Författare Ämne: Flintys ford/saab projekt  (läst 21923 gånger)

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Flintys ford/saab projekt
« skrivet: april 09, 2006, 16:35:10 »
Ja som ni vet har jag försummat min 340 lite då den har kommit i skuggan av mitt lite udda motorbygge. Det var nämligen så här att förra året så låg jag i tankarna på att bygga en fordmotor med turbo, men då jag ville ha 16v så skulle det naturliga valet falla på en cosworth, men jag är lite för snål fördet,, fast snål,, eh ja, med tanke på pengarna jag lagt ut så kan kanske det diskuteras. ;)

En natt då jag gått och lagt mig kom jag att tänka på om en topp från en saab kunde passa, det var inget annat än att gå upp, klä på sig och dra iväg till garaget och riva två motorer, en saab och en vanlig ford pinto, och börja jämföra blockpackningar, bultmönster, cylinderavstånd, vatten- och oljekanaler.

Efter att ha kunnat sova lite efter denna upptäckt blev det garaget tidigt nästa dag för att modifiera toppen. Det första att göra var att korta av toppen i framkant då saab har kedjedrift på sina kamaxlar, kapade av 31mm. Sedan var det att ge sig av och svetsa ihop den, ( har nämligen ingen egen TIG-svets) då jag även lade igen en kylkanal och några olje returer. Oljereturer kommer att dras på utsidan med hjälp av slang.

Då bultmönstret inte stämmer till helt 100% mellan saab och ford blev det till att fräsa lite i hålen till topplocksbultarna, detta gjorde jag vid Jan Halvarsson Racing, har handlat en hel del saker där som jag skulle ha haft till min sierra cosworth -90 4x4.
Då det bara först från början skulle vara ett fulbygge som jag skulle använda en helt original ford underdel med saab 16v oroiginal topp började det skena iväg när jag började prata med Jan,,,  ::) då han sa att stakarna är väldigt sköra i en pinto så tyckte han att jag skulle få tag på andra,, först föll exemplen på cosworth-stakar med tillhörande kolvar, med sedan efter ett några samtal stod jag helt plötligt med fyra Eagle H-profil stakar och smidda 92mm Mahle-kolvar.

Eh, jaha,, hur gick det här till nu då ??? :) Jaja, då det blev en borrning av blocket och då cylinderväggarna är lite tunna på pinto så blev det även en betongfyllning för att stödja dom.
Och som sagt det hade börjat skena,, och inte fan gick det saktare nu inte,, nehej du,, nu var det ju toppen som det började sneglas på. Effektmässigt har jag sett folk som tagit ut långt över 500hk ur sina saab-motorer bara med portning utan att ens byta ventiler och original underdel.
Ja det var ju lite trångt i kanalerna, det kan jag lungt säga. Började lite lätt att putsa i avgaskanalerna,,hmm jamen, här går ju att ta en jävla massa  ;D . Och så blev det också, herregud vad tid det tar att porta en topp, vette fasen hur många kvällar och nätter jag stod med slipstiftet i högsta hugg och gned i kanalerna.

Sen blev det lite tråkigt så jag tog en lite paus och fixade lite på drivningen till kamaxlarna,, dom gamla kuggdreven på saab kamaxlarna svarvade jag ner så dom används att täta mot packboxarna. Jag svarvade även till så att volvos kamdrev passar, tanken var att bara använda sånt jag hade hemma,  ::)



Ja en turbo skulle det ju också sitta där också, turbon känner ni igen från mitt bygge av 340:in.
Knåpade till ett grenrör som jag trodde skulle bli bra, det blev byggt i 48mm tubkrök. Men ja,, somsagt den här turbon ska inte sitta där och grenröret är skrotat,,  ;D


Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
Re:Flintys ford/saab projekt
« Svar #1 skrivet: april 09, 2006, 16:44:55 »
Er så utrolig rått det prosjektet her ;D

Skal bare sitte i feil bil  ;)hehe....nei, ford er fine de også :)

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Flintys ford/saab projekt
« Svar #2 skrivet: april 09, 2006, 16:45:04 »
Grymt bygge!
Men ännu grymmare om du skulle slänga i motorn i 340:n  ;D
Förare TEAM EGON RACING

