Författare Ämne: Fundering angående exploderande skelettsvänghjul  (läst 23281 gånger)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Fundering angående exploderande skelettsvänghjul
« skrivet: november 03, 2005, 23:37:21 »
Jag är sugen på att i framtiden köpa ett lättat svänghjul, helst ett så kallat skelettsvänghjul då som knappt är nåt material kvar i och väger under 4kg!

Edit: Nu har jag ett svänghjul på 4kg!

Fördelarna är uppenbara, rapp och rolig motor, smidig vid snabba växlingar samt bättre acceleration/reaktion.

Baksidan är att svänghjulet blir mindre hållbart/pålitligt. Kan "explodera" om det vill sig illa. Då vill man inte vara i vägen för delarna som sprutar från det. Kopplingskåpa mm blir bara skit av har jag hört.

För att försäkra sig om att ha benen kvar brukar man bygga en gördel/sprängkåpa runt kopplingskåpan/platsen där svänghjulet sitter.

Dock såg jag att i våra 3-seriebilar så ser det inte ut som om det skulle vara nån fara för förare/passagerare ifall svänghjulet exploderar då det sitter så långt fram att det inte är i närheten av någons fötter eller ben.

Det är "rätt trångt" att få plats med sprängkåpa och en sak mindre att bygga om man slipper.

Vad tror ni? Skulle man våga köra skelettsvänghjul i en 360 utan att bygga sprängkåpa?!?
« Senast ändrad: april 18, 2007, 21:17:43 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

T08R

  • Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Fundering angående exploderande skelettsvänghjul
« Svar #1 skrivet: november 04, 2005, 16:58:54 »
Man brukar klä sprängkåpan (växellådskåpan) med en filt, bara vira runt och sätta fast lite omlått. Tror det är kevlar nät i den som förstärkning. Samt att den suger upp eventuell olja som börjar läcka.


Jag skulle inte köra utan förstärkning, delar kan ändra riktning när dom går genom aluniniumet mm. Ett annat sätt om man inte bryr sig så mycket om vikten är ju att svetsa fast tjock plåt runt kardantunneln och en bit upp på torpeden.

Att åka 0.1 sek snabbare på 402m är det inte värt om man i någon repa skulle mista ett ben eller fot. Sätt säkerheten först.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Fundering angående exploderande skelettsvänghjul
« Svar #2 skrivet: november 04, 2005, 21:47:25 »
Först och främst är jag inte ute efter att åka fort, bara varva rappt runt korvmojen  :D

Kevlarnät lät smidigt, men dyrt!?

Jag är inne på att svetsa en sprängkåpa men det är lite trångt så det är det jag drar mig för..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Uffe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Re:Fundering angående exploderande skelettsvänghjul
« Svar #3 skrivet: november 15, 2005, 17:23:03 »
Också en fundering på svänghjul.... onödigt att göra en ny tråd...

Någon som vet om en ett lättat b18-b20 6-bult svänghjul passar till min B19E?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Fundering angående exploderande skelettsvänghjul
« Svar #4 skrivet: november 15, 2005, 20:45:06 »
Också en fundering på svänghjul.... onödigt att göra en ny tråd...

Någon som vet om en ett lättat b18-b20 6-bult svänghjul passar till min B19E?

Borde det inte göra eftersom våra motorer har 8-bultat svänghjul!?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Uffe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Re:Fundering angående exploderande skelettsvänghjul
« Svar #5 skrivet: november 15, 2005, 22:49:28 »


oj jag menade 8 bults... passar alla 8bults volvo svänghjul rakt av eller? Såg de fanns nå billiga på blocket till "b20-b21-b23"... därför ja undrade... stog att de va 8 bults.

haha
MVH
« Senast ändrad: november 15, 2005, 23:05:27 av Uffe »

Dan.P

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
Re:Fundering angående exploderande skelettsvänghjul
« Svar #6 skrivet: november 16, 2005, 23:28:47 »
Sen beror det ju på om du har Hall-givare eller Renix(fungjernix) tändsystem.
Med Renix har du en givare ovanför svänghjulet som med hjälp av "urgröpningar" i svänghjulet läser av vevaxelvinkeln, och därigenom kan bestämma tändpunkten.
Hall-givaren sitter där egentligen bara som istället för brytarspetsar.
Så vilket svänghjul som helst passar inte.

