Författare Ämne: Flera frågor ang 360  (läst 12306 gånger)

Dur3forS

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 48
  • Volvo 360 GL -88
    • Visa profil
Flera frågor ang 360
« skrivet: april 23, 2006, 21:53:29 »
Hej. Det är så att jag har inköpt en fin Volvo 360 -88 med B200F motor. Den är verkligen jätte fin både på utsidan och in sidan, och under förstås. Lite skönhetsrost, men annars helt okej.
Till mina frågor:
När jag trycker fullgas på 2an rycker den vid vissa varvtal. -Har nyligen bytt Tändstift, och allt. Så det är fräscht. Vad kan det bero på?
Kan det bero på avgasläckage vid bakre ljuddämparen?
Varvtalsspärren går in vid redan låg varvtal som 5500v/s, borde det inte gå att varva mer?

Var sitter Databoxen eller styrboxen?

Tack på förhand. MVH Andreas.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Flera frågor ang 360
« Svar #1 skrivet: april 23, 2006, 21:57:49 »
Ryckningarna kan bero på tätt soppafilter om du har tur i oturen. Är det på alla växlar eller bara på tvåan? Såvida avgasläckaget är efter lambdasonden är det inte det som är felet.

Vill minnas att varvstoppet satt vid 6000 men att det blev rött på varvräknaren vid 5500 på min B200F -87.

Styrboxen sitter i mittkonsollen, ganska långt ner mot kardantunneln.

Grattis till bilköpet!
Förare TEAM EGON RACING

Dur3forS

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 48
  • Volvo 360 GL -88
    • Visa profil
Re:Flera frågor ang 360
« Svar #2 skrivet: april 23, 2006, 22:04:14 »
Okej. Jag ska kolla upp när dem bytte bränslefiltret. Den gör så på alla växlarna. Känns som de mister bränsle, så det kan nog vara det.  ;)

Aa, det blir rött vid 5500, och där sitter ungefär varvstoppet också. Trodde det gick att varva mer.  :'(

Klonkandes i framvagnen, är det oftast krängningshämmarstagen som ger sig? Det låter på ojämn väg, men den har bra styrförmåga i övrigt.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Flera frågor ang 360
« Svar #3 skrivet: april 23, 2006, 22:48:29 »
Kan vara stötdämparna som kluckar också.
Har varit med om på ett fåtal bilar (dock ingen 300:a) att glappa spindelleder och/eller slitna länkarmsbussningar gjort ett liknande ljud. Hissa upp och kolla om du hittar något som är glappt, känns alla leder, stag och bussningar bra så kan det inte vara så mycket annat än stötdämparna.
Tryck ihop fjädringen och släpp snabbt, bilen ska inte gunga nämnvärt utan stanna utfjädrad.

Törs inte säga vad som är det vanligaste felet, tror det är rätt så jämn spridning.

Har du kollat igenom tidigare besiktningsprotokoll? Kan finnas en "bra att veta" på någon led.
Förare TEAM EGON RACING

Dur3forS

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 48
  • Volvo 360 GL -88
    • Visa profil
Re:Flera frågor ang 360
« Svar #4 skrivet: april 24, 2006, 11:45:47 »

Har du kollat igenom tidigare besiktningsprotokoll? Kan finnas en "bra att veta" på någon led.

Ja, den har inte haft ett enda fel på besiktningen förutom någon glödlampa eller så. Det står inget på "bra att veta". Den besiktigas senast i December månad. Det kan väl inte skett så mycket under den tiden? Om jag inte plågat den för hårt.  ::)

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Flera frågor ang 360
« Svar #5 skrivet: april 24, 2006, 20:51:32 »
B200F ska inte sluta varva före 6000rpm.. mitt ligger ibland på 6k ibland på 6.2.. det är inte helt exakt. Trots elektronik  :P

Verkar som om motorn inte får tillräckligt med bränsle, därav det tidiga "varvstoppet" samt tvekning/ryck i accelerationen. Det bästa vore om du kunde mäta på signalen från lambdasonden samtidigt som du gör en fullgasacceleration för att se om bränslet tar slut.. går ganska enkelt att dra in en lös tråd(tunn kabel) från kontakten i kabelhärvan strax ovan motorn och in genom dörr/fönster för att ansluta en multimeter i kupeén mot den samt jord. Spänningen skall ligga ovan ca 0.6-0.8 volt under hela accelerationen tills varvstoppet (som verkar genom att bränslet stryps,) går i!
Sjunker spänningen eller närmar sig 0 volt så får motorn för lite bränsle/för snål blandning!