Fjabben

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 572
    • Visa profil
    • Gatbilar profilen
Re:Flintys ford/saab projekt
« Svar #3 skrivet: april 09, 2006, 16:55:45 »
Grymt bygge!
Men ännu grymmare om du skulle slänga i motorn i 340:n  ;D

Presic, som en smäck i en vit 340 :D
/Tobbe

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys ford/saab projekt
« Svar #4 skrivet: april 09, 2006, 17:15:04 »
Ja bygget fortskred som vanligt med ständiga ändringar,, skulle ju ha använt original saab insug, bara skulle ha flyttat på gasspjället. Efter att ha börjat gräva riktigt ordenligt i insugskanalerna var det bara att skrota dessa planer,,,  



Så då var det bara att börja leta efter lämpliga runners,,  ::) Bara för skojs skull när jag började räkna lite på hur mycket jag lagt ut än så länge blev jag liksom lite mörkrädd. Kolvar 2000kr, stakar 5500kr, borrning 1200kr, wastegate 2100kr, div lager packningar oljepump mm 3500kr, sedan kommer det snart nya kamaxlar slipade på nya ämnen 6500kr. Större rostfria ventiler + ventilerstryningar och mira frästa säten 6800kr, dubbla ventilfjädrar 1600kr, runners 1600kr. Nej usch ,, nu slutar jag att räkna, addera för ni själva göra för just nu vill jag inte ha reda på hur mycket det är  ;D
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys ford/saab projekt
« Svar #5 skrivet: april 09, 2006, 17:19:57 »
Ja jo ,, det vore fasen så rått att kasta ner den i 340:in, men det får nog vänta,,, ::) fast jag har svårt att släppa tanken på att montera dit 4x4 drivlinan från ford sierra, vore så jäkla brutalt.
Och ja,, jag har mätt och kollat lite på hur man skulle göra, passade på när jag hade både cosworthen och 340 över smörjgropen  ;D
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

Fjabben

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 572
    • Visa profil
    • Gatbilar profilen
Re:Flintys ford/saab projekt
« Svar #6 skrivet: april 09, 2006, 17:26:33 »
Ja jo ,, det vore fasen så rått att kasta ner den i 340:in, men det får nog vänta,,, ::) fast jag har svårt att släppa tanken på att montera dit 4x4 drivlinan från ford sierra, vore så jäkla brutalt.
Och ja,, jag har mätt och kollat lite på hur man skulle göra, passade på när jag hade både cosworthen och 340 över smörjgropen  ;D

Nu börjar vi snacka grejer här.. jag gillar hur du tänker.. hehe
Vad hade du planerat att ha den motorn i annars?
Jag menar innan du nu har bestämt dig för 340:in ;)
/Tobbe

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys ford/saab projekt
« Svar #7 skrivet: april 09, 2006, 17:41:37 »
Ja jo ,, det vore fasen så rått att kasta ner den i 340:in, men det får nog vänta,,, ::) fast jag har svårt att släppa tanken på att montera dit 4x4 drivlinan från ford sierra, vore så jäkla brutalt.
Och ja,, jag har mätt och kollat lite på hur man skulle göra, passade på när jag hade både cosworthen och 340 över smörjgropen  ;D

Nu börjar vi snacka grejer här.. jag gillar hur du tänker.. hehe
Vad hade du planerat att ha den motorn i annars?
Jag menar innan du nu har bestämt dig för 340:in ;)

Hehe,, ja först hamnar den i en vanlig ford sierra, enklast så när det är bara att muttra dit den. Eller bara och bara,,  ::) men det är lite snabbare att få ihop den. :)
Kommer nog att knäcka drivlinan rejält om jag får riktiga däck, men det får gå så länge som det går, ;D det håller nog några varv på Rudskogen iaf.
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

Fjabben

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 572
    • Visa profil
    • Gatbilar profilen
Re:Flintys ford/saab projekt
« Svar #8 skrivet: april 09, 2006, 17:43:16 »
haha.. okej.. gillar dom när det rasar grejer på banan?
/Tobbe

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys ford/saab projekt
« Svar #9 skrivet: april 09, 2006, 18:05:41 »
Som jag även nämnde så skulle jag inte ha turbon och grenröret då jag fick tag på en holset hx55  :o att kasta på. Alltså en liten snurra som sitter på Volvos 12l lastbilsmotor,, då blev det till att bygga ett nytt grenrör. Och det blev ett grenrör som skiljer sig lite från mängden, ett pulssplit med extremt korta primärrör för så hård puls som möjligt för en snabbare spool up.



