Författare Ämne: Alternativa dämpare fram ist för nya original  (läst 10725 gånger)

RemJoel

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
Alternativa dämpare fram ist för nya original
« skrivet: maj 07, 2020, 00:05:57 »
Hej,

Holländarn börjar bli i dugligt skick funktionellt så jag ser därför till väghållning inför sommaren. Jag tänker köpa hem ett par land rover 90 dämpare till bak men vill i samma veva byta framdämparna. De är 37 år gamla och totalslut, ligger som en jänkare längst vägen och kränger i kurvor gör han. Tänkte därför se här om någon vet ett par dämpare som passar framtill? Gärna för tyngre bil än original och i nyskick man kan köpa som reservdel. Inte hittat nåt på ämnet.

Helt fabrik i övrigt för höjd osv.

Groeten,
RemJoel

Kurre86

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2438
  • Riktiga bilar har ett lambdamärke i fronten!
    • Visa profil
    • Min hemsida
SV: Alternativa dämpare fram ist för nya original
« Svar #1 skrivet: maj 07, 2020, 07:17:18 »
ClassicSwede har dämpare som är anpassade för 340/360...
Volvo 340 DLi -87
Volvo 343 DL -76
Volvo 240 GL -88
Skoda Fabia 1,4TDI -06
SAAB 9-5 2.0t Biopower -06
Honda CBX 550 F2 -82

RemJoel

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 10
    • Visa profil
SV: Alternativa dämpare fram ist för nya original
« Svar #2 skrivet: maj 07, 2020, 17:27:19 »
Glömde bort den sidan! Hänvisar du till de justerbara dämparna? Vad jag förstått är land rover 90dämpare vanlig modifikation, framförallt i england. Tänkte om det fanns vanliga insatser fram som också var vanligt eller välkänt häromkring, men får väl bli från hemsidan annars. Tackar.

RemJoel

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Alternativa dämpare fram ist för nya original
« Svar #3 skrivet: maj 08, 2020, 20:35:49 »
Det vanligaste i Sverige är att man borrar hål, tömmer ur och fyller i tjockare olja. Finns trådar om detta på forumet.
Dock bör man väl då utgå ifrån friska original eller nya ersättningsdämpare.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Frasse78

  • Medlem
  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 55
    • Visa profil
SV: Alternativa dämpare fram ist för nya original
« Svar #4 skrivet: augusti 04, 2022, 08:35:59 »
Jag kör med insatsdämpare från vectra A som passar i fjäderbenen, Kräver dock att man modifierar tornen för vectras stödlager samt modifierar övre fjädertallrik för detsamma då vectra har grövre kolvstång. alternativt svarvar om kolvstången för att passa i volvons lager men det är ju svårt att hitta stödlager till volvon så jag valde alternativ 1.