Författare Ämne: Flintys 340 turbo  (läst 161981 gånger)

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #80 skrivet: december 15, 2005, 16:46:34 »
Jag kommer köra med Corrado G60 skivor på min fram. 280mm ventilerade med 4x100 bultdelning. Till dom tänkte jag ta 240 4-kolvs ok. Från 240 med ABS, för då har dom bara en bromsslang, annars är det två.

Mefistofeles

  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2809
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #81 skrivet: januari 24, 2006, 21:30:01 »
Hur går det med projektet. Det var ett tag sedan vi hörde något??
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #82 skrivet: januari 26, 2006, 00:32:00 »
Hej mina kära vänner,,
Får nästan be om ursäkt att jag är så dålig att uppdatera  :-[

Ja det har varit dåligt på uppdateringsfronten nu ett tag,, har varit rätt mycket jobb på sista tiden så det har gått lite trögt, men grenröret ska nog bli klart den här veckan. Bara jag får gas nångång  >:(.
Har även fått tag på kolvar, stakar och vev från en -95 FT-motor som ska förpassas in i 340´n.

När Haak var här och köpte drivaxlar av mig så passade jag på att strippa den bakaxeln helt på delar och kikade lite hur det ska passa med ford-sakerna. Har även knåpat på en watt-länk som är halvfärdig.

Lutar nog att jag tar bort bladfjädrarna och hänger upp axeln i 4-link istället och med fjädrar/dämpare från golf.
Ska iväg till Göteborg på MC-mässan till helgen så då blir det nog inte så mycket gjort med bilen då tyvärr. Men jag ska se om jag kan fixa lite bilder innan helgen iaf.

Haak och jag satt och gick igenom lite PS-bilder på 360´s, och jag kan ju meddela att jag blev mycket sugen att bygga en två-dörrars sedan,,, men finns nog absolut inget utrymme för det det närmaste året(åren) :-\
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #83 skrivet: januari 31, 2006, 21:55:33 »
Ja då så mina vänner,,
Då ska jag lägga upp lite bilder på mitt halvfärdiga grenrör, ska svetsas lite mer + att wastegate-uttag sak göras
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #84 skrivet: januari 31, 2006, 22:06:39 »
Ser ut att bli en stor turbo som kommer sitta högt upp eller ser jag fel?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #85 skrivet: januari 31, 2006, 22:41:16 »
Ser ut att bli en stor turbo som kommer sitta högt upp eller ser jag fel?

Du har så rätt :), det kommer att bli en stor turbo,, har den på bild på sidan två i tråden.

Haak tipsade mig lite om info ang, volvons underdel, så jag
var och rotade i uthuset och fann en B23 med M-stakar  :P så nu ska det laddas. Var lite nervis att jag skulle skjuta FT-stakarna som jag fick tag på men det slipper jag tänka på nu :)

Helst skulle jag vilja ha nya kolvar men jag har så många projekt som äter bröd så det blir nog vanliga b230FT kolvar. Var en som bromsade 477hk med 16V med originalkolvar så det ska nog hålla.

Passar på att skicka upp en annan bild på röret.

Grannen jag lånade kameran av la upp bilderna på fmcs också, där är dom lite större om ni vill se.

http://www.fmcs.nu/forum/showthread.php?t=28744

« Senast ändrad: januari 31, 2006, 22:41:58 av flinty »
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #86 skrivet: januari 31, 2006, 23:05:03 »
Vad kör du för motorrecept i din bil nu?
Får inte ihop det med m-stakarna... För om jag kommer ihog rätt så passar inte dom i B230.
Så gärna lite info om block, stakar, kolvar, topp, ic, insug, bränsle- och tändsystem, mm.

Hoppas man får se dig någon gång i sommar, ser ut att bli riktigt kul.

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #87 skrivet: januari 31, 2006, 23:23:33 »
Vad kör du för motorrecept i din bil nu?
Får inte ihop det med m-stakarna... För om jag kommer ihog rätt så passar inte dom i B230.
Så gärna lite info om block, stakar, kolvar, topp, ic, insug, bränsle- och tändsystem, mm.

Hoppas man får se dig någon gång i sommar, ser ut att bli riktigt kul.

