Författare Ämne: 360GLT -84 med MegaSquirt  (läst 30024 gånger)

gronsaken

• Medlem
  • Antal inlägg: 120
    • Visa profil
360GLT -84 med MegaSquirt
« skrivet: oktober 14, 2005, 12:17:50 »
Tjo!
Mitt lilla projekt går ut på att MegaSquirt-konvertera min 360 med B19E motor. Största anledningen till detta är att jag vill få ner bränsleförbrukningen en smula och om man har tur så lyckas jag, annars får jag väl hoppas att jag åtminstone lär mig en smula på projektet iaf  ;)

I det första steget kommer jag endast att styra insprutningen via MS, framöver hoppas jag att även kunna styra tändningen.

Själva installationen utav MS är planlagd till om c:a 2 veckor då jag har skrivit klart lite tentor så det inte är så mycket att göra i skolan. Tänkte jag skulle börja med att visa lite före och efter bilder från någon dag i somras då jag fick en jäkla värk i axlarna men en lite blankare bil.

Som ni kan se var den lite matt i lacken då jag började. Den lite mer röda fläcken är där jag som hastigast provade med lite rubbing...

Det blev ju lite skillnad tillslut  :)

« Senast ändrad: november 04, 2005, 00:44:53 av gronsaken »

Brainded

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
Re:360GLT -84, MS i sikte
« Svar #1 skrivet: oktober 14, 2005, 12:50:25 »
Blev inte bara lite skillnad! bra jobbat!

Rubbade även min i somras men den var inte sådär nergången från början + att jag hade maskin att använda så kroppen blev inte så trött.

/Anders
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

gronsaken

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: oktober 14, 2005, 14:46:32 »
Jag hade fått låna en maskin jag också, tyvärr så visade det sig att det inte fungerade särskilt bra med den så i slutändan så blev det att jobba för hand iaf  :P

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: oktober 14, 2005, 17:59:28 »
Trevlig med en till som kör MS  :)
Förare TEAM EGON RACING

gronsaken

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: november 01, 2005, 22:13:16 »
Dag 1

Denna första kväll bestod mestadels utav att operera fördelaren så att den inte kompenserar för varvtal eller vakuum samt mätning på hallgivaren. Lite allmänt småplock och började med en adapterplatta för den nya TPS:en.

Dag 2

Borrat och svetsat lambdamutter, monterat TPS och lufttempgivare samt nytt luftfilter.

Förhoppningsvis ska jag kunna ta lite kort nån dag framöver...

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #5 skrivet: november 02, 2005, 21:35:05 »
började med en adapterplatta för den nya TPS:en.

Får lite dåligt samvete, hade jag gjort en guide hur man installerar MS i en 360 kunde du haft ritningar på adaptern..

fast jag kör med Ford Scorpio TPS, vad kör du?

Bilder på var du satte lufttempmätaren välkomnas, låter som du kör med orginal luftburk?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

gronsaken

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: november 03, 2005, 00:16:37 »
Efter en sista dags mekande är allting (nästan) på plats och efter lite mixtrande med tändningen så startade den och gick inte riktigt som en klocka. Däremot så blev den att gå skapligt efter lite grovinställningar och sedan var det dags för att fara ut och provköra och börja mappa lite.

Min trogne medhjälpare satt och filade på bränslemappen när vi var ute och for, den gick faktiskt bättre med en bränslemapp för en Nissan med turbo än original jetronic...

Efter en hel del åkande fram och tillbaka fick vi till en bra bränslemapp och fortsatte med att ställa tändningen. Det är faktiskt oerhört smidigt att ställa tändningen via dator  ;D

Det problem som vi har efter kring en timmes körande är att tomgången är för hög, närmare 1800 varv. Får kolla upp det efter helgen då jag ska fara bort under morgondagen...

Frej: Tändmodulen hetter 139 på slutet om jag inte missminner mig helt. Jag har en Ford TPS jag också. Luftfilter är bytt så nu går det bara en böj ifrån insuget, en rörstump med tempgivaren och sedan luftfilter.

Tog nån bild från mappningen med mobilkamera men har inget på själva installationen som är högst temporär vad gäller kabeldragning och liknande men det får fixas efter helgen då jag hunnit lugna ner mig lite  ;)

Sammanfattningsvis kan jag säga att bilen blev att gå betydligt bättre, den tvekan och ojämna gång som den drabbats av vid vissa varvtal tidigare är helt borta samtidigt som den har hittat ett antal bortsprunga hästar över hela registret.

gronsaken

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: november 03, 2005, 18:35:25 »
Ett par bilder från mappningen...

