Författare Ämne: hjälp med högtalarköpt till 360 gl - 87  (läst 19300 gånger)

victor

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 8
    • Visa profil
hjälp med högtalarköpt till 360 gl - 87
« skrivet: november 20, 2005, 17:42:57 »
precis köpt mig en 360 gl, knappt hunnit kliva in i den. men känner mig sugen på o inkassera en hyfsad stereo anläggning till bilen. något förslag för o få ett bra ljud?
min fråga är bara, hur vet man vilken storlek o så man skall ha på högtalarna? nu sitter allt orginal i, 2st i framdörrarna.
ingen aning hur man bär sig åt för o koppla in o så, så gärna lite tips om inkoppling och prisförslag! =) / vicke

user

• Medlem
  • Antal inlägg: 217
    • Visa profil
Re:hjälp med högtalarköpt till 360 gl - 87
« Svar #1 skrivet: november 20, 2005, 18:00:33 »
Hej och välkommen till forumet!

Högtalarna i framdörrarna är 4".

Hur mycket pengar hade du tänkt lägga?

Byggde ljud i min 360 nu i höstas:

LG Huvudenhet ca 1500 spänn
4" Pioneer framsystem typ 3-400
Slutsteg hade jag köpt av en polare för 400
MDS 12" bas 100 spänn av en polare :)
Material till baslåda 150
kablar kabelskor säkringar osv några hundringar

I mina öron helt okej ljud, bättre än jag trodde det skulle bli faktiskt.

edit; finns mer info i min projekttråd förresten..
« Senast ändrad: november 20, 2005, 18:01:04 av user »

victor

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: november 22, 2005, 00:00:14 »
tack för hjälpen, uppskattat!

om man får fråga om en rekomendation av köp av ljud, hur får jag ett bra ljud i bilen utan att behöva lägga ner en massa pengar, räcker det med bra högtalare där fram, slutsteg och en hyfsat huvudenhet. eller ska man satsa på bas, hatthylla o diverse köp.
vet från mina kompisar att det rasslar i hela bilen när baslådan dunkar för full rulle, och det låter rätt fult och avskräckande i bilen o utanför.

hur gör man för och undvika det?

skulle va toppen om du kunde rekomendera ett paket som skulle passa till 360gl för ett någolunda "billigt" pris! (såg du hade ett bra förslag, men har inga kompisar som jag kan få tag på grejjorna för de priserna =) hare gött! / vicke
« Senast ändrad: november 22, 2005, 00:01:44 av victor »

user

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: november 23, 2005, 00:27:34 »
tack för hjälpen, uppskattat!

om man får fråga om en rekomendation av köp av ljud, hur får jag ett bra ljud i bilen utan att behöva lägga ner en massa pengar, räcker det med bra högtalare där fram, slutsteg och en hyfsat huvudenhet. eller ska man satsa på bas, hatthylla o diverse köp.
vet från mina kompisar att det rasslar i hela bilen när baslådan dunkar för full rulle, och det låter rätt fult och avskräckande i bilen o utanför.

hur gör man för och undvika det?

skulle va toppen om du kunde rekomendera ett paket som skulle passa till 360gl för ett någolunda "billigt" pris! (såg du hade ett bra förslag, men har inga kompisar som jag kan få tag på grejjorna för de priserna =) hare gött! / vicke

För att undvika rassel monterar man grejerna ordentligt ;)

Har ev. lite grejer till salu om du är intresserad..

En sån här sony mp3cd http://www.brl.se/main.aspx?mc=5&c=5&p=3366

ett par 6x9or http://www.brl.se/main.aspx?mc=285&c=285&p=2990

ett par pioneer 4" http://www.fyndborsen.se/produkt.php?main!filter!Prodnr=10312

Alltihop i stort sett i nyskick..