Ja som det ser ut nu ska jag se om jag kan para ihop M-stakarna med b230 kolvar i en b23 underdel, toppen ska få en omgång till är lite osäker om jag ska behålla ventilerna eller montera större. IC kommer nog att bli en omgjord Volvo FH16 eller om jag svetsar ihop två saab-IC, insuget blir nog ett GLT-insug.

Sen har vi största problemet,,,  :-\ styrsytemet,,, skulle ha haft ett annat , har ju ett Hestec till cosworthen men det ska jag även använda till ford/saab motorn jag håller på med. Har funderat på MS , men det verkar så omständigt att fixa ihop det, vore kul att få tag på ett gammalt Haltech, autronic eller electromotive.
Har även kollat efter original turbosprutet till 940 men dom jag funnit har inte varit värt priset tyckte jag. Då kan jag lägga pengar på andra bättre saker istället.
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #88 skrivet: februari 01, 2006, 00:51:16 »
Vid osäkerhet angående underdel: titta på TPC, där finns säkert svaren på alla frågor  8)

Om du köper ett färdiglött megasquirt i låda är det ju bara lite kabeldragning innan det är igång, sen att mappa borde inte ta längre tid med det än nåt annat tycker jag.. fast jag har bara provat MS, inget annat.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

gronsaken

  • Medlem
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #89 skrivet: februari 01, 2006, 01:58:17 »
Jag får väl passa på att göra lite reklam för MS jag också, jag kan inte tänka mig att det skulle vara lättare att mappa med något annat insprutningssytem. Själva mappningsprocessen bör vara liknande på de flesta system.

Det finns också instruktioner (på engelska) för hur du ska koppla in allting och om det är något du undrar över så är det bara att fråga antingen på det nordiska MS-forumet eller på den internationella varianten (http://www.msefi.com) där det finns betydligt mer kompetens om det är mer avancerade frågor som är aktuella.
« Senast ändrad: februari 01, 2006, 01:59:03 av gronsaken »

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #90 skrivet: februari 01, 2006, 12:14:51 »
Blir svårt med B23 block och M-stakar och B230 kolvar. Skiljer nämligen 1mm på kolvbulten.
Försök isf byta dins B230FT kolver mot B23ET kolvar så ska det funka.

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #91 skrivet: februari 01, 2006, 15:49:28 »
b23et kolvarna er jo også de sterkeste som sitter orginalt i noen av rødblokkene ;)

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #92 skrivet: februari 01, 2006, 18:31:10 »
Bövelen oxå,,  >:( ,, jag som inbillat mig "bolt on"  ::),, jaja, jag får väl kanske byta bort dom eller om jag fixar till så det passar.

Hur skiljer dom sig kolvarna och stakarna? Är det mindre kolvbult på b230 än b23?

Edit
sökte och fann,  kolvbult b230 23mm, kolvbult b23 24mm, + att komphöjden skiter sig ,,

Är det nån som har b23et kolvar?  ;D
« Senast ändrad: februari 01, 2006, 21:37:47 av flinty »
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #93 skrivet: februari 24, 2006, 22:48:26 »
Jahapp mina vänner,, provkörde lite med nya grenröret och turbon idag,, Första repan fick jag inte upp mer än 0,5 bar  :-[ , sedan kom jag på att jag bytt tillbaka till original spridare innan jag ställde ner den i höstas,  ::) så då bytte jag till saab-spridarna och då laddade den 1 bar, men sen är det tvärstopp,,  :( höjde tändningen lite, då blev den snabbare spolup men inte mer än 1 bar.
Så nu finns det nog inga mer genvägar än att borra i mer spridare, (och att byta underdel innan jag skjuter den till månen ;D ).

Blev överraskad av att det blev såpass snabb spolup trots det stora aggregatet, men jag tror även att jag har en massa läckage i systemet för det är ganska snabbt upp till 0,5 bar sedan är den trög,,

Blir bara mer och mer sugen på ett MS ju längre tiden går men jag har en annan motor som äter en fruktansvärt massa pengar så det får nog vänta ett tag.
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #94 skrivet: februari 24, 2006, 23:26:07 »
Det där låter farligt! Köra på fel spridare.. har du lambdasond & lambdamätare? Det är en billig försäkring att hålla koll på bränsleblandningen!

