Författare Ämne: Glapp och oljud i drivlinan!?  (läst 9281 gånger)

decube

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
Glapp och oljud i drivlinan!?
« skrivet: oktober 31, 2005, 13:07:34 »
Jag tycker att drivlinan glappar ganska mycket.. det märks tydligt när man gasar / släpper gasen lite för hastigt. Vad kan det bero på? Sedan så har jag ett sjungande ljud som uppstår när man kör över c.a 80km/h. Det hörs under belastning av drivlinan (acceleration).. släpper man gasen eller kopplar upphör ljudet.. Det låter som om det är ett lager som sjunger.. kan det vara något lager i lådan som är kass?

Min 360 har bara gått 13.000mil och är pensionärskörd.

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
Re:Glapp och oljud i drivlinan!?
« Svar #1 skrivet: oktober 31, 2005, 17:54:07 »
tjenare  viner det? typ jetmotor? har du kollat olje nivån i lådan?  annars låter det som urtrampnings lagret enl din berättelse att det slutar när du trycker ner kopplingen inte ovanligt i så fall  är kopplingen i god kondition i övrigt??  

hör av dej om du funderar på nåt mer mvh  H
360 turbo forever

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: oktober 31, 2005, 19:19:14 »
Sett den här tråden?
http://www.300power.com/forum/index.php?board=27;action=display;threadid=948
Du kanske kan få nån idé av det.

Jag tror inte på urtrampningslagret, för som jag förstår det låter det även när du kör? Urtampningslager brukar man inte höra eller höra väldigt lite av när man kör med bilen, det låter mest när man står stilla. Och skulle ljudet komma från urtrampningslagret skulle det sjunga när du slutar accelerera också.
Skulle tippa på att det är växellådan som gör ljudet, byt oljan och häll i en oljetillsats (t.ex. Omega) så ska du se att det sakta men säkert tystnar. Eller ännu hellre byt lådan.
Det skulle kunna vara bakaxeln också, men jag tror inte riktigt lika mycket på det alternativet. Låter det när du står still med växellådan i friläge med kopplingen uppsläppt har du sågott som garanterat felet nånstans på ingående axel i växellådan.
Lycka till!
Förare TEAM EGON RACING

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #3 skrivet: oktober 31, 2005, 19:56:27 »
Min viner oxå i farter över 80 typ!

Men tycker inte det påverkas så mycket av belastning eller ej..

Låter mer när det är fuktigt och kallt har jag fått för mig. Ibland låter det inte alls.

Har bytt olja i bakaxeln men ej i växellådan! SKYNDA SKYNDA! Måste byta olja! Har haft den ståendes ett tag!  :-[
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

decube

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 12
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: november 01, 2005, 12:26:37 »
Oljenivån har jag kontrollerat både i låda och bakaxel och den är OK.
Ljudet hörs endast när man kör över c.a 80km/h och aldrig när bilen står still.
Oljan är bytt för inte så länge sen :-/  Jag kör tills det rasar helt enkelt :)

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: november 01, 2005, 17:21:47 »
Jag kör tills det rasar helt enkelt :)

Låter som en trevlig, billig och enkel inställning  :)
Förare TEAM EGON RACING

volvot l12

• Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: december 04, 2005, 21:40:39 »
Jag tycker att drivlinan glappar ganska mycket.. det märks tydligt när man gasar / släpper gasen lite för hastigt. Vad kan det bero på? Sedan så har jag ett sjungande ljud som uppstår när man kör över c.a 80km/h. Det hörs under belastning av drivlinan (acceleration).. släpper man gasen eller kopplar upphör ljudet.. Det låter som om det är ett lager som sjunger.. kan det vara något lager i lådan som är kass?

Min 360 har bara gått 13.000mil och är pensionärskörd.
Hej, jag vet vad det är, hadde samma problem. Min bil ska till skroten på grund av detta. Felet sitter i kadanröret, det är splainsen till kardanen som gick sönder. Det sitter en eller två  klämma i kardanröret, titta innanför gummi pluggarna på kardanröret, kolla om det glappar där. :'(
 :'(Lycka till  Mvh Johan
I love VOLVO offroad

Haak

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 907
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: december 05, 2005, 17:52:16 »
Kan du ikke bare skifte og la være å skrote bilen ???

Freedo

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 567
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: december 05, 2005, 18:51:40 »
Jag har pratat med volvomekar ang det vinande ljudet, för jag har det på min bil också.

Dem sa att de brukade byta det främre lagret i transaxeln i samband med kopplingsbyte, var väldigt vanligt att dem blev dåliga och då blir det just det här svagt vinande ljudet i motorvägsfart och tex när man motorbromsar.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: december 05, 2005, 20:06:21 »
Jag har pratat med volvomekar ang det vinande ljudet, för jag har det på min bil också.

Dem sa att de brukade byta det främre lagret i transaxeln i samband med kopplingsbyte, var väldigt vanligt att dem blev dåliga och då blir det just det här svagt vinande ljudet i motorvägsfart och tex när man motorbromsar.

Tack för den infon!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

volvot l12

• Medlem
  • Antal inlägg: 137
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: december 06, 2005, 20:29:18 »
Nej, bilen är rostig och skulle besiktigas, orkade inte laga och hadde inte tid.
I love VOLVO offroad

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
SV: Re:Glapp och oljud i drivlinan!?
« Svar #11 skrivet: juni 28, 2008, 01:17:24 »

Lyfter denna tråd med en undran på hur man bär sig åt för att byta lager inne i transaxeln!?