Köpte en HKS kopia wastegate 60mm på E-bay för 2100kr och det var insklusive frakt!! Den billigaste jag sett gick på 3500kr + frakt.

Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys ford/saab projekt
« Svar #10 skrivet: april 09, 2006, 18:07:50 »
haha.. okej.. gillar dom när det rasar grejer på banan?

Haha,, det tror jag inte,,  ;) men spränger jag den i breisladdsvingen så är det väl kanske okej  ;D allt för publiken  ;)
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys ford/saab projekt
« Svar #11 skrivet: april 09, 2006, 20:15:51 »
Blocket har jag o-ringat, fräste ner en 1,2mm rostfri TIG-tråd 1mm ner i blocket, då jag borrat en del fick jag lägga mig nära cylindern, 1,5mm från loppet, för att det skulle klämma fint på packningen. Ska bli riktigt kul att se hur länge det håller med det svagare 205 blocket, finns nämligen ett 200 block från 4x4 cosworth som är ruskigt starkt, rätt så nyligen blev det en cossie motor bromsad med 820hk.  :o Så ett sådant block ska jag nog ha till nästa säsong för att kunna få lite hållbarhet. Då jag fixade till så att jag kan ha volvos kamdrev så köper jag Halvarssons egna ställbara kamdrev. Måste även börja snickra på mitt plenum,, har bara fyra runners än så länge, bilder kommer tids nog. :) Vevaxel svänghjul koppling ska balanseras så fort jag får tag på en koppling jag tycker är lämplig. Svänghjulet är ett original pinto som jag lättat mycket, vikt på det nu vet jag inte får återkomma med det. Spridare blir MSD 1000cc och på det blir det ett Hestec- insprut som jag lånar av min cosworth,  ;D man kan ju ändå inte åka med två bilar samtidigt.  8)
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

Amazon_V8

  • Medlem
  • Antal inlägg: 136
    • Visa profil
Re:Flintys ford/saab projekt
« Svar #12 skrivet: april 11, 2006, 18:13:11 »
Blocket har jag o-ringat, fräste ner en 1,2mm rostfri TIG-tråd 1mm ner i blocket, då jag borrat en del fick jag lägga mig nära cylindern, 1,5mm från loppet, för att det skulle klämma fint på packningen. Ska bli riktigt kul att se hur länge det håller med det svagare 205 blocket, finns nämligen ett 200 block från 4x4 cosworth som är ruskigt starkt, rätt så nyligen blev det en cossie motor bromsad med 820hk.  :o Så ett sådant block ska jag nog ha till nästa säsong för att kunna få lite hållbarhet. Då jag fixade till så att jag kan ha volvos kamdrev så köper jag Halvarssons egna ställbara kamdrev. Måste även börja snickra på mitt plenum,, har bara fyra runners än så länge, bilder kommer tids nog. :) Vevaxel svänghjul koppling ska balanseras så fort jag får tag på en koppling jag tycker är lämplig. Svänghjulet är ett original pinto som jag lättat mycket, vikt på det nu vet jag inte får återkomma med det. Spridare blir MSD 1000cc och på det blir det ett Hestec- insprut som jag lånar av min cosworth,  ;D man kan ju ändå inte åka med två bilar samtidigt.  8)

Inga bilder??  ;D ;D
« Senast ändrad: april 11, 2006, 18:13:47 av Amazon_V8 »

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys ford/saab projekt
« Svar #13 skrivet: april 11, 2006, 21:39:27 »

Inga bilder??  ;D ;D
Citera

Hehe,, bilder på vad? Mitt block eller 800hk++ :P cossien ,,  ;)

Men fan va trött jag blir,, hade fotat en massa med den nog sämsta jä#%%a kamera jag haft ,, inte ett enda kort var dugligt att lägga upp. Hade jag inte bränt alla stålar på motorn skulle jag köpt en egen kamera direkt  ;D

« Senast ändrad: april 11, 2006, 21:48:04 av flinty »
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