Ska försöka lägga upp nå bilder på själva installationen då jag får tag på en vettig digitalkamera...
« Senast ändrad: november 03, 2005, 18:36:15 av gronsaken »

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: november 03, 2005, 19:49:50 »
HÄRLIGT! Får tårar i ögonen  :)

Men oxå en olustig känsla, har kört runt i snart ett år utan att bygga om tändningen!!!!!!!! Fy skäms!

Grattis Grattis i allafall till den lyckade konverteringen! Nu har vi ett par ganska lika motorer! Jag har oxå bara en böj till luftfiltret och tempgivaren. Snart samma tändsystem oxå när jag sparkat ut Renix.

Nu får du ta och lära mig hur man bäst kopplar in hallgivaren till MS   ;D

Samt ge mig en bra grundmapp för tändningen att utgå ifrån  ;)

Länge leve Megasquirt!

Förresten, vilken kod kör du? Extra eller? Funderat på launchcontroll, växlingslampa, flera mappar eller annat skoj.
Kör du bensin eller Etanol?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

343TIC

• Medlem
  • Antal inlägg: 182
  • Quasimodo
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: november 03, 2005, 20:16:40 »
fixa nu en exakt manual för detta så det underlättar för min b23et sen  ;D

gronsaken

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: november 03, 2005, 20:28:05 »
Nu är jag inte helt 100:a på att jag säger rätt här då det var min chefsmekaniker som kopplade in hallgivaren när jag var och köpte vacuumslang så du får väl hojta till om jag skriver nåt som låter helt åt skogen.

+ fick sig 12V
- jord
0 via ett pullup-motstånd till MS

Efter helgen ska det dras om lite kablar så det ser lite mer seriöst ut samt ut och köra lite mer så att vi ser hur mycket tändning man kan ge din lilla rackaren.

Något förslag på varför det är så hög tomgång förresten? Det verkar inte vara några problem med tillsatsluftsliden som vi först trodde...

Extra kör jag på, jag är skitnöjd med att bilen ens startar, att den sedan går så jäkla mycket bättre än tidigare är ett smått mirakel för mig. Jag kör på bensin än så länge, får se hur det blir framöver om det behövs bytas spridare för att den ska gå fint med etanol eller om uppställt tryck räcker. Plånboken och chefsmeken får bestämma  ;)

gronsaken

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: november 03, 2005, 20:29:26 »
fixa nu en exakt manual för detta så det underlättar för min b23et sen  ;D

Jodå, ska försöka skriva lite mer och kanske ta ett och annat kort  ;)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: november 03, 2005, 22:56:17 »
När man styr över tändningen via MS ställer man in tomgångsvarvtalet i nån ruta va? Om luftsliden funkar borde det ju inte bli hög tomgång då, annars kan det vara att den går för fett på tomgång eller nåt? men antar att den inte gör det?

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: november 04, 2005, 10:16:03 »
När man styr över tändningen via MS ställer man in tomgångsvarvtalet i nån ruta va? Om luftsliden funkar borde det ju inte bli hög tomgång då, annars kan det vara att den går för fett på tomgång eller nåt? men antar att den inte gör det?
 tjena frej  en liten fråga   va fasen e mega skirt för ngt det verkar kul verkar som jag missat ngt  anv du org boxen? läste nåt om tändning bygge?  nu får du gärna berätta vad det e för rolig grej ni pular med nyfiken....
360 turbo forever

gronsaken

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: november 04, 2005, 16:38:30 »
tjena frej  en liten fråga   va fasen e mega skirt för ngt det verkar kul verkar som jag missat ngt  anv du org boxen? läste nåt om tändning bygge?  nu får du gärna berätta vad det e för rolig grej ni pular med nyfiken....

Kopierat ifrån MSNordics FAQ:
MegaSquirt är ett styrsystem (datorbox) för elektronisk insprutning på bensinmotorer. Det största målet när det designades var att skapa ett system som inte var alltför avancerat och som lätt kan byggas med billiga komponenter.

MegaSquirt mäter varvtal ifrån det existerande tändningssystemet tillsammans med det absoluta trycket i insuget, temperatur på luften och vattnet och även oförbränt syre i avgaserna (lambdasonden). Med hjälp av dessa värden räknas sedan bränsleåtgången ut och signaler till spridarna genereras. MegaSquirt kontrollerar också bränslepumpen och förhöjd tomgång.

