Författare Ämne: Hjälp att diagnostisera problem.  (läst 6819 gånger)

Wargar

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
Hjälp att diagnostisera problem.
« skrivet: november 30, 2020, 21:38:57 »
Hallå, skrev en fråga i 300 gruppen på Facebook men tänker att det är någon guru här på forumet som kanske sitter på konskap men inte har Facebook konto. Kopierar direkt från gruppen.

"Har efter ett missöde precis fått upp hela driv paketet (transaxeln, växellåda och diff) tillbaka och nu har jag fått ett knepigt problem. Har JÄTTEstort glapp när jag växlar, alltså innan bilen börjar driva efter att jag släppt upp kopplingen. När jag parkerar på uppfarten så rullar bilen nästan en meter innan den fattar att växeln är i. Någon som förstår problemet eller kan jag formulera på annat sätt? Typ som en automatare med race stall converter som sparkar i växlarna vid 1500rpm. Fast en manuell bil då. Har inte gjort något med växellådan eller diffen utom att plocka ner hela paketet."

Jag backade in i en grej som tryckte in gummiskyddet under sprängkåpan in i sprängkåpan som sedan trasslade in sig i tryckplatta och låste motorn, plockade ner transaxeln och lådan och diff en i ett paket utan att dela på dom och öppnade sprängkåpan, ut trillade gummiskyddet och sedan bultade jag ihop. Någon som kan komma med tips?

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Hjälp att diagnostisera problem.
« Svar #1 skrivet: december 01, 2020, 17:41:29 »
Känns kopplingspedalen konstig?
Har du ett spel på kopplingspedalen? Om inte så är nog felet att du spänt vajern för mycket, pedalen ska gå att lyfta några millimeter åtminstone. Enklast dock känna på kopplingsgaffeln när man ändå ligger under bilen och spänner vajern, kopplingsgaffeln ska gå att dra bakåt från tryckplattan en liten bit utan mer motstånd än vikten från kopplingspedalen.

Annars kanske kopplingsgaffeln har hoppat ur läge inuti sprängkåpan?

Svårt att gissa, enklast vore om du hissar upp bilen och kikar genom hålet i botten på sprängkåpan om du ser att urtrampningslagret ligger knasigt.
Samtidigt provar du även dra bak kopplingsarmen, du ska då få minst 1mm spel mellan tryckplatta och urtrampningslager.

Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75

Wargar

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 5
    • Visa profil
SV: Hjälp att diagnostisera problem.
« Svar #2 skrivet: december 11, 2020, 18:18:44 »
Det var diffen  :P
Men inte några kuggar som rykt utan en av axlarna som håller i "kugghjulen".

simlar

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 3714
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Hjälp att diagnostisera problem.
« Svar #3 skrivet: december 11, 2020, 18:26:47 »
Det var ju illa :-X

Märkligt ras, har själv bara lyckats rasa medbringare men inte själva diffen.
Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  Skoda Praktik -10
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75