Själv tycker jag ljudet blir trist utan ordentlig bas, men det beror väl mycket på vilken musik man gillar.. sen går det ju alltid att komplettera eftersom!

victor

• Nykomling
  • *
    • Visa profil
« Svar #4 skrivet: november 23, 2005, 09:41:53 »
hej!

vad vill du ha för grejjorna? är absolut intresserad, men har inte möjlighet att göra ett köp för efter detta år tyvär pga utlandsresa snart. så blir först till jan/feb som ja har möjlighet, men har du grejjorna kvar då kan vi höras vid!

en sak jag tänkte på, tänkte fixa till hatthyllan.
nått speciellt man skall tänka på när man vill göra hål i hatthyllan för plats för högtalare? hare gött / vicke

user

• Medlem
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: november 23, 2005, 12:39:03 »
hej!

vad vill du ha för grejjorna? är absolut intresserad, men har inte möjlighet att göra ett köp för efter detta år tyvär pga utlandsresa snart. så blir först till jan/feb som ja har möjlighet, men har du grejjorna kvar då kan vi höras vid!

en sak jag tänkte på, tänkte fixa till hatthyllan.
nått speciellt man skall tänka på när man vill göra hål i hatthyllan för plats för högtalare? hare gött / vicke

Du får väl komma med ett bud.. ;)
Är ingen brådska att bli av med grejerna direkt.

Har faktiskt aldrig monterat ljud bak (6x9orna satt i hondan när jag köpte den) men det enklaste är väl att såga upp hål med sticksåg. Hatthyllan kanske borde förstärkas på nåt sätt sen, den är ju rätt vek..

Finns även originaluttag i c-stolpen, men dom är rätt små.

Z28

• Medlem
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: november 27, 2005, 12:17:31 »
Jag kulle rekomendera att sätta in sörre hägtalare än 4" fram.
4" återger inte mellanbasen som man absolut vill ha, spec om man kör utan baslåda.

Det jag föreslår är att du köper något trevligt 6,5" kit, alltså med lösa diskanter och delningsfilter.
I nödfall 5,25".
Vad du ska köpa beror på din budget, men om du vill ha ett system som rockar och samtidigt låter bra så kan jag varmt rekomendera DLS R6A. Sen ett lämligt slutsteg till det.
Det viktiga är att montera sakerna stumt, så en förstärningsring från baksidan är ett måste.

Eller så bygger man så här ;)
http://www.300power.com/forum/index.php?board=17;action=display;threadid=1338

MVH
Alex.S
« Senast ändrad: november 27, 2005, 12:18:18 av Z28 »
Jag ångrar ingenting!!

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #7 skrivet: november 27, 2005, 19:44:16 »
Det som skramlar när man har bas/mycket bas är väl grejer som sitter löst, mängder med plastkåpor, regplåtar, lister och annat skräp. Sånt går ju ta bort eller limma fast eller sätta fast på annat sätt kanske.

Har man inte baslåda borde det inte skramla iallafall..

Titta i de projekttrådar som finns där större högtalare än 4" installerats i dörrsidorna, inte helt utan krävande arbetsinsats..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Z28

• Medlem
  • Antal inlägg: 173
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: november 27, 2005, 23:43:06 »
Som FREJ säger så är ju vibrationer pga lösa delar, men ärligt talat så är hela bilen en lös del.
Har tagit bort alla plastkåpor i min Volvo och det skrammlar MYCKET, fast då är det ju bara höja lite till så hör man inte det.
Men utanför bilen så är det mer än reggplåten som skrammlar. Skulle krävas 1 pall eller mer med bitumenmatta för att få bilen någulunda vibrations fri.

Och sen så visst kräver det lite arbete och planering att få in större än 4" fram. Spec om man har fönstervev, som sitter på ett väldigt olämpligt ställe iaf när det gäller billjud.
Men allt går bara man vill.
Sen är ett hett tipps att ta bort plastfilmen som sitter inne i dörrarna om man ska montera högtalare i dem. Annars blir det inte vackert.

MVH
Alex.S
Jag ångrar ingenting!!

Wittur_360GL_87

• Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 31
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: september 29, 2006, 21:28:35 »
jag kör med orginal högtalar systemet + ett 12"mds element i hemsnickrad låda (syns på min bild i trimmning/slutsystem när jag fottade hur mitt avgasrör vart) + ett 2x40watts slutsteg(gammal effekt mätning, inte mätt i RMS, detta steg motsvarar ett modernt 100watts steg, skillnaden är, rms mäter man absoluta gränsen som steget klarar av, gammla sättet att mäta så skruvade man tills det lät bra sen mätte man effekten)

och det ljudet jag får ut duger väldigt bra
« Senast ändrad: september 29, 2006, 21:30:02 av Wittur_360GL_87 »
Volvo 940 2.3 SE (Lätt trycks turbo)