När du ändå är igång så koppla den till ett Megasquirt ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #95 skrivet: februari 25, 2006, 23:08:16 »
Jahapp,,, då har jag klippt min femte drivaxel då,, fy fan ,, hade precis fixat till downpipen ordentligt och skulle ta en provtur och kör sönder den när jag klipper i trean,,, faaan,

Nu måste jag bara bygga om drivningen helt enkelt,, börjar bli förbannat trött att köra sönder det där nu,,

Pratade lite med Haak ang, MS och det fanns en som sålde färdiga för typ 2400kr eller vad det var.
Men jag tycker det är så jävla rörigt för jag vill köpa ett komplett kit att bara smälla i, inte sitta och läsa en massa skit på internet hit o dit och fråga, ringa, maila folk om hur gör jag här osv.

När jag köpte mitt Hestec till Cosworthen fick jag en kartong med alla delar och tre tjocka häften med papper som inkluderade allt hur man kopplade in allt, mappade, extra funktioner, etc. Det lilla jag orkat kolla på sidorna om MS tycker jag har varit så röriga att jag inte ens fått lust att kolla igenom dom,,

Usch vad gnällig jag är idag,, börjar bli som en surgubbe,
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #96 skrivet: februari 25, 2006, 23:12:28 »
Nira-sprut ska väl vara rätt så plug-in och enkla. Kostar lite mer än MS visserligen (runt 10 000 har jag för mig) men om jag inte minns helt fel så ska det tom. finnas en Limp-Home funktion vid ex. givarfel. Kan ju vara händigt att ha en vacker dag.
Förare TEAM EGON RACING

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #97 skrivet: februari 26, 2006, 00:55:46 »
Nja, Nira i3 är bra mycket dyrare än 10k. Man får räkna med ca 17k med inköp av alla givare mm.

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #98 skrivet: februari 26, 2006, 01:18:10 »
Nira ja,, är ett mycket bra sprut, helt sekventiellt, als, laddtrycksstyrning etc,, men jag vet vad det kostar till en mercedes,,, det gick på 21 000kr när han hade allt, och det kan jag säga det lägger jag inte på 340:in.

Hestec fick jag ge 17 500kr när jag köpte det 2001, det ska jag även använda till den andra motorn/bilen jag bygger.
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #99 skrivet: maj 02, 2006, 23:23:44 »
Jaha,, då har man gjort ett impulsköp då,,  :) Fick ett samtal från min kära kusin som kollat lite på blocket.se och sett en 760 turbo för 2000kr som han tyckte skulle passa mig,, och det fick jag väl hålla med om ,, ;D . Så det var bara att rota i lite gömmor här och där för att få fram valuta så att detta fordon kunde komma i min ägo. Så just nu i skrivande stund har jag kommit hem med med min stora rosthög.
Så nu borde jag ha en motor som det ska gå att plåga lite mer än B230 som har gått på guds nåder  ;D Väntar fortafarande på delar till mitt andra projekt som ännu inte kommit så då får man ta tag i den vita faran,,,
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

Haak

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #100 skrivet: maj 02, 2006, 23:32:14 »
Ahhh...b23et. Geniale motorer ;D

Nå blir det holdbar effekt ;) Mye er målet for sesongen 350? 400? eller?

Grattis med bursdagen på mandagen forresten ;)

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #101 skrivet: maj 02, 2006, 23:42:35 »
Ahhh...b23et. Geniale motorer ;D

Nå blir det holdbar effekt ;) Mye er målet for sesongen 350? 400? eller?

Grattis med bursdagen på mandagen forresten ;)

Tack så mycket :).
Ja du ,, hur mycket ska jag ha,, ? Inte en aning,,, men jag tror inte att det kommer att sitta att original grenrör och turbo där iaf :),,, Risken är nog stor att jag bygger ännu ett grenrör eller om jag bara bygger om det jag gjorde sist, blev inte helt nöjd med det, fast det kan kanske fixas med att ställa in motorn bättre.
Eller om jag tar en annan turbo, har kanske nån som jag kan fixa till hemma i skåpen.
Men oj va jobb jag har framför mig  :o , men jag får ta det som positiv stress  ;D känner ju en viss press från er också mina kära vänner, vi måste ju försöka hålla måttot "Köra skiten ur resterande Volvo-modeller"  ;D
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #102 skrivet: maj 05, 2006, 20:41:43 »
som enda medlem som bor i narheten sa kraver jag en liten tur av dej i din bil..  ;D ;D
360 Hybrid MKII

