Författare Ämne: Problem med spridare  (läst 1562 gånger)

jeeli

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
Problem med spridare
« skrivet: september 30, 2022, 07:38:50 »
Hej!
Jag har en Volvo 360 -90 med en b200f motor.
Den har inte använts på över 15 år, och nu försöker jag få den att fungera.
Jag har bytt bränslepump (den fungerade inte) och pumprelät är nytt, nu till mitt problem spridarna pulserar inte
När du sätter + och - på en spridare så fungerar den, men inte när det är anslutet till uttaget, (bränsle kommer hela vägen fram)
Jag antar det är jordnings problem, och vad jag ha läst jordas den från boxen, är boxen kass eller går det att jorda någon annan stans, eller är boxen inte tillräckligt jordad...jag har letat felet i en vecka nu men blir inte klokare.
Säkringen och reläet fungerar.
Samma sak var det med pumpen, jag måste dra nya kablar från pumpen till relät, men tycker inte kablarna från spridarn in till boxen kan ha några problem, spridarn får konstant 12volt från relät så där är inte problemet.

simlar

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 3740
    • Visa profil
    • Min YouTube-kanal
SV: Problem med spridare
« Svar #1 skrivet: oktober 03, 2022, 18:48:08 »
Ta lös och rengör alla jordpunkter du hittar, oftast i motorrummet på batteriets jordfläta som det blir dålig kontakt.
Tänk på att om chassijorden är dålig men motorjorden bra så kan du dra runt på startmotorn men resten är utan/tveksam funktion.

Får motorstyrdonet för dålig jord så kan det inte jorda ner spridarna.

Får motorstyrdonet ingen varvtalssignal aktiverar den aldrig spridarna.

Alla spridare går till samma komponent i styrdonet. Dvs finns bara 1st spridarkanal i dessa motorstyrdon.

Vanligt med spruckna lödningar inuti själva styrdonet så när du kollat allt enkelt kan det vara värt att ta isär och löda om motorstyrdonet.

Arbetar som: VW/Skoda/Seat-mekaniker
Brukskör:  VW Transporter 2.5TDI -98
Projektbil: Volvo 360 GLT -88
Projektbil: Volvo 244 -75