Renix fick väl 300an from 1984..?
« Senast ändrad: november 16, 2005, 23:32:25 av Dan.P »

Uffe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Re:Fundering angående exploderande skelettsvänghjul
« Svar #7 skrivet: november 18, 2005, 00:45:25 »
Sen beror det ju på om du har Hall-givare eller Renix(fungjernix) tändsystem.
Med Renix har du en givare ovanför svänghjulet som med hjälp av "urgröpningar" i svänghjulet läser av vevaxelvinkeln, och därigenom kan bestämma tändpunkten.
Hall-givaren sitter där egentligen bara som istället för brytarspetsar.
Så vilket svänghjul som helst passar inte.

Renix fick väl 300an from 1984..?
Enl. uppgift så ser alla 8-bultiga svänghjul till b230 modellen likadana ut... tack ändå mvh

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Fundering angående exploderande skelettsvänghjul
« Svar #8 skrivet: november 18, 2005, 13:41:59 »
Stämmer väl inte,

Det finns både djupt och plant svänghjul, hål för givare (60-2) samt nån plåt för motronic eller vad det nu är för system som använder sån givare. Dessutom finns det ju dubbelmassesvänghjulet.

Till Renix, (borde finnas på b230 oxå) så är det (44-2-2) hål borrade.
« Senast ändrad: augusti 21, 2008, 22:58:47 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Uffe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Re:Fundering angående exploderande skelettsvänghjul
« Svar #9 skrivet: november 18, 2005, 15:46:21 »
Stämmer väl inte,

Det finns både djupt och plant svänghjul, hål för givare (60-2) samt nån plåt för motronic eller vad det nu är för system som använder sån givare. Dessutom finns det ju dubbelmassesvänghjulet.

Till Renix, (borde finnas på b230 oxå) så är det (44-2-2) hål borrade.
Hmm.. såhär skrev killen iaf:
Jens Gustavsson skrev:
alla 8 bultade svänghjul ser likadan ut fram tills B230 modellen kom med 230-240 kopling.


Vad är detför  svänghjul jag ska hålla utkik för då? Ifall jag vill ha ett lättat till min? 8bults b19-b20-b21-b23 med renix?
« Senast ändrad: augusti 21, 2008, 22:59:01 av FREJ »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Fundering angående exploderande skelettsvänghjul
« Svar #10 skrivet: november 18, 2005, 17:23:53 »
Ifall du har Renix-tändning på din så måste du ha en med (44-2-2) borrade hål. Har du vanlig brytartändning i fördelaren eller monterar brytarlös tändning med hallgivare i fördelaren från nån 240/360/740 så behöver du inte bry dig om vilket svänghjul det är. Bara det är samma djup som du har nu, om du inte vill byta tryckplatta samtidigt.
« Senast ändrad: augusti 21, 2008, 22:59:18 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Uffe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Re:Fundering angående exploderande skelettsvänghjul
« Svar #11 skrivet: november 21, 2005, 01:54:28 »
Ifall du har Renix-tändning på din så måste du ha en med (44-2-2) borrade hål. Har du vanlig brytartändning i fördelaren eller monterar brytarlös tändning med hallgivare i fördelaren från nån 240/360/740 så behöver du inte bry dig om vilket svänghjul det är. Bara det är samma djup som du har nu, om du inte vill byta tryckplatta samtidigt.
Mmm jag tror nog tryckplatta blir aktuellt... men jag ska inte bytta svänghjul än på ett tag. :)
« Senast ändrad: augusti 21, 2008, 22:58:25 av FREJ »

Tobbe Rally 1

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 28
    • Visa profil
Re:Fundering angående exploderande skelettsvänghjul
« Svar #12 skrivet: december 01, 2005, 08:35:10 »
När du skall ha ett så lätt svänghjul så bygger man det i riktigt stål  ej  gjutet som orginalet är då håller det.

det är bara att gå till någon mekanisk verkstad så gör dom ett svänghjul i riktigt matrial.

Då behöver du inte någon sprängmatta.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Fundering angående exploderande skelettsvänghjul
« Svar #13 skrivet: december 01, 2005, 17:23:17 »
När du skall ha ett så lätt svänghjul så bygger man det i riktigt stål  ej  gjutet som orginalet är då håller det.

det är bara att gå till någon mekanisk verkstad så gör dom ett svänghjul i riktigt matrial.

Då behöver du inte någon sprängmatta.

Tack för tipset!

Har mekverkstad & duktig svarvare på jobbet!