Amazon_V8

  • Medlem
  • Antal inlägg: 136
    • Visa profil
Re:Flintys ford/saab projekt
« Svar #14 skrivet: april 12, 2006, 21:44:13 »

Inga bilder??  ;D ;D
Citera

Hehe,, bilder på vad? Mitt block eller 800hk++ :P cossien ,,  ;)

Men fan va trött jag blir,, hade fotat en massa med den nog sämsta jä#%%a kamera jag haft ,, inte ett enda kort var dugligt att lägga upp. Hade jag inte bränt alla stålar på motorn skulle jag köpt en egen kamera direkt  ;D



Skulle gärna se en bild på o-ringningen om det går för sig  ;D

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys ford/saab projekt
« Svar #15 skrivet: april 12, 2006, 23:41:46 »

Citera

Skulle gärna se en bild på o-ringningen om det går för sig  ;D
Citera

Ok ,, ska se om jag kan fixa till något med nån annan kamera imorrn då,, har tyvärr inga bilder på det när jag gjorde det.

Fick även ett litet paket från TG Racing idag också, innehållande alla packningar och tätningar till underdelen, cosworths toppackning, ramlager och axiallager, samt en högtryck- högkapasitets oljepump, och vips så försvann 3760kr  ;)
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:Flintys ford/saab projekt
« Svar #16 skrivet: april 13, 2006, 02:03:28 »
har du gått peilingskolen på grenrørs-sveising? interessert i å sveise ett turbogrenrør til meg, som passer "rakt av" i 300 med turbo på?
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
Re:Flintys ford/saab projekt
« Svar #17 skrivet: april 14, 2006, 01:01:08 »

Inga bilder??  ;D ;D
Citera

Hehe,, bilder på vad? Mitt block eller 800hk++ :P cossien ,,  ;)

Men fan va trött jag blir,, hade fotat en massa med den nog sämsta jä#%%a kamera jag haft ,, inte ett enda kort var dugligt att lägga upp. Hade jag inte bränt alla stålar på motorn skulle jag köpt en egen kamera direkt  ;D



Hmm TG(racing) har väl bara omkring 750hk? det har han väl iofs haft i några år nu. Vem är det som fått ihop 800hk+?

/Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys ford/saab projekt
« Svar #18 skrivet: april 14, 2006, 10:37:37 »

Citera

Hmm TG(racing) har väl bara omkring 750hk? det har han väl iofs haft i några år nu. Vem är det som fått ihop 800hk+?

/Anders
Citera

En som heter Uffe Hagberg bromsade motorn hos Trendab, körde på etanol, bromsade 820hk vod 8400rpm,  :P :P :P
http://www.fmcs.nu/forum/showthread.php?t=30671
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys ford/saab projekt
« Svar #19 skrivet: april 14, 2006, 10:49:55 »
har du gått peilingskolen på grenrørs-sveising? interessert i å sveise ett turbogrenrør til meg, som passer "rakt av" i 300 med turbo på?

Gått på skola om grenrör? Nja,, hade den funnits skulle jag ha varit där 24/7  ;D . Bygga grenrör ja,,, fler har frågat mig och så som det ser ut just nu så har jag inte direkt tid, men det känns ju kul att jag får förtroendet.
Men jag kan inte lova något just nu, men det går säkert att lösa senare,,
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

Brainded

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
Re:Flintys ford/saab projekt
« Svar #20 skrivet: april 14, 2006, 12:36:24 »

Citera

Hmm TG(racing) har väl bara omkring 750hk? det har han väl iofs haft i några år nu. Vem är det som fått ihop 800hk+?

/Anders
Citera

En som heter Uffe Hagberg bromsade motorn hos Trendab, körde på etanol, bromsade 820hk vod 8400rpm,  :P :P :P
http://www.fmcs.nu/forum/showthread.php?t=30671

Sate vad läckert, den där lär man ju se till att få se!

/Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

Gulbrandsen_Racing

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
Re:Flintys ford/saab projekt
« Svar #21 skrivet: april 14, 2006, 14:01:30 »
har du gått peilingskolen på grenrørs-sveising? interessert i å sveise ett turbogrenrør til meg, som passer "rakt av" i 300 med turbo på?