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
Re:360GLT -84 med MegaSquirt
« Svar #15 skrivet: november 04, 2005, 16:39:23 »
 :D :D :D :D

tackar vill veta mer
360 turbo forever

gronsaken

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: november 04, 2005, 16:43:37 »

Nja, man ställer inte via nån ruta (vad jag har hittat  ::)) utan det är fortfarande spjälläget som avgör. Vi ska kolla upp luftsliden lite mer noggrant och titta på spjället.

Vi testade att ställa ner bränslet så att han går en smula snålt och då går tomgången ner och den går ungefär som den gjorde med det gamla sprutet. Blir att felsöka lite när jag får tillgång till garage igen.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: november 04, 2005, 16:52:05 »
:D :D :D :D

tackar vill veta mer

Har inte du Haltech? Eller var det nån kompis du skulle hjälpa med det? Läste nåt om att du frågar hur man mappar bränslet i det systemet i en annan tråd här på forumet.

Svenska megasquirt-sidan:
http://msnordic.mine.nu/

gronsaken

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: november 16, 2005, 10:54:51 »
Sata väder!

Jag skulle fara till garaget, mitt i en rondell så tvärdör bilen, hade nog med fart så jag kunde rulla ut ur rondellen iaf.  :P

Efter lite snabb undersökning visar det sig att mitt fina MS-kretskort har blivit väldigt fuktigt utav all kondens. Hem med lådan och efter en timme på elementet var det dags att provstarta, vrider på första steget på tändningen och hör det välkända surrandet ifrån bränslepumpen. Testar att vrida ett par snäpp till och startmotorn hugger in, efter ett par varv hoppar motorn igång och lyckan sprider sig inne i bilen. Det visar sig dock att bilen går väldigt dåligt, men den lilla sträckan som jag har hem tar jag mig iaf.

Nu ligger MS:et inomhus i väntan på en grundligare undersökning  :-[

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: november 16, 2005, 19:26:31 »
Sata väder!

Jag skulle fara till garaget, mitt i en rondell så tvärdör bilen, hade nog med fart så jag kunde rulla ut ur rondellen iaf.  :P

Efter lite snabb undersökning visar det sig att mitt fina MS-kretskort har blivit väldigt fuktigt utav all kondens. Hem med lådan och efter en timme på elementet var det dags att provstarta, vrider på första steget på tändningen och hör det välkända surrandet ifrån bränslepumpen. Testar att vrida ett par snäpp till och startmotorn hugger in, efter ett par varv hoppar motorn igång och lyckan sprider sig inne i bilen. Det visar sig dock att bilen går väldigt dåligt, men den lilla sträckan som jag har hem tar jag mig iaf.

Nu ligger MS:et inomhus i väntan på en grundligare undersökning  :-[

Har du kortet utanför kupéen? I motorutrymmet?

gronsaken

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: november 16, 2005, 23:19:22 »

Kortet är i kupén, har märkt att det blir nå jävulskt med kondens inne i bilen. Blir väl att lacka kortet då jag fått det att fungera som det ska igen...

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: november 17, 2005, 19:23:39 »

Kortet är i kupén, har märkt att det blir nå jävulskt med kondens inne i bilen. Blir väl att lacka kortet då jag fått det att fungera som det ska igen...

Lacka.. blir det inte jobbigt om man måste på och löda igen?

Min är bil oxå fuktig innuti, i allafall på rutorna, men har inte märkt nåt nån annanstans.. aldrig några elfel pga. fukt.

gronsaken

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: november 17, 2005, 19:51:02 »
Det blir som sagt först att se till att allting fungerar och sedan lacka, sen ska det tydligen gå att löda "igenom" lacken så det ska nog inte vara något större problem.

gronsaken

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: november 24, 2005, 03:33:38 »
Sent omsider har nu bilen och MS-boxen fått sig en undersökning. Det visade sig att ett ben till en transistor hade gått av, säkerligen då jag plockade ur kretskortet (kylflänsen ligger dikt an mot lådan) för att torka det...

Resultatet blev att endast en utav spridarbankerna fungerade och därför gick den som den gick, nu är problemet löst iaf och finmappningen fortsätter förhoppningsvis i helgen.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: november 24, 2005, 06:43:04 »
Sent omsider har nu bilen och MS-boxen fått sig en undersökning. Det visade sig att ett ben till en transistor hade gått av, säkerligen då jag plockade ur kretskortet (kylflänsen ligger dikt an mot lådan) för att torka det...

Resultatet blev att endast en utav spridarbankerna fungerade och därför gick den som den gick, nu är problemet löst iaf och finmappningen fortsätter förhoppningsvis i helgen.

