Författare Ämne: Flytta batteri till höger sida!?  (läst 4771 gånger)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Flytta batteri till höger sida!?
« skrivet: mars 14, 2004, 11:51:06 »
Hej är det nån här som har flyttat batteriet till högersidan istället?

Jag vill ha det där för att få plats med ett sportluftfilter på vänstersidan närmast insuget.. och så ger det ju bättre viktfördelning  ;)

Funderar på om plattan som nu sitter på vänstersidan går att flytta eller om man får göra en egentillverkad..

Kablar är inga problem det har jag redan. Är ju bara +kabeln till generatorn och sen jordflätan till karossen/motorn den kan man nog flytta med. Bara det finns plats att bulta fast den på andra sidan motorn.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Mefistofeles

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2850
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
Re:Flytta batteri till höger sida!?
« Svar #1 skrivet: mars 14, 2004, 13:15:42 »
Är det en b14 eller b19/b200 du har. Så här se mitt motorrum ut. det har suttit en b14 här innan därför är batteriet placerat till vänster.

Men om du vill ha bra vikt fördelning ska du flytta batteriet till skuffen istället.

Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: mars 14, 2004, 15:48:44 »
Är det en b14 eller b19/b200 du har. Så här se mitt motorrum ut. det har suttit en b14 här innan därför är batteriet placerat till vänster.

Men om du vill ha bra vikt fördelning ska du flytta batteriet till skuffen istället.

Nej nej jag vill ha plats för luftfiltret så det ska se ut precis som på din bild där!!
Jag ser det som att det sitter på höger sida på bilden där!

Viktfördelningen är ju en ren vinst.. alltså väga upp för föraren när man kör ensam.. mer vikt på höger sida i bilen.

Tanken var att ha luftfiltret där du har din luftburk.. men på min b200F så är det luftmängdsmätare och sen ett rör över till luftburken som sitter på höger sida!

"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

Wawe

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 590
  • 360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: mars 14, 2004, 18:12:11 »
finns mycket bättre sätt... jag har en B200E men det är samma grej med luftrör... om du tittar på staget som luftmätaren sitter i så ser du att det fortsägger ner... det du gör är att plocka väck alla plaströr, tvingar ned luftmätaren så att det pekar nedåt (dvs vrid hela röret nedåt) och sätt fast det där å sen skruvar du på ett fint sportluftfilter =) snacka om att spara plats!

PS. Tvätta motorn förresten!? 8)
« Senast ändrad: mars 14, 2004, 18:13:30 av Wawe »
----------------------------------------
360 - En Bil, En Dröm, En Livsstil

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: mars 14, 2004, 20:47:15 »
Hmm... ja blir det inte väldigt skitigt(skratt, jo jag borde motortvätta) där nere.. och varmt? Och måste vara ett väldigt litet filter eller?

Mefistofeles

• Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2850
  • 3ooPower
    • Visa profil
    • 300power
« Svar #5 skrivet: mars 14, 2004, 21:09:08 »
Jag tror att batteri fästet är svetsat i karossen :P Men med en kaptrissa och en svets kan du designa om hur du vill.
Montera av luftburken och kolla hur det ser ut där under. Om det är tillräckligt plant så är det ju bara att tillverka en en monteringsplåt för batteriet och svetsa/bulta dit!
Volvo 340 GL -88
Volvo C30 -07
Volvo V70 -04
Honda CB 750 -73
Zundapp Combinette -58
Sandelco 50cc påhängsmotor

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: mars 15, 2004, 19:48:02 »
Jag tror att batteri fästet är svetsat i karossen :P Men med en kaptrissa och en svets kan du designa om hur du vill.
Montera av luftburken och kolla hur det ser ut där under. Om det är tillräckligt plant så är det ju bara att tillverka en en monteringsplåt för batteriet och svetsa/bulta dit!

Hmm.. okej. Jag har inte orkat kolla själv.. då kan man lika gärna göra en ny plåt.. lika mycket jobb

Har ingen luftburk kvar  ;) bara överdelen + filtret + en adapterplatta.. se bild
och under den är det sluttande hyftsat slät plåt så med lite distanser och en ny plåt får man bra stöd för batteriet där