Författare Ämne: TIPS: Weber 32 DIR, problem med tomgång (LÖST!)  (läst 10007 gånger)

1978Volvo343DL

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 39
    • Visa profil
    • 1978 Volvo 343 DL @ Youtube
TIPS: Weber 32 DIR, problem med tomgång (LÖST!)
« skrivet: juli 20, 2016, 18:27:37 »
Jag måste få dela en bit av information som tog mig rätt så länge att testa fram.

Alltså, problemet var en usel tomgång (B14.0S med Weber 32 DIR). Motoren haltade med RPM under 800, fast blandskruven hade skruvats till botten. Samt eftertändningar med en varm motor. Som om blandningen skulle vara för rik eller tändningen felaktigt justerat...

Jag gjorde allt i min makt för att ta itu med problemet:

1) Nya tändstift + tändkablar + fördelarlocket + solenoid
2) Testade och bytte alla vakuumslangar efter behov
3) Nya packningar och membran till förgasare, med en grundlig genomgång och rensning. Ny nålventil.  Rätt justering av alla klaffar och öppningar. Rätt moment i skruvarna för att hindra tjuvluft att komma in etc... Ställde choken och flottörnivån enligt specificationerna.
4) Bytte insugspackningen
5) Toplockspackningen bytt
6) Justerade tomgångsskruven och blandskruven så gått som det gick och bytte tomgångsmunstycket till en ny med rätt storlek
7) Kollade tändinställningen med minutiös precision, samt kompressionen av cylindrarna
8 ) Bytte hela jävla fördelaren med en NY Ducellier som jag köpte från eBay.
9) Testade att justera bland- och tomgångsskruvarna... Utan någon kännbar förbättring.
10) Svor som en sjörövare

Sen slog det mig som en blixt från klara himlen: oberoende av mina ansträngningar fortsatte tomgången låta som om bränsleblandningen var alldeles för rik.
Jag började spela med reglagestången och kunde konstatera att det fanns pyttelitet klapp i stången - ändarna är av plast och dom hade slitits invändigt under alla dessa 38 år med tunga gaspedalpådrag - så klart!

Då lossade jag låsmuttern på ena änden av reglagestången och kunde slutligen utföra den sista arbetsmomenten:

11) Kortade avståndet mellan reglagestångens änderna med enbart ETT varv, och skruvade fast läsmuttern.

Hör och häpna!

Plötsligt började motoren svara ivrigt på blandskruven, och det gick att ställa det ungefär 1,5 varv från bottenläget, som det borde göra enligt specificationerna, för att få den bästa, tystaste och mest gämna tomgången. Dessutom försvann alla problem med eftertändningarna med det samma.

Så mitt dyrköpta tips för er alla brottandes med tomgångsproblem är att FÖRST kolla slitaget av komponenter i de äldre Weber-förgasarna INNAN man febrilt börjar byta delar!

Solig sensommar till allihopa!
« Senast ändrad: oktober 08, 2016, 18:21:55 av 1978Volvo343DL »
Kör: en gul 1978 Volvo 343DL. Motor: B14.0S, 1.1l/mil i blandad, 1.4l/mil vid stadskörning , 17.300 mil totalt.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: TIPS: Weber 32 DIR, problem med tomgång (LÖST!)
« Svar #1 skrivet: juli 21, 2016, 15:44:09 »
Tack så mycket för att du delar med dig av den dyrköpta informationen! Ska kolla upp detta då jag själv har tomgångsproblem samt att motorn eftertänder när man stänger av (vilket jag trodde ENBART kunde bero på igensotat tändstift/förbränningsrum? 😀
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Kåremark

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
SV: TIPS: Weber 32 DIR, problem med tomgång (LÖST!)
« Svar #2 skrivet: september 16, 2018, 14:56:25 »
Har samma problem på min bil, vart sitter denna reglagestången du justerade?  ???

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: TIPS: Weber 32 DIR, problem med tomgång (LÖST!)
« Svar #3 skrivet: september 16, 2018, 23:52:04 »
Har samma problem på min bil, vart sitter denna reglagestången du justerade?  ???

Ihop med förgasaren och gaswiren. Kommer själv inte ihåg hur det ser ut i skrivande stund!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.