Skrapar det mycket när du lägger i backen också?
Skulle nästan tippa på att kopplingen inte frikopplar riktigt så synkringarna har det lite kämpigt.
Hörs ska vara rätt så vanligt att lamellen kärvar på splinsen och då kan det bli liknande symptom.
Testa att trycka ner kopplingen och starta motorn, går ettan i lätt då?
Alternativt kan du testa att trycka ner kopplingen med motorn igång och lägga i ettan, lägga ur ettan och sen lägga in den igen, allt utan att släppa upp kopplingen. Går det lättare andra gången du lägger i ettan?