Gått på skola om grenrör? Nja,, hade den funnits skulle jag ha varit där 24/7  ;D . Bygga grenrör ja,,, fler har frågat mig och så som det ser ut just nu så har jag inte direkt tid, men det känns ju kul att jag får förtroendet.
Men jag kan inte lova något just nu, men det går säkert att lösa senare,,

Snyggt :D
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F


flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys ford/saab projekt
« Svar #22 skrivet: oktober 02, 2006, 21:29:08 »
Ja efter en lång tids frånvaro pga det ena än det andra så är jag tillbaka och det med stormsteg  ;D.
Blev väckt av en kompis sent en natt som hade hittat en bil som han sa jag bara var tvungen att köpa. Fattade nästan ingenting vad han pratade om nyväckt som jag var,  :) så det var bara att knata in till datorn som jag fått låna av nämnda kompis. Och där fick jag se en bild av denna bil



Fick även klart för mig att den hade blivit prissänkt från 27 000 till 15 000kr !!!  Så det var bara att gå upp tidigt på morgonen och ringa på bilen och göra klart att jag kommer ner och hämtar bilen. Ringde sen till min mor (hon jobbar på banken) och talade om att jag ska köpa en bil  :D och det är bråttom.
Sagt och gjort, drog iväg och hämtade den så nu står den hemma och myser på min uppfart.
« Senast ändrad: oktober 02, 2006, 21:58:42 av flinty »
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys ford/saab projekt
« Svar #23 skrivet: oktober 02, 2006, 21:45:41 »
Lite info om bilen vill ni säkert ha,

En Ford Sierra -84 som är byggt för NSHC långlopp.
Ställbara fjäderben coilovers AVO bak och fram. Bara dom kostar 12 000kr
Godkänd med vagnbok.
Stol och 3" bälte.
Motor Opel kadett GSI 16V 2,0l, fick även en motor till med på köpet.
Helsvetsad kaross
Extra uppsättning med däck och fälgar, varav 2 helt nya och dom på bilen har bara gått 7 varv på Gelleråsen



Motorn hurrar jag inte över men den är ju helrenoverad och funkar fint så den ska säljas komplett med låda. Den andra motorn har jag redan sålt till min bror
 
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys ford/saab projekt
« Svar #24 skrivet: oktober 02, 2006, 21:57:55 »
På motorfronten så går det långsamt framåt iaf. Kom fram till att jag inte kunde köra med original Pinto vev med tillhörande svänghjul då det skulle bli för litet för att få på en koppling som skulle hålla, så det var bara att börja jaga en cosworthvev.
Fann en komplett med svänghjul på fmcs.nu som hade kommit från en Sierra cosworth RWD. Köpte en ny tryckplatta och sinterlamell så nu ska den klara strax över 700nm,,  :P
Sen blev det även en balansering på alltihop.

Har provmonterat allt i toppen och justerat ventilspel men måste riva allt och fräsa lite i toppen för jag köpte starkare topplocksbult och då blev det för tajt,,  :( men det ska gå rätt så fort bara jag får igång fräsen vi har köpt.  :D Måste ta lite bilder på det också.

Har även svetsat klart mitt grenrör och har mina funderingar på att jag ska skicka det på coating också. Så fort jag stiftat tryckplattan så ska jag börja muttra ihop underdelen, och få den klar så det bara är att kasta på toppen när den är ihopsatt tillbaka.
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
SV: Flintys ford/saab projekt
« Svar #25 skrivet: juli 16, 2009, 19:00:12 »
Projekt avslutat. Motor såld.
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

svensson

  • Medlem
  • Mycket aktiv medlem
  • **
  • Antal inlägg: 306
  • Nästan långkalsångblå 360 is the shit
    • Visa profil
SV: Flintys ford/saab projekt
« Svar #26 skrivet: juli 16, 2009, 20:15:37 »
Tråkigt det verkade ju va ett jäkla kul projekt annars....

Fredrik Forsberg

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1045
  • ofcourse, it´s German
    • Visa profil
SV: Flintys ford/saab projekt
« Svar #27 skrivet: juli 16, 2009, 21:29:06 »
varför?  ::)
Fredrik´s Speedshop -> http://www.300power.com/forum/index.php?topic=5758.0

Tack Peter Schmidt för hjälpen!