Alu håller inte eller?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

sjs

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
    • VolvoMans Volvo Penta hemsida
Re:Fundering angående exploderande skelettsvänghjul
« Svar #14 skrivet: januari 17, 2006, 21:44:39 »
Själv kör jag med 13kg limpan, alltså 300 seriens standardhjul, och är EXTREMT nöjd med det, i kombination med min "B254G" motor, alltså AQ171 2,5L 16v pentamaskin, med megasquirt spruta.

Går som en skitin' hora, som vi brukar säga här, reaktionsförmågan är helt från annan planet jämfört med ALLA standard rödblockar motorer jag kört, och bilen är skithal på vintern, oberoende varvtal eller vinterdäck. Draget börjar redan vid 1500rpm, och fortsätter över 6000rpm, stoppande vid dendä jäkla varvstopparn vi 6200rpm. ::) :D

Vågar inte tänka heller, vad som skulle hända, om jag skulle lätta bort en 10kg från svänghjulet, nu redan är bilen svår att handskas med på vintern, trorts hyggliga dubbdäck. Blir släng på i varje korsning, oberoende vill man eller inte. Något annat än B200 motorerna. ;D
Gasa tills de rasar, renovera o polera ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Fundering angående exploderande skelettsvänghjul
« Svar #15 skrivet: januari 17, 2006, 22:10:10 »
Själv kör jag med 13kg limpan, alltså 300 seriens standardhjul, och är EXTREMT nöjd med det, i kombination med min "B254G" motor, alltså AQ171 2,5L 16v pentamaskin, med megasquirt spruta.

Går som en skitin' hora, som vi brukar säga här, reaktionsförmågan är helt från annan planet jämfört med ALLA standard rödblockar motorer jag kört, och bilen är skithal på vintern, oberoende varvtal eller vinterdäck. Draget börjar redan vid 1500rpm, och fortsätter över 6000rpm, stoppande vid dendä jäkla varvstopparn vi 6200rpm. ::) :D

Vågar inte tänka heller, vad som skulle hända, om jag skulle lätta bort en 10kg från svänghjulet, nu redan är bilen svår att handskas med på vintern, trorts hyggliga dubbdäck. Blir släng på i varje korsning, oberoende vill man eller inte. Något annat än B200 motorerna. ;D

Låter ju bra  ;)

Vad har du kört för fler rödblock du kan jämföra med? Orginal 16V?
B23E/B230E? (lätta svänghjulet)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

sjs

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
    • VolvoMans Volvo Penta hemsida
Re:Fundering angående exploderande skelettsvänghjul
« Svar #16 skrivet: februari 09, 2006, 23:51:47 »
Har bara att jämföra med B14.4E motorn, som satt i orginalt, SJUKHAL mot den, B200K, även skithal och helt från annan planet än den. Samma gäller B200F. B200E kommer lite närmare än B200F, men skillnaden mellan B200E och min "B254G" är otrolig.

Nästan lika bra reaktionsförmåga på gasen, som t.ex Mazda 6, och Honda Accord, nu talar vi alltså NYA bilar. :)
Gasa tills de rasar, renovera o polera ;D

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Fundering angående exploderande skelettsvänghjul
« Svar #17 skrivet: februari 09, 2006, 23:54:53 »
Nästan lika bra reaktionsförmåga på gasen, som t.ex Mazda 6, och Honda Accord, nu talar vi alltså NYA bilar. :)

Härligt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Fundering angående exploderande skelettsvänghjul
« Svar #18 skrivet: november 04, 2006, 21:54:53 »
Flikar in detta från en annan tråd för allas info /FREJ

citerar performance:

Summit Racing säljer riktiga sprängmattor för under tusenlappen
http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1&part=RCI%2D7808A&N=0&autoview=sku


Efter att ha studerat diverse reglementen och annat så verkar det som att den mattan inte är godkänd för tävlingsbruk annat än runt en automatlåda.
För svänghjul till manuella lådor ska sprängskydd byggas i plåt enligt DR-reglementet.
I praktiken för gat-åka (med lite egna ideér) tolkar jag det som att förmodligen håller en sprängmatta även för ett svänghjul (iaf vid lägre varvtal) men det kan vara värt att tänka på att man inte är garanterad att ha kvar fötterna med en sån sprängmatta.