Vad har du för motor förresten  :-[ Skrev utifrån mina egna erfarenheter från min egen B200F!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Dur3forS

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 48
  • Volvo 360 GL -88
    • Visa profil
Re:Flera frågor ang 360
« Svar #6 skrivet: april 24, 2006, 21:44:54 »
B200F ska inte sluta varva före 6000rpm.. mitt ligger ibland på 6k ibland på 6.2.. det är inte helt exakt. Trots elektronik  :P

Verkar som om motorn inte får tillräckligt med bränsle, därav det tidiga "varvstoppet" samt tvekning/ryck i accelerationen. Det bästa vore om du kunde mäta på signalen från lambdasonden samtidigt som du gör en fullgasacceleration för att se om bränslet tar slut.. går ganska enkelt att dra in en lös tråd(tunn kabel) från kontakten i kabelhärvan strax ovan motorn och in genom dörr/fönster för att ansluta en multimeter i kupeén mot den samt jord. Spänningen skall ligga ovan ca 0.6-0.8 volt under hela accelerationen tills varvstoppet (som verkar genom att bränslet stryps,) går i!
Sjunker spänningen eller närmar sig 0 volt så får motorn för lite bränsle/för snål blandning!

Vad har du för motor förresten  :-[ Skrev utifrån mina egna erfarenheter från min egen B200F!

Tack så mkt. Jag har tillgång till en avgasprovare, kan den vara till hjälp?

Ja det är en B200F. Jag tycker den tickar en del vid 3000 å uppåt. Har ju som sagt bytt olja nyligen.  :-\

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Flera frågor ang 360
« Svar #7 skrivet: april 25, 2006, 06:40:08 »
Tack så mkt. Jag har tillgång till en avgasprovare, kan den vara till hjälp?

Ja det är en B200F. Jag tycker den tickar en del vid 3000 å uppåt. Har ju som sagt bytt olja nyligen.  :-\

Avgasprovare? Är det en sån du sticker in i avgasröret för att kolla co-halt mm..? Om du kan se bränsleblandning på den och dessutom ha den med dig när du kör så är det ett jättebra verktyg för detta ändamålet!

Tickar.. du är säker på att det inte är spikningar du hör? Eller när hör du tickandet, stillastående eller under körning?
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:Flera frågor ang 360
« Svar #8 skrivet: april 25, 2006, 13:57:40 »
tickar? påmminer mig om gamla tiderna med volvo 142an med en b20 och glapp ventilspel.

Dur3forS

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 48
  • Volvo 360 GL -88
    • Visa profil
Re:Flera frågor ang 360
« Svar #9 skrivet: april 25, 2006, 21:36:04 »
tickar? påmminer mig om gamla tiderna med volvo 142an med en b20 och glapp ventilspel.

Men vadå tickar. Hur kan det göra de? Det e ju överliggandes kamaxel? Går väl ej att justera? ???

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Flera frågor ang 360
« Svar #10 skrivet: april 25, 2006, 21:44:33 »
tickar? påmminer mig om gamla tiderna med volvo 142an med en b20 och glapp ventilspel.

Men vadå tickar. Hur kan det göra de? Det e ju överliggandes kamaxel? Går väl ej att justera? ???

Överliggande din ja! Ej b20 men det var kanske det du menade?

I våra motorer med överliggande kamaxel justeras ventilspelet med brickor som ligger mellan kamnocken och tryckaren, eller rättare sagt ligger i en urgröpning i toppen på tryckaren.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Dur3forS

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 48
  • Volvo 360 GL -88
    • Visa profil
Re:Flera frågor ang 360
« Svar #11 skrivet: april 25, 2006, 22:45:29 »
tickar? påmminer mig om gamla tiderna med volvo 142an med en b20 och glapp ventilspel.

Men vadå tickar. Hur kan det göra de? Det e ju överliggandes kamaxel? Går väl ej att justera? ???

Överliggande din ja! Ej b20 men det var kanske det du menade?

I våra motorer med överliggande kamaxel justeras ventilspelet med brickor som ligger mellan kamnocken och tryckaren, eller rättare sagt ligger i en urgröpning i toppen på tryckaren.
Så de går alltså att justera ventilerna? Hur gör man det enklast och billigast?  ;)

Dur3forS

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 48
  • Volvo 360 GL -88
    • Visa profil
Re:Flera frågor ang 360
« Svar #12 skrivet: april 25, 2006, 22:49:53 »
Citera
Tickar.. du är säker på att det inte är spikningar du hör? Eller när hör du tickandet, stillastående eller under körning?

