Hej, skaffade en 340 för ett tag sen som nätt och jämnt gick att köra, det är en -88a med Weberförgasare.
har skruvat isär och ultraljudstvättat förgasaren, sedan gick motorn igång och gick ganska ok, dock med lite baktändningar.
Idag när jag skulle fortsätta gick motorn plötsligt skit istället, det känns som att förgasaren antingen flödar över eller inte får någon soppa alls.
Om man pumpar på gasen så sprutar den in via acc-munstycket och motorn varvar upp mycket för att sedan dö osv.
Jag hittade ett tips i en tråd här om att det kunde vara problem med elektriska solenoiden för bränsleavstängning, så mätte lite på den och mycket riktigt den verkar ganska glapp, därav tror jag mig ha löst problemet med att motorn plötsligt dör.
Jag började också att titta på tändningen eftersom den baktänder mycket, till min förvåning inser jag att den inte går att justera och minns att det är ju likadant på min 360 B200 -85.
Men när jag plockar isär fördelarlock och rotor, testar hur rotorn snurrar (medurs) så får jag tändföljden enligt av tidigare ägare dragna tändkablar till 1-2-4-3 där kabel 1 är närmast ventilkåpan. Dock är kabel 2 märkt 3 och kabel 3 märkt med 2. När jag lossar locket ser jag sedan att de monterat det 180 grader fel, hur det nu är möjligt, sedan har de troligen bytt plats på kabel 1&4.
Jag tar loss allt, googlar lite och får fram att tändföljden ska vara 1-3-4-2 som på Volvomotor. Sätter sedan rätt uppmärkt kabel på rätt plats, med 1an fortfarande mot ventilkåpan.
Därefter startar motorn, men baktänder fortfarande mycket, jag förutsätter därmed att fördelaren är felmonterad? Kan den som en Volvo fördelare flyttas i hack efter drev på mellanaxeln?
Vad skulle annars kunna ändra tändningen? När jag lossar tändkablar märker jag inte ens skillnad i gång på motorn.
Jag lyckades även starta motorn med fördelarlocket liggande bredvid fördelaren när jag skulle titta på rotorriktningen, hur det nu är möjligt??
Nästa steg jag tänker mig är att plocka ur 1ans tändstift, vrida vevaxeln via främre remskiva, tills jag känner kolven med en sticka och rotorn pekar mot ventilkåpan, för att sedan se om den står väldigt snett och eventuellt kan flyttas ett hack mot mellanaxel/kamaxel?
När det gäller förgasaren behöver jag egentligen få tag i en bra selenoid, tips? Samt eventuellt kika över nålventilen igen, så den inte flödar över.
Förresten, hur ställer man ner acc pumpen? För det känns som den får onödigt mycket soppa just nu vid gasrörelse då den varvar upp för mycket?
Hoppas på bra hjälp
mvh Patrik