Härligt! Keep on mapping!

gronsaken

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: december 08, 2005, 12:58:55 »
Äntligen är mitt problem med tomgången löst!!

Efter att ha testat att skruva både här och där och plugga slangar lite överallt så hittade vi felet, som brukligt är när det blir såna här svårdiagnostiserade fel så var det ett riktigt fjantigt fel...

Det som hade hänt var att hålen till fästplattan för tps:en inte hamnat på exakt rätt position vilket innebar att när tps:en monterades så rörde sig spjällaxeln nån halvgrad vilket var fullt tillräckligt. Kändes dumt att man inte kollade ordentligt ifrån början men nu är problemet löst iaf och man slipper vänsterbromsa lika mycket när man sladdar  ;D ;)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: december 08, 2005, 19:23:28 »
Skönt att det löste sig, men hur påverkar det tomgången? Genom tändningen eller? Annars är det ju bara mängden luft dvs. spjället som avgör tomgångsvarvet

gronsaken

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: december 09, 2005, 00:43:09 »
Skönt att det löste sig, men hur påverkar det tomgången? Genom tändningen eller? Annars är det ju bara mängden luft dvs. spjället som avgör tomgångsvarvet

Japp, stämmer fint det. Vilken spjällaxel har du din TPS på?  ;)

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: december 10, 2005, 09:05:54 »

Japp, stämmer fint det. Vilken spjällaxel har du din TPS på?  ;)

Samma som du  ;)

Fattade bara inte att det var spjällets position som blev fel, trodde du menade TPS:ens position. Nu är jag med på noterna  :-[

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: november 02, 2006, 19:33:31 »
Hej och hopp, hur har det gått har du kört vidare med Megasquirt? Gjort nån förändring/uppdatering?

Själv är jag på gång igen, det kan man läsa mer om i min egen projekttråd.

Tändsystemsbyte på gång nu. Skulle kunna behöva en grundmapp. Har du en du kan dela med dig av? Rentav en färdig mapp som man kan småjustera för att få den att passa min motor (skiljer ju knappt nåt).

gronsaken

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #30 skrivet: november 03, 2006, 16:18:27 »
Hej och hopp, hur har det gått har du kört vidare med Megasquirt? Gjort nån förändring/uppdatering?

Själv är jag på gång igen, det kan man läsa mer om i min egen projekttråd.

Tändsystemsbyte på gång nu. Skulle kunna behöva en grundmapp. Har du en du kan dela med dig av? Rentav en färdig mapp som man kan småjustera för att få den att passa min motor (skiljer ju knappt nåt).

Det senaste jag gjorde var att uppgradera till den senaste versionen av extra-koden, kom till lite nytt godis att vara att peta i då  ;)
Sedan har det däremot hänt väldigt lite gällande denna bil, den står still för det mesta och är till salu om någon skulle vilja lägga ett bud då skolan tar upp alltför mycket tid för jag ska hinna med den.

När det gäller tändningsmapp så är det lite problematiskt då jag har allting på min bärbara som inte har någon nätverksanslutning så jag har inget bra sätt att överföra det till den stationära. Men om du inte hittar åt någon på nåt annat sätt så kan jag lösa det.

Ett tips annars kan vara att kika i Haynes där det finns ett tändningdiagram, kommer inte ihåg om det var renix tändkurvor eller vad det var men det kan antagligen vara en bra grund iaf.

Hojta på msn (dwiberg@hotmail.com) ifall du vill att jag ska leta rätt mappen, är inte in så ofta och kikar här längre.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #31 skrivet: november 03, 2006, 21:51:18 »
Ett tips annars kan vara att kika i Haynes där det finns ett tändningdiagram, kommer inte ihåg om det var renix tändkurvor eller vad det var men det kan antagligen vara en bra grund iaf.

Hojta på msn (dwiberg@hotmail.com) ifall du vill att jag ska leta rätt mappen, är inte in så ofta och kikar här längre.

Det var tråkigt att du vill sälja bilen. Hoppas nån på forumet nappar då! Megasquirt är fortfarande i minoritet här  ::)

Jo jag har sneglat på de där kurvorna i Haynes men när jag skulle försöka kopiera dom insåg jag att det inte verkade stämma riktigt. Fick dom högre värdena till 60!?!? nånting.. och det är ju lite tufft. Kanske bara jag som läste på fel sätt. Det är ju 3d diagram så det är lite knepigt att se vart linjerna går.

Annars kanske du bara  kan skriva av dina nuffror och posta här.. 144 värden fördelat på 12 rader..  :)
« Senast ändrad: december 16, 2006, 21:23:31 av FREJ »