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #103 skrivet: maj 05, 2006, 21:02:55 »
som enda medlem som bor i narheten sa kraver jag en liten tur av dej i din bil..  ;D ;D

Haha,, ja det är sant,,, :) Och det ska vi väl försöka få till så fort vita faran är ute och målar svarta streck i vägen :)
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #104 skrivet: maj 06, 2006, 08:10:10 »
Min ska juh lackeras om snart. men ja tror ja ska sätta i sprutet i den först samt toppen.
Ska försöka få tag på en vassare kam.. du har ingen som du har övergett?
360 Hybrid MKII

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #105 skrivet: juni 10, 2006, 00:14:17 »
Jaha,, då har vi blåst en toppackning till då,,,,  :(  ,,  Hade fixat till bilen i full panik för att få den körbar till imorgon (lördag) för att vara med i ett "prova bilsport" rally som gå tillsammans med ett vanligt rally i Sunne. Trodde först att bilen hade körförbud men när jag skulle beställa tid för besiktning så sa den snälla damen att det är ju ingen brådska,, den är ju redan besiktad,,  :D  
Så då var det till att fortsätta leta drivaxel, efter träget letande fann jag ut att min kusin hade en 340 som stod och skämdes,, :) fick efter lite övertalande plocka med mig en axel att kasta i min.

Sagt o gjort, muttra dit den. Kolla olja, vatten och bränsle och sedan ut på en provtur för att kunna justera in lite mer. Lite seg att få turbotryck men med lite laborering med tändning så så ska det nog gå att få det lite tidigare. Helvete va det sköt iväg när den kom efter 0,7 bar och det bara ökade i tryck  :D men då jag låg och pressade på trean och bra över 1 bar så poffar det till, nästan på samma vis som när dom spränger motorn på den där Ferrarin. Sköt packningen helt åt helvete så när jag haltade hem till garaget och slog igen så kokade jag kylvätska i turbinen på turbon,, jättekul va?  :-\

Jaja,, är väl en anledning till att bygga nytt och värre,, tror tamigfan att jag ska bygga på B200 tillbaka så jag får lite mindre vrid och bättre toppeffekt istället men det får tiden utvisa,,,
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #106 skrivet: juni 10, 2006, 09:08:11 »
tror tamigfan att jag ska bygga på B200 tillbaka så jag får lite mindre vrid och bättre toppeffekt istället men det får tiden utvisa,,,

Synd på motorn.. men byt packning och kör utan spikningar så kanske den håller bättre!?

B200.. mindre vrid, mindre effekt. Större volym=mer vrid=mer effekt
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Redhead85

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1345
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #107 skrivet: juni 10, 2006, 19:24:33 »
Giv mej din kam axel..hehe
360 Hybrid MKII

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #108 skrivet: juni 11, 2006, 00:09:40 »
Giv mej din kam axel..hehe


Hehe,, ja det sitter originalkam där så det är ingen skillnad :) Och trimkammar till b23/b230 är det tyvärr dåligt med i mitt garage :(

Citera

Synd på motorn.. men byt packning och kör utan spikningar så kanske den håller bättre!?

B200.. mindre vrid, mindre effekt. Större volym=mer vrid=mer effekt

Mja,,, mindre volym mindre vrid men mer varv och hp  ;D  hade tänkt fixa till så att den varvar 8000rpm ,, då blir det nog en kanonmotor + att drivlinan håller,,
P-A med sina underbara Saab gjorde så, byggde högvarv så han slapp det höga vridet på lägre varv för att skona lådan ,,
« Senast ändrad: juni 11, 2006, 21:56:02 av FREJ »
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #109 skrivet: juni 11, 2006, 10:34:23 »
Du har rätt flinty.. glömde att högre varv ger chans till fler hästar  :-[
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #110 skrivet: juni 11, 2006, 19:44:16 »
AAAH,, jag tror jag blir galen,,,  :o ??? :P :-X :-\ :-[
Har försökt att fixa bort varstoppet,, har kopplat precis som en kompis gjorde på sin bil. Han köpte en motor och elsystem från en 360 -88 och kastade i sin 242,, han tog bort renix:en och satte dit fördelare från sin 240 och fick därmed även bort varvstoppen så han satte i en vanlig mekanisk brytrotor. Men det kvittar hur jag än kopplar så får jag inte bort min varvstopp,,,,,,  får jag inte ordning på den tror jag att det snart motvilligt blir ett MS i den,