Det är under körning. Vid tomgång låter den utmärkt. Undra om det är ventilerna som någon annan sa. Men jag har tyvär lite svårt att tro det. Låter väldigt skumt alltså.

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Flera frågor ang 360
« Svar #13 skrivet: april 25, 2006, 23:13:41 »
Så de går alltså att justera ventilerna? Hur gör man det enklast och billigast?  ;)

Du skaffar eller lånar ett bladmått och sticker in mellan kammen och ventilbrickan och ser om det är rätt spel, är det inte det får du åka till skroten eller volvo eller nån annan som säljer ventiljusteringsbrickor och köpa en storlek som gör att du får perfekt spel! De kostar kanske 10-20kr/st, du behöver 1 per ventil. Alltså 8 st.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:Flera frågor ang 360
« Svar #14 skrivet: april 26, 2006, 09:29:42 »
inte lika enkelt som på en b20 då det räcker med en skiftnyckel med det går :)

borde stå i haynes hur man gör tycker jag.

Dur3forS

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 48
  • Volvo 360 GL -88
    • Visa profil
Re:Flera frågor ang 360
« Svar #15 skrivet: april 26, 2006, 14:50:46 »
Okej. Så det är alltså ett ventilspel. Det gör inget om man kör med detta eller? Kan det var det som gör att motorn "hackar" lite som att den får för lite bränsle vid belastning över 3000?

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Flera frågor ang 360
« Svar #16 skrivet: april 26, 2006, 21:08:26 »
inte lika enkelt som på en b20 då det räcker med en skiftnyckel med det går :)
borde stå i haynes hur man gör tycker jag.

Det står där!

Okej. Så det är alltså ett ventilspel. Det gör inget om man kör med detta eller? Kan det var det som gör att motorn "hackar" lite som att den får för lite bränsle vid belastning över 3000?

Vet inte vad som händer om ventilspelet är för stort, förutom att ventilerna lyfter mindre och du får mindre toppeffekt..
Nej den borde inte hacka för det..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Dur3forS

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 48
  • Volvo 360 GL -88
    • Visa profil
Re:Flera frågor ang 360
« Svar #17 skrivet: april 27, 2006, 10:40:51 »
Citera
Vet inte vad som händer om ventilspelet är för stort, förutom att ventilerna lyfter mindre och du får mindre toppeffekt..
Nej den borde inte hacka för det..

Då borde den få för lite bensin. Ska nog byta bränslefiltret! Kan det göra något bättre?

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Re:Flera frågor ang 360
« Svar #18 skrivet: april 27, 2006, 14:23:34 »
Om det är mycket skit i filtret så kommer det inte fram lika mycket bensin, så det kan absolut göra skillnad. En jobbarkompis bytte filter på en gammal jänkare, när man knackade filtret mot något kom det ut en brunaktig rostgegga, konstigt att den gick lite illa innan :)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Dur3forS

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 48
  • Volvo 360 GL -88
    • Visa profil
Re:Flera frågor ang 360
« Svar #19 skrivet: april 28, 2006, 18:12:27 »
Om jag nu byter bränslefiltret. Kommer den då gå bensinsnålare?
« Senast ändrad: april 28, 2006, 18:12:44 av Dur3forS »

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Re:Flera frågor ang 360
« Svar #20 skrivet: april 28, 2006, 18:49:46 »
Det vet jag inte, men det har jag svårt att tro. Vet däremot att om luftfiltret är täppt så blir blandningen fetare = inte snålt!
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:Flera frågor ang 360
« Svar #21 skrivet: april 28, 2006, 19:17:26 »
allt motstånd gör så motorn blir tvungen jobba mer. för att en motor ska jobba mer så måste den få mer bränsle.


FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17012
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:Flera frågor ang 360
« Svar #22 skrivet: april 28, 2006, 23:23:45 »
allt motstånd gör så motorn blir tvungen jobba mer. för att en motor ska jobba mer så måste den få mer bränsle.
Den kommer INTE gå snålare om filtret är igensatt.. tvärt emot antagligen. Den går jui SNÅLT nu så in i bomben eftersom den hackar..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.