Dr Killjoy - over and out  :-[
« Senast ändrad: november 04, 2006, 21:58:58 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Fundering angående exploderande skelettsvänghjul
« Svar #19 skrivet: november 04, 2006, 21:55:40 »
Okej, då sparar vi in på mattan och bygger i plåt istället!
Du får gärna ge oss andra länk eller dylikt till reglementet om det står hur man skall bygga.
//Vi som vill ha fötterna kvar
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Fundering angående exploderande skelettsvänghjul
« Svar #20 skrivet: november 04, 2006, 21:56:06 »
Flikar in detta från en annan tråd för allas info /FREJ

Okej, då sparar vi in på mattan och bygger i plåt istället!
Du får gärna ge oss andra länk eller dylikt till reglementet om det står hur man skall bygga.
//Vi som vill ha fötterna kvar

Det är rätt så svårt att säga hur man ska bygga då det där skiljer sig mellan olika reglementen. Det är det här som jag passar bäst in på det jag ska ha bilen till http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_TK.pdf Läs DRT 2.6 om svänghjulsskydd
http://www.sbf.se kan du klicka dig vidare till ett lämpligt reglemente, backe, drifting, racing, rallycross osv.
« Senast ändrad: november 04, 2006, 21:58:03 av FREJ »
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

blojmonster

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 58
    • Visa profil
Re:Fundering angående exploderande skelettsvänghjul
« Svar #21 skrivet: november 05, 2006, 04:10:13 »
kanske låter en aning dumt.. men hur kan ett svänghjul sprängas/explodera, egentligen ? av trycket ? av snurret ? eller en plandning av allt?
om man inget frågar får man inget veta
life starts when RPM hits red

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Fundering angående exploderande skelettsvänghjul
« Svar #22 skrivet: november 05, 2006, 20:47:10 »
kanske låter en aning dumt.. men hur kan ett svänghjul sprängas/explodera, egentligen ? av trycket ? av snurret ? eller en plandning av allt?
om man inget frågar får man inget veta

Bra fråga, skulle tro att det är en blandning av allt. Min jobbarkompis sprängde ett i sin 240 folkracebil, har för mig att han missade en växel och övervarvade en smula. Kanske slumpen att det exploderade just då..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Fundering angående exploderande skelettsvänghjul
« Svar #23 skrivet: november 05, 2006, 23:12:14 »
kanske låter en aning dumt.. men hur kan ett svänghjul sprängas/explodera, egentligen ? av trycket ? av snurret ? eller en plandning av allt?
om man inget frågar får man inget veta

Dom största bovarna är övervarv, lättning och obalans. Tillkommer säkert fler variabler men jag är rätt så övertygad om att det är de vanligaste anledningarna.
Förare TEAM EGON RACING

blojmonster

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 58
    • Visa profil
Re:Fundering angående exploderande skelettsvänghjul
« Svar #24 skrivet: november 05, 2006, 23:27:40 »
verkar lite suspekt det där tycket jag.. det är väl inte direkt nån sprängladdning i svänghjulet väl? :D hehe.. men när man bygger sprängskydd, sitter det runt om på nå sätt? jag har bara sett nån slags skydd, men det satt nog fan bara på undersidan, så att säga.
life starts when RPM hits red

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:Fundering angående exploderande skelettsvänghjul
« Svar #25 skrivet: november 06, 2006, 09:10:29 »
Flikar in detta från en annan tråd för allas info /FREJ

Okej, då sparar vi in på mattan och bygger i plåt istället!
Du får gärna ge oss andra länk eller dylikt till reglementet om det står hur man skall bygga.
//Vi som vill ha fötterna kvar

Det är rätt så svårt att säga hur man ska bygga då det där skiljer sig mellan olika reglementen. Det är det här som jag passar bäst in på det jag ska ha bilen till http://web.sbf.se/regler/up/1/DR_TK.pdf Läs DRT 2.6 om svänghjulsskydd
http://www.sbf.se kan du klicka dig vidare till ett lämpligt reglemente, backe, drifting, racing, rallycross osv.

kolla pdf länkne där står hur man gör , men i det stora handlar det om en tjock plåt på torpedvägg och kardantunneln som jag fatta det.

Alla cirkulerande diskar sprängs, handlar bara om nog mycket varv. Bättre balanserad = högre varv.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Fundering angående exploderande skelettsvänghjul
« Svar #26 skrivet: november 06, 2006, 18:27:11 »
när man bygger sprängskydd, sitter det runt om på nå sätt? jag har bara sett nån slags skydd, men det satt nog fan bara på undersidan, så att säga.