Är det någon som har ett riktigt elschema på insprutsystemet till 360 ?
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #111 skrivet: juni 11, 2006, 20:28:35 »
AAAH,, jag tror jag blir galen,,,  :o ??? :P :-X :-\ :-[
Har försökt att fixa bort varstoppet,, har kopplat precis som en kompis gjorde på sin bil. Han köpte en motor och elsystem från en 360 -88 och kastade i sin 242,, han tog bort renix:en och satte dit fördelare från sin 240 och fick därmed även bort varvstoppen så han satte i en vanlig mekanisk brytrotor. Men det kvittar hur jag än kopplar så får jag inte bort min varvstopp,,,,,,  får jag inte ordning på den tror jag att det snart motvilligt blir ett MS i den,

Är det någon som har ett riktigt elschema på insprutsystemet till 360 ?

Mina erfarenheter säger att varvstoppet ligger i Jetronic (sprutet) och inte i Renix (tändningen)

Med Jetronic+Renix hade jag varvstopp vid ca 6200rpm, med Megasquirt+Renix hade jag inget varvstopp, varvade vid ett tillfälle 7100rpm (hjulspinn på blöt asfalt eller om det var burnout på torr) enligt loggen.

När jag kör jetronic+renix och kör på varvstoppet så ser jag på lambdamätaren att bränslet försvinner när den klipper varvet, detta säger mig att det är jetronic (bränslet) och inte renix (tändningen) som sköter varvstoppet, annars skulle ju lambdan säga väldigt fet blandning istället om tändningen inte antände bränsleblandningen..

Kör du på MS ;-)

Vad menar du, elschema på själva databoxen eller på allt runtomkring?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #112 skrivet: juni 11, 2006, 21:16:43 »
Citera
Mina erfarenheter säger att varvstoppet ligger i Jetronic (sprutet) och inte i Renix (tändningen)

Med Jetronic+Renix hade jag varvstopp vid ca 6200rpm, med Megasquirt+Renix hade jag inget varvstopp, varvade vid ett tillfälle 7100rpm (hjulspinn på blöt asfalt eller om det var burnout på torr) enligt loggen.

När jag kör jetronic+renix och kör på varvstoppet så ser jag på lambdamätaren att bränslet försvinner när den klipper varvet, detta säger mig att det är jetronic (bränslet) och inte renix (tändningen) som sköter varvstoppet, annars skulle ju lambdan säga väldigt fet blandning istället om tändningen inte antände bränsleblandningen..

Kör du på MS ;-)

Vad menar du, elschema på själva databoxen eller på allt runtomkring?

Japp precis ,, det bryter i Jetronic-boxen = Livsfarligt .
Och allt som har med renixen är borttaget, men konstiga är att kompisen bil har Jetronic som kommer från 360 och har kopplat så att ena kabeln som styr bränslerelät sitter på - på tändspolen , jag har gjort exakt samma men ändå så har jag varvstopp men inte han. Begriper inte varför det funkar för honom.                

Elschemat vill jag ha över boxen och dess kablar,, tänkte om det gick att lura skiten på något vis.
Jag vill nämligen se hur långt man kan komma med att använda det sprut man har, det är lite därför jag är emot eftermarknadssprut. Plus att jag är snål  ;D
« Senast ändrad: juni 11, 2006, 21:56:32 av FREJ »
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #113 skrivet: juni 11, 2006, 21:59:02 »
Japp precis ,, det bryter i Jetronic-boxen = Livsfarligt .
Och allt som har med renixen är borttaget, men konstiga är att kompisen bil har Jetronic som kommer från 360 och har kopplat så att ena kabeln som styr bränslerelät sitter på - på tändspolen , jag har gjort exakt samma men ändå så har jag varvstopp men inte han. Begriper inte varför det funkar för honom.                

