Jag måste få dela en bit av information som tog mig rätt så länge att testa fram.
Alltså, problemet var en usel tomgång (B14.0S med Weber 32 DIR). Motoren haltade med RPM under 800, fast blandskruven hade skruvats till botten. Samt eftertändningar med en varm motor. Som om blandningen skulle vara för rik eller tändningen felaktigt justerat...
Jag gjorde allt i min makt för att ta itu med problemet:
1) Nya tändstift + tändkablar + fördelarlocket + solenoid
2) Testade och bytte alla vakuumslangar efter behov
3) Nya packningar och membran till förgasare, med en grundlig genomgång och rensning. Ny nålventil. Rätt justering av alla klaffar och öppningar. Rätt moment i skruvarna för att hindra tjuvluft att komma in etc... Ställde choken och flottörnivån enligt specificationerna.
4) Bytte insugspackningen
5) Toplockspackningen bytt
6) Justerade tomgångsskruven och blandskruven så gått som det gick och bytte tomgångsmunstycket till en ny med rätt storlek
7) Kollade tändinställningen med minutiös precision, samt kompressionen av cylindrarna
8 ) Bytte hela jävla fördelaren med en NY Ducellier som jag köpte från eBay.
9) Testade att justera bland- och tomgångsskruvarna... Utan någon kännbar förbättring.
10) Svor som en sjörövare
Sen slog det mig som en blixt från klara himlen: oberoende av mina ansträngningar fortsatte tomgången låta som om bränsleblandningen var alldeles för rik.
Jag började spela med reglagestången och kunde konstatera att det fanns pyttelitet klapp i stången - ändarna är av plast och dom hade slitits invändigt under alla dessa 38 år med tunga gaspedalpådrag - så klart!
Då lossade jag låsmuttern på ena änden av reglagestången och kunde slutligen utföra den sista arbetsmomenten:
11) Kortade avståndet mellan reglagestångens änderna med enbart ETT varv, och skruvade fast läsmuttern.
Hör och häpna!
Plötsligt började motoren svara ivrigt på blandskruven, och det gick att ställa det ungefär 1,5 varv från bottenläget, som det borde göra enligt specificationerna, för att få den bästa, tystaste och mest gämna tomgången. Dessutom försvann alla problem med eftertändningarna med det samma.
Så mitt dyrköpta tips för er alla brottandes med tomgångsproblem är att FÖRST kolla slitaget av komponenter i de äldre Weber-förgasarna INNAN man febrilt börjar byta delar!
Solig sensommar till allihopa!