Dom flesta skydd ska vara hela vägen runt som det verkar på dragracingreglementet i allafall
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Fundering angående exploderande skelettsvänghjul
« Svar #27 skrivet: april 28, 2007, 21:13:36 »
Suttit och läst ordentligt i ämnet svänghjulsskydd nu i reglementet från Svenska Bilsportsförbundet bla.

Det ser ut att bli tufft detta, 6mm stålplåt från en punkt 25mm framför svänghjulet till 25mm bakom tryckplattan, EJ bultat i motor/växellåda/kopplingshus utan bultas i ram/kaross.

Har kikat lite på bilen och det är TRÅNGT, dessutom är ju kopplingsarmen placerad mitt i kalaset..

Jakan med BMW E30 körde "godtjänt" med sprängmatta som svänghjulsskydd.
Men ett sådant kanske blir svårt att få dit oxå pga. kopplingsarmen!?

Behöver stöd och hjälp nu, SKA ha dit mitt lättade svänghjul!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Bergvik

  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2599
    • Visa profil
SV: Fundering angående exploderande skelettsvänghjul
« Svar #28 skrivet: april 28, 2007, 23:00:46 »
Lyft upp bilen och kolla hur det ser ut mellan motor/ram sedan börja måtta och kolla var du kan svetasa plåt, blir inget förrän du börjanr måtta

//med ursäkt för fylla

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Fundering angående exploderande skelettsvänghjul
« Svar #29 skrivet: april 28, 2007, 23:40:43 »
Lyft upp bilen och kolla hur det ser ut mellan motor/ram sedan börja måtta och kolla var du kan svetasa plåt, blir inget förrän du börjanr måtta

//med ursäkt för fylla

Det jag sett hitills är att det är vääldigt trångt på ovansidan av sprängkåpan mellan den och kardantunneln/torpedväggen.
Sen har vi det där med kopplingsarmen som är ett aber, vet inte hur de skulle gjort enligt SBF reglementet med hålet som blir...

När jag skall bygga svänghjulsskyddet så sker det med motorn urlyft och ev. sprängkåpan borttagen. Så då blir det inte så jobbigt med utrymme för arbetet.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Fundering angående exploderande skelettsvänghjul
« Svar #30 skrivet: april 29, 2007, 12:43:21 »
det går inte att flytta ner motorn några cm? stumma motorkuddar som är lite kortare. du borde väl tjäna nån cm iaf?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Fundering angående exploderande skelettsvänghjul
« Svar #31 skrivet: april 29, 2007, 17:51:03 »
det går inte att flytta ner motorn några cm? stumma motorkuddar som är lite kortare. du borde väl tjäna nån cm iaf?

Kanske, men jag vet inte hur tight det är mot motorbalken? Får flytta ner den med isåfall
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
SV: Fundering angående exploderande skelettsvänghjul
« Svar #32 skrivet: april 29, 2007, 18:44:25 »
motorbalken tror jag klarar sig bättre än balken som sitter just under svänghulet. men det är juh bara prova ta bort kuddarna medans motorn där och se om det går sänka lite grann.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Fundering angående exploderande skelettsvänghjul
« Svar #33 skrivet: april 29, 2007, 19:50:25 »
motorbalken tror jag klarar sig bättre än balken som sitter just under svänghulet. men det är juh bara prova ta bort kuddarna medans motorn där och se om det går sänka lite grann.

Med motorbalk menar jag den som sitter just under motorn, den heter väl främre motorbalk du menar som krängningshämmaren sitter fast på.

Jag får kolla hur mycket motorn kan sänkas innan/när jag lyfter ur motorn.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

jimzon

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 58
    • Visa profil
SV: Fundering angående exploderande skelettsvänghjul
« Svar #34 skrivet: maj 10, 2007, 00:32:55 »
ni som vill ha lättare svänghjul så ska ni nog snacka med nyrönens bil och mek

800kr inbytes

kika in på

http://www.come.to/nyronen

gasa tills det rasar

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
SV: Fundering angående exploderande skelettsvänghjul
« Svar #35 skrivet: maj 10, 2007, 15:40:32 »
ni som vill ha lättare svänghjul så ska ni nog snacka med nyrönens bil och mek

800kr inbytes

kika in på

http://www.come.to/nyronen

Tack för tipset, bra pris!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.