt då jag gått och lagt mig kom jag att tänka på om en topp från en saab kunde passa, det var inget annat än att gå upp, klä på sig och dra iväg till garaget och riva två motorer, en saab och en vanlig ford pinto, och börja jämföra blockpackningar, bultmönster, cylinderavstånd, vatten- och oljekanaler.
Efter att ha kunnat sova lite efter denna upptäckt blev det garaget tidigt nästa dag för att modifiera toppen. Det första att göra var att korta av toppen i framkant då saab har kedjedrift på sina kamaxlar, kapade av 31mm. Sedan var det att ge sig av och svetsa ihop den, ( har nämligen ingen egen TIG-svets) då jag även lade igen en kylkanal och några olje returer. Oljereturer kommer att dras på utsidan med hjälp av slang.
Då bultmönstret inte stämmer till helt 100% mellan saab och ford blev det till att fräsa lite i hålen till topplocksbultarna, detta gjorde jag vid Jan Halvarsson Racing, har handlat en hel del saker där som jag skulle ha haft till min sierra cosworth -90 4x4.
Då det bara först från början skulle vara ett fulbygge som jag skulle använda en helt original ford underdel med saab 16v oroiginal topp började det skena iväg när jag började prata med Jan,,,
då han sa att stakarna är väldigt sköra i en pinto så tyckte han att jag skulle få tag på andra,, först föll exemplen på cosworth-stakar med tillhörande kolvar, med sedan efter ett några samtal stod jag helt plötligt med fyra Eagle H-profil stakar och smidda 92mm Mahle-kolvar.
Eh, jaha,, hur gick det här till nu då
Jaja, då det blev en borrning av blocket och då cylinderväggarna är lite tunna på pinto så blev det även en betongfyllning för att stödja dom.
Och som sagt det hade börjat skena,, och inte fan gick det saktare nu inte,, nehej du,, nu var det ju toppen som det började sneglas på. Effektmässigt har jag sett folk som tagit ut långt över 500hk ur sina saab-motorer bara med portning utan att ens byta ventiler och original underdel.
Ja det var ju lite trångt i kanalerna, det kan jag lungt säga. Började lite lätt att putsa i avgaskanalerna,,hmm jamen, här går ju att ta en jävla massa
. Och så blev det också, herregud vad tid det tar att porta en topp, vette fasen hur många kvällar och nätter jag stod med slipstiftet i högsta hugg och gned i kanalerna.
Sen blev det lite tråkigt så jag tog en lite paus och fixade lite på drivningen till kamaxlarna,, dom gamla kuggdreven på saab kamaxlarna svarvade jag ner så dom används att täta mot packboxarna. Jag svarvade även till så att volvos kamdrev passar, tanken var att bara använda sånt jag hade hemma,
Ja en turbo skulle det ju också sitta där också, turbon känner ni igen från mitt bygge av 340:in.
Knåpade till ett grenrör som jag trodde skulle bli bra, det blev byggt i 48mm tubkrök. Men ja,, somsagt den här turbon ska inte sitta där och grenröret är skrotat,,