Elschemat vill jag ha över boxen och dess kablar,, tänkte om det gick att lura skiten på något vis.
Jag vill nämligen se hur långt man kan komma med att använda det sprut man har, det är lite därför jag är emot eftermarknadssprut. Plus att jag är snål  ;D

Okej,
Kabeln till bränslepumpsrelät från tändspolen måste vara där för annars tror reläet att motorn är död och ger ingen soppa.. säkerhetsfunktion vid krock

ska se om jag hittar ritningar, men hinner inte ikväll
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #114 skrivet: juni 11, 2006, 23:34:53 »
Citera

Okej,
Kabeln till bränslepumpsrelät från tändspolen måste vara där för annars tror reläet att motorn är död och ger ingen soppa.. säkerhetsfunktion vid krock

ska se om jag hittar ritningar, men hinner inte ikväll
Citera

Ok , kanon, :)
Ja jag provade att tvångsköra pumpen men motorn startade inte iaf,, så själva boxen vill tydligen ha tag på den där sa&%¤ns signalen också  >:(.
Så den får ju reda på varvtalet därigenom, men varför ska boxen behöva veta det? Mer än att starta pumpen, för det behöver ju egentligen bara ha intervallsignal så att den vet att motorn snurrar.
 Den behöver ju inte veta exakt varvtal för den ställer ju bränslet efter hur mycket motorn suger luft genom LMM.
Ja herregud,, det lilla hår jag har kvar på skallen lär snart bli grått innan jag kommer igenom det här.

För det jag inte begriper är att varför samma slags system funka i min kompis bil och jag kopplar på samma vis men lika förbaskat så har jag varvstoppen kvar.  ???
Känns som att det snart kommer män i vita rockar med en tröja med långa armar och tar mig till ett madrasserat rum  ::)
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #115 skrivet: juni 13, 2006, 00:24:41 »
Ja nu  känns det som att jag kan komma att hålla dom snälla männen med dom vita rockarna borta ett tag till,,  ::) ;D   Har precis kommit från garaget efter en provtur sen jag bytte blockpackningen. Det var verkligen kul, helvete va det skjuter på fast den inte är inställt för fem öre.
Tidigare idag var jag och pratade med Jan på Halvarssons Racing där jag även köpte packningen. Jag frågade om han hade nån aning om varvstoppet,, efter nån kopp kaffe kom han fram till -Men släng på ditt Hestec-sprut som du har då,,,
Så det är nog ganska säkert att jag kommer att göra det, inte direkt men efter att den andra motorn blir färdig så åker det nog i. Så nu är mitt 340 projekt på väg att spåra ur också, jag vågar då inte tänka på vart det ska sluta,,
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #116 skrivet: juni 13, 2006, 20:08:56 »
Sprutet måste ha varvtalssignal för att kunna beräkna bränsle.. om du ligger på en viss belastning i 1000 rpm eller 6000rpm är ju en enorm skillnad, 1 hink bränsle eller 6 hinkar bränsle, per minut  :D

Men kör du med Hestec, så blir det ännu ballare  :)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #117 skrivet: juni 14, 2006, 01:59:02 »
Sprutet måste ha varvtalssignal för att kunna beräkna bränsle.. om du ligger på en viss belastning i 1000 rpm eller 6000rpm är ju en enorm skillnad, 1 hink bränsle eller 6 hinkar bränsle, per minut  :D

Men kör du med Hestec, så blir det ännu ballare  :)

Japp,, nu blir det så,, har beställt en komplett kabelhärva till Hestec idag, det kommer jag använda till ford/saab-motorn. Men du , kunde du fixa elschema till elsystemet? Tänkte använda så mycket som möjligt av original kabelstam, bara ta bort boxen och koppla in Hestec där och bara komplettera med några extra givare.
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!

Dan.P

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #118 skrivet: juni 14, 2006, 19:38:24 »
Om du har Haynes rephandbok så fungerar schemat dem har där.

flinty

  • Medlem
  • Antal inlägg: 243
    • Visa profil
Re:Flintys 340 turbo
« Svar #119 skrivet: juni 14, 2006, 19:59:42 »
Om du har Haynes rephandbok så fungerar schemat dem har där.

Nix,, har inte den. Jaja,, börjar att koppla in systemet imorrn, så det blir att sitta med Multimetern för att kolla upp alla kablar. Måste fixa till det ganska snabbt också, för nu ville den inte starta efter en provtur ??? Så  jag har inte så mycket att välja på   ;D
Jag är inte klok,, men varför va´ det när man har mer kul helvrickad,,!