Tycker det låter som du också har kopplingsproblem. Det sitter en strömbrytare i tryckknappen på växelväljaren, när du trycker ner den ska du slå till en magnetventil. Magnetventilen ska leda vakuum till urkopplingsservot. Tror även att det sitter mikrobrytare i växelväljaren, så magnetventilen ska vara dragen vid P och N. Om du tycker att det låter rörigt så är det enkelt förklarat att magnetventilen är samma sak som att trycka ner kopplingen på en manuellt växlad bil.
Tror att magnetventilen sitter bredvid tändspolen, men är inte säker, ska försöka komma ihåg att kolla nästan gång jag är i garaget.
Det är i alla fall två kablar som går in i den, mät om du har 12V på kablarna när växelväljaren står i P/N eller knappen är nedtryckt.
Det finns två vakuumslangar anslutna, den ena går till insuget, där ska du ha vakuum hela tiden när motorn är igång. Har du inte det är det antingen läck eller skit i slangen. Den andra slangen går till urkopplingsservot, där ska du ha vakuum när ventilen är påverkad (alltså P/N och nedtryckt knapp) Kolla först direkt efter ventilen (det är smidigast) och sedan servot.
Vad gäller tvärdödheten

tror jag att du har kärvande brytare i växelväljaren. Det ska inte gå att starta bilen med växel i, och jag tror att brytarna kärvar, så den tror att du har t.ex. backen i, fast du är i neutral.
Lycka till med felsökningen.