Författare Ämne: Broms, broms och ingen broms  (läst 3144 gånger)

Siclair

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 6
    • Visa profil
Broms, broms och ingen broms
« skrivet: september 26, 2005, 19:43:36 »
Bromspedalen sjunker väldigt långt ner innan bromsarna tar ordentligt. Och ibland får jag nästan totalt bromsbortfall. Det läcker ingen olja och servot verkar fungera som det ska.
Bromsskivorna verkar bra slitna då jag kunde känna en tydlig fördjupning på några millimeter. Har tvärbromsat från 70 km/h och även om det inte var det absolut bästa bromsresultatet så skrek det lite om däcken.

Jag misstänker att jag har en blandning av slitna bromsklossar och bromsskivor samt luft i bromssytemet. Eller är det något jag missat?

Kan någon bekräfta att följande delar från Biltema passar en 360 GLT B200E från 87. Vore mycket tacksam!

Bromsskiva: 64-907
Bromsbacksats 340-serien B19 81—89: 66-124
Glidkolvsats: 59-300
Bromsslang Fram 360 79—  ch.nr 451743: 66-0241

Och en fråga till: hur mycket bromsvätska behövs efter en komplett urluftning?

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Broms, broms och ingen broms
« Svar #1 skrivet: september 26, 2005, 20:24:46 »
Jag skulle rekomendera följande vid komplett bromsrenovering:
Fram:
Bromsskivor.
Bromsbelägg.
Skrikplattor (om det inte redan sitter på dom nya beläggen).
Tänk på att rengöra alla glidytor ordentligt, kontrollera tätningen runt kolven (är det hål på den så sitter kolven fast innom ett år eller 2), använd kopparpasta på beläggens glidytor.
Bak:
Bromsbackar.
Monteringssats (fjädrar mm.).
Bromscylindrar.
Här gäller samma sak, rengör ordentilgt. Använd inget fett i trumman, lite 5-56/MoS2 olja eller linkande på dom rörliga mekaniska delarna.

När man luftar bromsarna så börja med nippeln längst ifrån huvudbromscylindern. Alltså höger bak, vänster bak, höger fram och vänster fram. Prova hur det känns, är det svampigt så upprepa tills det är bra.
Hur mycket bromsvätska som går åt är omöjligt att säga. 1liter brukar man ta om man ska byta bromsvätska i en bil. Men har man luft i systemet och den ligger på ett dumt ställe så kan det behövas mer. Har själv använt nästan 5liter på en bil som strulade, det va en Golf 3 -97.

Vart man ska köpa delar och bromsvätska avgör man själv. Det beror ju på hur mycket man vill betala samt vilken kvalité man vill ha på delarna och vätskan. Bromsvätskan ska va av DOT4 det är det viktigaste.
« Senast ändrad: september 26, 2005, 20:27:19 av T08R »