perra__

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 282
    • Visa profil
« Svar #10 skrivet: september 29, 2006, 22:05:32 »
Jag kör med ett framsystem från MDS, 2 4" mellanregister och 2 diskanter. jag har inga högtalare där bak, eller jag hade 6x9er förut men dom sålde jag pga jag köpte en bas istället. om man har ett bra framsystem så behövs inga högtalare där bak. Om man sitter i baksätet i min bil har man klockrent allting framifrån + en helvettes massa bas  8)

basen är en Pioneer TSW256c, det är en 10" som spelar skiten ur polarens dubbla MDS g30. Jag driver basen med ett DLS CA23, det räcker och blir över hehe :P

Framsystemet kostade 747:-
Basen + slutsteget kostade 2300:-
6x9erna kostade 999:-

+ alla kablar och div. saker

Så allt som allt har jag lagt ner ca 4500:-

Så jag rekommenderar dig att satsa på ett bra framsystem och gärna ett slutsteg, men det är inte ett måste, som driver det och en bas i skuffen.
« Senast ändrad: september 29, 2006, 22:07:47 av perra__ »

The revenge of the 360.

Dan.P

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: oktober 06, 2006, 22:50:35 »
precis köpt mig en 360 gl, knappt hunnit kliva in i den. men känner mig sugen på o inkassera en hyfsad stereo anläggning till bilen. något förslag för o få ett bra ljud?
min fråga är bara, hur vet man vilken storlek o så man skall ha på högtalarna? nu sitter allt orginal i, 2st i framdörrarna.
ingen aning hur man bär sig åt för o koppla in o så, så gärna lite tips om inkoppling och prisförslag! =) / vicke

För att svara på alla dina stereo problem har jag ett enkelt ord.

ALPIN....ALPIN....ALPIN....ALPIN....ALPIN....ALPIN.........hur länge ska jag fortsätta......

Gobajen

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: oktober 10, 2006, 22:16:23 »
 =) / vicke
Citera

ALPIN....ALPIN....ALPIN....ALPIN....ALPIN....ALPIN.........hur länge ska jag fortsätta......
Citera

Först lite fröken Alpine!
Men själv är jag för rockford,clarion och lite Mds grejer men dock inte allt!!!
Men smaken e som baken och man måste kolla lyssna och bilda sig en egen uppfattning vad det får kosta samt låta och hitta en bra lösning på det hela!

Låt plåten dunka,det gör jag ;)
360 goes beyond :-)

Dan.P

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: oktober 11, 2006, 00:32:08 »
=) / vicke
Citera

Citera

Först lite fröken Alpine!
Men själv är jag för rockford,clarion och lite Mds grejer men dock inte allt!!!
Men smaken e som baken och man måste kolla lyssna och bilda sig en egen uppfattning vad det får kosta samt låta och hitta en bra lösning på det hela!

Låt plåten dunka,det gör jag ;)

Jo visst sen när har någonting som MDS/Clarion(speciellt MDS :-X ) skitit ur sig något som har spelat o låtit bättre än någonting från Alpine?

Rockford...
Kommer ihåg en artikel i en gammal Car-Audio där dem intervjuade VDn o gissa vad han hade för headunit o bakhögtalare.........Alpine.
« Senast ändrad: oktober 11, 2006, 00:32:59 av Dan.P »

loffe

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: oktober 11, 2006, 01:36:27 »
Ett tips är ju att gå in hos dom som säljer bilstero i din hemstad, provlyssna på saker och prata med dom. Men köp inte allt dom säger utan lyssna på vad du tycker låter bra. Inte det dom säger låter bra, smaken är som baken.

Gobajen

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 514
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: oktober 19, 2006, 23:05:48 »
[

Citera

Jo visst sen när har någonting som MDS/Clarion(speciellt MDS :-X ) skitit ur sig något som har spelat o låtit bättre än någonting från Alpine?

