Författare Ämne: B19E  (läst 6071 gånger)

Uffe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
B19E
« skrivet: november 15, 2005, 02:59:20 »
Har lite fragor....

Passar en K-kam rakt av?
Hur mycket kan man plana toppen?


Tack pa forhand
« Senast ändrad: november 15, 2005, 23:21:05 av Uffe »

Uffe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Re:B19E
« Svar #1 skrivet: november 15, 2005, 17:20:08 »
Fick ett svar på ett annat forum....

.dessa grejor skulle jag byta/fixa och i den årdningen Elfläkt ,grövre avgasrör, portad topp med bättre säten, extraktor grenrör, K-H kam.

förutom den sista punkten så förbätras bilens bränsleförbrukning.

sen så måste alla slitgrejor som tändkablar, fördelarlock, stift och luftfilter mm givetvis va i bra form.

vil man sen ha mer så skulle jag montera 2xweber 45 och en vass kam


vad tror ni om svänghjul då? Är det stor skillnad att ha ett lättat sådant?

passar ett lättat svänghjul till b18-b20-b21 8-bult till min B19E?

MVH
« Senast ändrad: november 15, 2005, 23:09:18 av Uffe »

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:B19E
« Svar #2 skrivet: november 18, 2005, 13:51:29 »
Det hänger ju ihop, porta, vassare kam, extraktor+resten av avgassystemet. Möjligtvis även luftfiltret.

De påverkar ju alla flödet och då även effekten.

Största skillnad från enskild del gissar jag på att byta kam, porta och extraktor. Det är nog det som gör mest skillnad utan att gå över allt ihop men visst gör man allt så får man nog en rolig(are) motor sen.

Efläkt samt lättat svänghjul gör ju inget för effekten men ger en rappare motor och en lite snabbare acceleration. Om det blir nån mätbar skillnad på accet vet jag inte..

Det dyraste är väl beroende på val av kam portningen av toppen samt extraktorgrenröret om man inte är händig och svänger ihop ett själv men då krävs det kunskap och räkenskap för att det ska bli bra.


Vill själv ha allt ovanstående trim  8)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Dan.P

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
Re:B19E
« Svar #3 skrivet: november 18, 2005, 23:39:56 »
I början av 80talet släpptes det några Volvos med B19motor och med ett block som hette B19sm, dessa block kunde man borra upp till 2,2L.
Det var en slags hybrid mellan B23 o B19, block som aldrig var avsedda för personbilar men hamnade på bandet när Volvo hade ont om motorblock. Blocken var i förstahand avsedda för rallycross o bana.

Likaså kunde man ha tur o ha en 240/300 med en 531-topp.....ok....många visste inte om det eller brydde sig inte. Dem kunde ha en Volvo som gick bättre än grannens Volvo av samma märke o kvalite men inte visste varför.
Orsaken var samma som med B19sm "vi har ingen topp så vi slänger på det som passar".

Denna information är hämtad av folk som har jobbat på Volvos produktionsband.

Uffe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Re:B19E
« Svar #4 skrivet: november 20, 2005, 02:35:17 »
I början av 80talet släpptes det några Volvos med B19motor och med ett block som hette B19sm, dessa block kunde man borra upp till 2,2L.
Det var en slags hybrid mellan B23 o B19, block som aldrig var avsedda för personbilar men hamnade på bandet när Volvo hade ont om motorblock. Blocken var i förstahand avsedda för rallycross o bana.

Likaså kunde man ha tur o ha en 240/300 med en 531-topp.....ok....många visste inte om det eller brydde sig inte. Dem kunde ha en Volvo som gick bättre än grannens Volvo av samma märke o kvalite men inte visste varför.
Orsaken var samma som med B19sm "vi har ingen topp så vi slänger på det som passar".

Denna information är hämtad av folk som har jobbat på Volvos produktionsband.
Haha va äckligt :) Är allihopa utomlands eller finns dem i Sverige? :)

Dan.P

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
Re:B19E
« Svar #5 skrivet: november 21, 2005, 00:53:18 »
Det var nån planta här uppe i Luleå som hade en 83a 240GL med igensvetsade spridarhål i toppen...FRÅN FABRIK

Gissa vad det var för topp som satt på hans B23A :)

Jag tror knappast det finns några sådana bilar kvar på våra landsvägar, det är ju trots allt några rostiga år sedan.

Uffe

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 99
    • Visa profil
Re:B19E
« Svar #6 skrivet: november 21, 2005, 01:53:29 »
Det var nån planta här uppe i Luleå som hade en 83a 240GL med igensvetsade spridarhål i toppen...FRÅN FABRIK

Gissa vad det var för topp som satt på hans B23A :)

Jag tror knappast det finns några sådana bilar kvar på våra landsvägar, det är ju trots allt några rostiga år sedan.
Hehe coolt :) synd att inte folk vet vad dom sitter och brummar på och att det kan va farfar gunnar och inte vi entusiaster... :D jaja! Över till trimmningen då.... Har snart rensat ut hela garaget och fått min morbror att ta ut det mesta ;D (garaget är litet, och det försvann just  8st veteranbilsdäck idag) :) Då ska jag börja lite lätt ;-D

Morst

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 65
    • Visa profil
Re:B19E
« Svar #7 skrivet: december 15, 2005, 20:44:43 »
Det var nån planta här uppe i Luleå som hade en 83a 240GL med igensvetsade spridarhål i toppen...FRÅN FABRIK

Gissa vad det var för topp som satt på hans B23A :)

Jag tror knappast det finns några sådana bilar kvar på våra landsvägar, det är ju trots allt några rostiga år sedan.
En 405:a kanske!?  ;)
"Kampen mot Gud og Hvite krist er igang!"
Den som är stark i sig själv, har öppna ögon och kan tänka med skallen behöver ingen annan än sig själv (utom möjligen sin Volvo och en snus!)