Författare Ämne: 340DL -84 remjohan variomatic  (läst 7163 gånger)

WiruZZ

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 22
  • Brinna eller Bränna det är frågan.
    • Visa profil
340DL -84 remjohan variomatic
« skrivet: juli 04, 2005, 21:41:35 »
Har ett  ganska stort problem med min remjohan... Det är väldigt svårt att få i växeln. Det funkar fiint när jag har en tomgång på ca 300 varv men det är ju inget vidare med en sån låg tomgång, igen sotade stift ofrivilliga motorstopp :-[ medmera.... Det som händer när jag försöker lägga in en växel vid normal tomgång (ca 800varv) är det att det skrapar så fruktansvärt attd et inte går att lägga i en växel. Jag har bytt den sk. vaccum magnet ventilen, den som ser ut som ett T med 4 slangar kopplade til sig. Men det hjälpte inte.. Jag Har även kollat oljorna, som åxå såg bra ut . Nån som har nåt bra tips.

Snart åker jag å pantar skiten.............. :(
« Senast ändrad: juli 04, 2005, 21:45:32 av WiruZZ »
Bättre en risig volvo än ingen alls :-)

Redhead85

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:340DL -84 remjohan variomatic
« Svar #1 skrivet: juli 04, 2005, 22:01:18 »
lameller skulle ja tippa på.
360 Hybrid MKII

Nille

• Medlem
  • Antal inlägg: 177
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: januari 30, 2007, 09:11:36 »
Låter som samma fel som jag har/hade på min till dess att jag inte fick i nån växel överhuvudtaget.  ???
För lite effekt, för dålig väghållning..

musen

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: februari 18, 2007, 02:02:32 »
Strömbrytaren i växelknoppen är trasig.

texasambd

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: 340DL -84 remjohan variomatic
« Svar #4 skrivet: mars 25, 2009, 17:13:01 »
Vet att denna tråd är från kriget men jag har precis fått liknande problem att lägga in växeln. Jag undrar nu om ni kom underfund med vad det var för fel.
Jag har även ett annat problem som eventuellt beror på samma orsak. Om jag lägger i backen så dör motorn. Får då starta om den och dra växelspaken snabbt över backen för att kunna köra framåt. Vid vissa tillfällen när bilen stannat när jag har lagt in backen så har den fortsatt att vara helt död. Går helt enkelt inte att starta, tvärdöd!! Sen några dar senare funkar den igen.

Skulle uppskatta om någon har ett hum vad det är för fel?

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: mars 26, 2009, 10:08:44 »
Tycker det låter som du också har kopplingsproblem. Det sitter en strömbrytare i tryckknappen på växelväljaren, när du trycker ner den ska du slå till en magnetventil. Magnetventilen ska leda vakuum till urkopplingsservot. Tror även att det sitter mikrobrytare i växelväljaren, så magnetventilen ska vara dragen vid P och N. Om du tycker att det låter rörigt så är det enkelt förklarat att magnetventilen är samma sak som att trycka ner kopplingen på en manuellt växlad bil.
Tror att magnetventilen sitter bredvid tändspolen, men är inte säker, ska försöka komma ihåg att kolla nästan gång jag är i garaget.

Det är i alla fall två kablar som går in i den, mät om du har 12V på kablarna när växelväljaren står i P/N eller knappen är nedtryckt.

Det finns två vakuumslangar anslutna, den ena går till insuget, där ska du ha vakuum hela tiden när motorn är igång. Har du inte det är det antingen läck eller skit i slangen. Den andra slangen går till urkopplingsservot, där ska du ha vakuum när ventilen är påverkad (alltså P/N och nedtryckt knapp) Kolla först direkt efter ventilen (det är smidigast) och sedan servot.

Vad gäller tvärdödheten ;) tror jag att du har kärvande brytare i växelväljaren. Det ska inte gå att starta bilen med växel i, och jag tror att brytarna kärvar, så den tror att du har t.ex. backen i, fast du är i neutral.

Lycka till med felsökningen.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

texasambd

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: mars 26, 2009, 10:42:29 »
Tack för dom råden. Skall kolla upp dessa i kväll.

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: mars 31, 2009, 18:08:37 »
Hur går det för dig?
Var ute och fottade bilen, ventilen satt inte riktigt som jag mindes, men jag var inte så långt från sanningen :)

Där sitter vakuumventilen för kopplingen.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

texasambd

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: april 07, 2009, 13:21:35 »
Jag har kollat fram t o m. vacumservon och allt funkar. När växlarna är svåra att få i måste jag stänga av motorn och rulla bilen bakåt eller framåt en meter och sen dra växelföraren fram och tillbaka några ggr och efter det när jag startar bilen får jag in växel igen. Någon aning vad det kan vara??? Koppling har jag inte kollat än men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga för kolla den. Är den uppbyggd som en vanlig koppling?

Problemet som jag nämnde innan att ibland när jag drar växelföraren över backen så dör motorn och sen är går den inte att starta. Vid gång borde väl inte brytarna påverka tändningen eller??

« Senast ändrad: april 07, 2009, 13:44:58 av texasambd »

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: april 07, 2009, 22:26:38 »
Kolla länkaget efter glapp, kommer inte ihåg exakt hur det ser ut, men det finns en justering. Vet dock inte hur man ska justera in det, men borde stå i Haynes.

Kopplingen ser ut som en vanlig koppling, fast det är vakuumservot som kopplar ur, inte en vajer eller slavcylinder.

Brytarna påverkar inte tändningen vid gång, men om du inte påverkar kopplingen kan du ha snurr på kardan när du går över till backen. Då hugger det till och motorn stannar. Fast jag har för mig att det även ska sitta centrifugalvikter i kopplingen, så vid normalt tomgångsvarv ska den frikoppla.
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

texasambd

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: april 08, 2009, 09:37:07 »
Då tittar jag på det. Ska även kolla tomgången om den står för högt. Kanske så enkelt.  :-[

Stormen

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: maj 21, 2009, 12:28:41 »
Hur går det för dig?
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.