Rockford...
Kommer ihåg en artikel i en gammal Car-Audio där dem intervjuade VDn o gissa vad han hade för headunit o bakhögtalare.........Alpine.
Citera

Som sagt alla har sin smak och vinklar....ps en gammal artikel från Car-Audio måste säga att det går fort i teknik världen det som var bra i dag e kanske off imorgon tyvärr.
Men säger inte att Alpine är ett dåligt val är mera ett val av smak och plånbok!
360 goes beyond :-)

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: oktober 25, 2006, 09:25:12 »
sen inte att glömma    hur man monterar och med vad

kablar uppdatera

kontakt don av bättre art

sen att ha bra ström kabel från batteri

att tänka på lägg ner lite mer tid på instalationen

ta dej tid att se på detaljer runt just din bil som går att förbättra  bara en sån sak som att byta original babel från högtalare till en som är dubbelt så kraftig ger bättre bas utan att höja för mkt på volymen  så det finns mkt billiga saker att göra för att få finare och renare ljud...lycka till
360 turbo forever

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: oktober 25, 2006, 12:32:59 »
Att bara byta till kraftigare kablar är inte allt, det är skillnad på kabel och kabel. Det är skillnad på en 10kr/m kabel och en 20kr/m kabel.

Ett tips til är att desto längre sträcka, desto grövre kabel.

Inom hemmabio världens underbara dörrar så säger dom att man ska utgå från att kablarna till anlägging ska motsvara unge fär 20% av priset på resten av utrustningen. iofs är det lite mer kablar det handlar om då.

Sen är det som hasse säger. Kontakatdonen är minst lika viktiga, har du taskiga sådan så kan du ha hur bra kabel och högtalare occh slutasteg och allt utan att få bra ljud.

Men nu är det också så att jag tror det blir nog bra att bara koppla in grejjerna om du inte är en finsmakare.

Bli nu inte avskräckt och far och köp en dyr grov kabel, för jag tvivlar på att du behöver det. Kabeln kan man alltid byta senare om man inte är riktigt nöjd. tänk bara på att det ska sitta ordentligt. ordentliget fast skruvar med rejäla skruva, trä och och bilstereobygga går som hand i hand.

Stormen

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: oktober 25, 2006, 19:17:04 »
"Det är skillnad på kabel och kabel", mätbar med dator eller hörbar?
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: oktober 25, 2006, 19:54:38 »
Hörbar, beror juh på vad för kablar man testar mellan. Vissa framhäver diskanten andra bas och så vidare.
Så jag säger också inte att man alltid hör skillnad mellan kablarna, för skillnaden är inte såååååå stor. Olika kablar ger olika ljudkaraktärer. Men en svensson tror jag klarar sig bra med vanlig lampsladd, medans vissa andra skulle vrida sig i graven för att det blir så dåligt ljud. Personligen så bryr jag mig inte så hårt om detta, friskt kopplat hälften brunnet. Kommer det ljud är jag nöjd. Har än inte klagat på kablarna som följt med högtalarna då man köper dessa.

Men allt som görs har betydelse för ljudet också.

Och en 340 så kommer det ändå inte bli bra ljud utan en jäkla massa asfaltsplattor och dylika tunga saker som gör att bilen kommer gå slött.

Är inte så insatt nu mera mina ljudperiod har gått över för länge sedan.

Detta är juh vad jag läst om hemmastereo och hifi, men system är juh hyffsat likvärdiga.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: oktober 25, 2006, 21:55:45 »
Just för kraften i ljudet är det ju viktigt att ha tillräckligt grova kablar till slutsteget/n så att man inte får spänningsfall där. Blir kabeln det minsta varm när man använt anläggningen så är ju kabeln för klen.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: oktober 26, 2006, 01:13:26 »
så sant så, man kan aldrig ha för grova strömkablar. och jordkabeln får aldrig vara mindre än plus kabeln.

hittat denna lilla väldigt simpla guide.

http://www.ljudiabutikenost.com/tips.htm

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: oktober 26, 2006, 18:56:40 »
jo loffe det stämmer men en o.75 kabel kan alldrig ge normal bas i en högtalare vid lite halvhög volym utan att det börjar låta dåligt
så att köpa en kabel som är 1.5mm det lilla gör att lite mer av ljudet kommer fram så viss förbättring kommer att höras men det bästa äratt ljudet blir ngt bättre utan att det kostar stora pengar....

typ  biltemas 1.5mm är billig och hyffsad  för en hyffsad peng
360 turbo forever

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: oktober 26, 2006, 19:01:21 »
jo, 0,75 är nog i minsta laget för dom flesta högtalarna. Och att uppgradera till biltemas 1,5mm kabel är nog ingen dum ide. är juh ingen kostnad heller.

