Författare Ämne: montera kopplingen fel  (läst 4849 gånger)

Bekkis

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2584
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
montera kopplingen fel
« skrivet: september 19, 2005, 17:57:43 »
går det sätta kopplingen på fel håll. För efter att jag bytte kopling så vägrar bilen att frikoppla eller kan det vara uttrampningslagret vill inte riva allt igen man var ju tvungen att lyfta ur motorn för sprängkåpan gick inte att dra bak tillräkligt.
Bra, bättre, bredast

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:montera kopplingen fel
« Svar #1 skrivet: september 19, 2005, 18:54:27 »
Kopplingslameller är ofta märkta "flywheel side" eller liknande och då ska den sidan vändas mot svänghjulet. Törs inte säga säkert om centrumet sticker ut olika långt på sidorna på våra bilar men jag skulle inte bli förvånad om det är så.
Kopplingsgaffeln lossnar rätt så lätt så det kan vara det som hänt. Hur känns kopplingsgaffeln om du lägger dig under bilen och trycker på den? Kan du få kopplingen att frikoppla då? Om den känns allmänt lös och går mot "ändläget" eller vad man ska säga är det bara att riva igen. Lite lös ska den vara men du ska känna att urtrampningslagret går mot fjädrarna i tryckplattan när du trycker på den.
Om du plockar ner bakaxeln ska det gå att komma åt att byta koppling utan att lyfta ur motorn, men det är inget jag provat själv.
Lycka till!
Förare TEAM EGON RACING

Bekkis

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
« Svar #2 skrivet: september 20, 2005, 20:28:41 »
centrumet sticker ut mer p ena sidan på lamellen och att et stod flywheel på den viste jag inte :P kopplingen känns normal men det verkar inte som att den går ner tillräkligt långt ändå är vajern tillräkligt spänd o rätt monterad

jag provade att plocka ner vxlådan men det går inte att få bak den för sprängkåpan är för stor för att gå igenom kardantunnel eller "hålet mellan framvangnsbalken och karossen"
Bra, bättre, bredast

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: september 20, 2005, 20:36:37 »
Låter skumt, kan det ha hänt nåt med vajern i andra änden? Att nån distans lossnat när vajern blev slack?
Om du våldssträcker vajern, alltså gängar justeringen vid sprängkåpan i botten, vad händer då?
Förare TEAM EGON RACING

Freedo

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: september 21, 2005, 19:23:37 »
Kommer du ihåg åt vilket håll du monterade den? Alltså om den utstickande sidan var bakåt eller frammåt?

Den sidan som är uppåt på bilden ska vara bakåt, dvs mot tryckplattan.
« Senast ändrad: september 21, 2005, 19:26:58 av Freedo »

Freedo

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: september 21, 2005, 19:30:29 »
Det är inte så att vevaxellagret kärvar så pass så att ingående axeln snurrar med hela tiden?

Blir ju samma sak som att den inte frikopplar då, bara en tanke...

Bekkis

• Betalande Medlem
  • 300power orakel
  • Bakhjulsdrift
    • Visa profil
    • Garaget
« Svar #6 skrivet: september 24, 2005, 13:31:37 »
naae tror inte det men det är ju värt att kolla
Bra, bättre, bredast