Tvärstaget är troligen (jag gissa här) för att förspänna bakaxeln så att kraften ner på marken vid acceleration skall bli lika,
eftersom det är en fast axel al'a 240 så skapas en extra kraft på höger bak på 240 eftersom motorn snurra medsols (om man
står framför bilen, vänster bak och motsols om man sitter i bilen). Tänk er att man kan vrida kardan on hjulen sitter fast
Staget på denna bilden går åt andra hållet vilket skulle kunna tyda på att motorn snurrar åt andra hållet i denna bilen...
Hmm.. jo det stämmer ju.. men tror inte motorn på bilden snurrar åt andra hållet.. tänk dig att motorn snurrar motsols på bilden..
då vill ju axeln lyfta på höger sida men för att motverka det sitter staget där och trycker NER axeln på höger och håller den där..
hade det varit tvärt om hade ju inte staget hållt emot.. då hade ju det varit som en extra led på den sida som inte lyfts...
är du inte med på det?
Men sen om det är huvudsyftet med staget eller ej ska jag inte bråka med dig om men vet att på 240 och 740 tex så är det där
för att hindra axeln att åka i sidled när du bresladdar tex.. och om du sänker bilen mycket tyo 40mm+ så kommer axeln att trycka
lite åt höger så att högerhjulet kommer längre ut på höger sida än på vänster.. för att motverka detta lossar man staget när man
sänkt och kapar och svetsar ihop igen.. eller sätter "uniballs" alltså justerbara ändar på staget så man kan skruva på dom så det
blir kortare/längre tills det passar...
MEN kom jag på nu...
Om staget pressar bakaxeln i sidled när man fjädrar mycket så kan väl knappast syftet vara att hålla axeln
fast så den inte rör sig i sidled.. är nog som du säger att det är för att hålla ner axeln mot marken när axeln vill vrida sig moturs........
fast jag tycker inte att det funkar särskillt bra.. spinner alltid på höger sida.. på alla bilar jag ägt förutom V70:n av förklarliga skäl