Författare Ämne: Bladfjädrar hårdare ?  (läst 5249 gånger)

Spritis

• Gäst
Bladfjädrar hårdare ?
« skrivet: november 06, 2005, 23:59:57 »
Om man nu smider ner bladfjädrarna mellan 4-5 cm blir bladfjädrarna hårdare eller har dom samma spänst som innan ???

Någon som har gjort det här på forumet ?

Eller är man tvunget att motera ett extra blad med spännblock ?

Någon som vet ?

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
  • Antal inlägg: 1317
    • Visa profil
Re:Bladfjädrar hårdare ?
« Svar #1 skrivet: november 07, 2005, 19:33:38 »
Fjädern blir inte hårdare.

Det va därför jag använde dubbla bladisar, den övre (som fästes i karossen) sänktes 60mm och det undre bladet smiddes efter det övre. Räknar med att få den sänkt ca 40mm då det undre bladet bygger ca 15mm (tjockleken på det) och att den inte sätter sig lika långt med två blad. Sen så har jag ju även sänkblocken från Art Racing, som du också har, som man kan fin justera med.

*Edit* Dom jag vet som har smidda bladfjädrar här på forumet är jag och Freedo. Freedo har kört med sina i ca 1år så han kan nog svara på lite frågor om hur det funkar med smidda originalfjädrar.
« Senast ändrad: november 07, 2005, 19:37:38 av T08R »

Spritis

• Gäst
« Svar #2 skrivet: november 07, 2005, 21:36:49 »
Hoppsan .
Blir den inte jättehård med två ?
Hmm  jag har funderat på det med att göra som du , med dubbla ,,fast inte hela vägen utan bara en bit. (undersida)
Och lägga emellan en distans kloss i stället för att få upp Dionen. Jag ska ju ändå ha 3 link på den (kanske 4-link) så det kvittar om det blir lite större kraft på reaktions-stagen. Det ända som bladisarna ska göra är att fjädra rakt upp och ner.

Ska fundera på detta , jag vill ha den stenhård i röva. ::)
*asg*
Ska köra drifting med den nästa år och då får den inte vara mjuk.

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: november 07, 2005, 22:15:50 »
Ska du ändå bygga 4-länk så kan du ju passa på att smacka dit några coil overs? Summit Racing har till rätt så överkomligt pris vill jag minnas...
Förare TEAM EGON RACING

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: november 07, 2005, 22:19:48 »
Blir nog svårt att köra med bladisar om du kör 3-4 länk.
Då kommer ju axeln inte åka exakt rakt upp utan skutas lite i längsled, och då blir det ju brytningar mot bladisarna.

Spritis

• Gäst
« Svar #5 skrivet: november 09, 2005, 00:46:36 »
Tur att det är fjäderstål  ;D :D ;)

T08R

• Medlem
  • 300power orakel
  • **
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: november 09, 2005, 18:26:10 »
Menade inte att dom skulle brista. Bara att du kommer få en brytande kraft på dom som kommer motverka fjädring samt vara mycket påfrestande för bussningarna i hela bakvagnen.

Skulle nog köra med spiralfjädrar om jag skulle göra en liknande ombyggnad.

Spritis

• Gäst
« Svar #7 skrivet: november 10, 2005, 00:28:54 »
Jo jag vet att det blir en brytande kraft. Det är därför jag vill att fjädern ska vara så rak som möjligt för att den inte drar Dionen fram och tillbaks.  Och om man nu har långa reaktionsstag så blir inte kraften brytande när man svänger heller.
Så om fjädern drar dionen 5mm och bågrörelsen på reaktionstagen kanske blir 2 mm  fram och tillbaks på dionen , så är det överkomligt. Speciellet när jag ska drifta och bara köra rakt fram.

Och om jag nu ska bygga om hela bakvagnen och typa om bilen som ombyggt fordon så är det lättare att slänga ner en Volvomotor i en annan bil. T.o.m mycket lättare !
Och jag vill inte skiljas från min kära 360  :'(
Den älskar jag  :-*

360 Forever !!!   Snyft    ::)

Spritis

• Gäst
« Svar #8 skrivet: november 14, 2005, 16:30:05 »
Jasså du spritis !!  Du tycker om 360 du ja

Och Praktiken visar med 150 kg belastning på bakvagnen så flyttar sig Dionen 3.5 mm  bakåt !!!!
Och det är med orginal-fjädrar.
Så det var mindre förflyttning än vad jag räknat med. :D :D
Brytande kraft ? Javisst men ganska liten  :)