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: oktober 26, 2006, 20:03:23 »
och jordkabeln får aldrig vara mindre än plus kabeln.

Jo men inte om den är lika lång som pluskabeln..

loffe

• 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: oktober 26, 2006, 20:24:31 »
och jordkabeln får aldrig vara mindre än plus kabeln.

Jo men inte om den är lika lång som pluskabeln..

hmm, fatta inte riktigt men man ska alltid utgå från att jordkabeln ska vaara så kort som möjligt. och vara minst pluskabelns grovlek.

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: oktober 27, 2006, 10:15:36 »
det ska jag svara på det ligger till så här

i ett steg finns det transistorer och kondensatorer och div motstånd

och allt jobbar i pulser på insidan därav effekten i steget

och det är ampere styrkan som ger  effekten ut inte volten den styr bara kretskorten utan det är kondingarna och trissorna som ska ha balans i sej hela tiden annars börjar det  hända ngt som kallas 4 kants våg och det låter för jävligt därför är det nr 1 på listan över att få bra ljud med steg

man kan göra en liknelse med 2 plast rör    typ en på 5 cm diameter x1meter  sen en som30cm i diameterx1meter då får vi flöde vilket ger olika hastigheter av det som går där i genom den större går fortare att tömma en den lilla   prova fylla vatten håll förr under båda släpp sen båda  samtidigt då ser ni vad som händer ungefär så funkar det med ett steg och kabel som leverantör av strömen
« Senast ändrad: oktober 27, 2006, 10:16:26 av hasse66 »
360 turbo forever

blojmonster

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 58
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: november 01, 2006, 19:28:40 »
jag kör bara med mds prylar.

huvudenheten är dock inte mds, då dom inte gör huvudenheter (om jag inte missminner mig, men det är en Clarion DXZ-958rmc nånting
ett framsystem med 2 MT-9:or (såna där små jävla diskanter, utmärkt ljud må jag säga), och två DA-5
ett maffigt baksystem som besår av 2 DL-62:or och i baggaget 1 12"på 1300w och 2 10" på 700w styck, 10tummarna basarna har varist slutsteg och fram och baksystem har ett eget.

dom flesta kablar är av 99,4% syrefri koppar, men kablar till slutsteg och basar har även silver i sig.
Ljud är något jag prioriterar :)
life starts when RPM hits red

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #28 skrivet: november 01, 2006, 20:32:53 »
hej det va skoj att höra att du använder mds proidukter då jag varit med och tagit fram en del detaljer till just mds men vad det säger jag inte pga sekretessen men att det är bra prylar ja det e det men fel monterat så låter även det skit så bra att du brukar  riktiga jkablar ha det gött med ljudet    

hasse
360 turbo forever

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #29 skrivet: november 02, 2006, 13:29:52 »
jag kör bara med mds prylar.

huvudenheten är dock inte mds, då dom inte gör huvudenheter (om jag inte missminner mig, men det är en Clarion DXZ-958rmc nånting
ett framsystem med 2 MT-9:or (såna där små jävla diskanter, utmärkt ljud må jag säga), och två DA-5
ett maffigt baksystem som besår av 2 DL-62:or och i baggaget 1 12"på 1300w och 2 10" på 700w styck, 10tummarna basarna har varist slutsteg och fram och baksystem har ett eget.

dom flesta kablar är av 99,4% syrefri koppar, men kablar till slutsteg och basar har även silver i sig.
Ljud är något jag prioriterar :)

Har du tryckt ner allt det i en 360?  :D

blojmonster

• JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 58
    • Visa profil
« Svar #30 skrivet: november 07, 2006, 01:07:33 »
nä, som jag har skrivit nånstanns (:P) så har jag ingen 300serie än, så det sitter i min skithög till bil (Simca), men den ska till skroten snarast så då blir det Volvo.
Men för att inte vara offtopic för mycket; så är det nästan bara ditt engagemang och din plånbok som bestämmer hur jävlig stereon ska bli :) (jävlig i bra bemärkelse :D) lycka till
« Senast ändrad: november 07, 2006, 01:12:47 av blojmonster »
life starts when RPM hits red