Hejsan
Jag har bytt lager på några 360inså jag kan kanske komma med lite tips.
Jag har bla bytt på en 340B19-83a och en360glt-87a.
På 83an hade dessutom aluminiumhuset som lagret sitter i spruckit så det glappa ganska mycket.
Först när man skruvat bort hjulet o tagit bort bromstrumman bromsrör o handbromsviren osv skruvar man loss drivaxeln.
Drivaxelbultarna kan va jobbiga ibland, de är ju lite för långa så det sticker ju ut lite av gängan baktill så där brukar ja ta bort lite rost med stålborsten o sätta på lite olja så det går lättare att skruva ut bultarna.
Jag brukar också slå med hammare o dorn på bultskallarna så lossar de lättare.
Jag har nog ibland varit tvungen att ta vinkelslipen o kapa huvudet av nån drivaxelskruv också, för typiskt nog är det ju alltid den sista bulten som jävlas mest.
När du har bort drivaxeln är det dax att ta bort den stora muttern som sitter innanför jag mins int hur stor hyllsa du ska använda 32 eller 36mm kanske.
Nu skall hyllsan bara va att ta bort men så behöver inte va fallet tyvärr. På en va det bara att knacka till lite med hammaren eller använda en utdragare o ta bort hyllsan,
Men på min glt lossna den inte för splinsen va LIMMADE

Nu vet ja int om det va limmat original eller om någon tidigare ägare limmat för att få splinsen att hålla bättre, men bilen va lite körd o otrimmad innan jag köpte den så troligtvis va det original limmat men jag vet int säkert

Jag värmde i allafall hylsan för att få limmet att släppa o då va det bara att slå på axeln med en blyslägga o det losnade.
När du har fått bort hylsan är det bara att lossa de fyra skruvarna som håller aluminiumhuset och bromsskölden vid bakaxeln.
Nu är det bara att pressa ut axeln och lagret ur aluhuset.
Putsa huset lite med slippapper innan du pressar i det nya lagret för det brukar va mycke ärgat.
När lagret är på plats är det dax att montera aluhuset på bakaxeln (jag brukar ha på lite kopparpasta mellan aluhuset o bakaxeln så det inte ska ärga så förbannat) när det är gjort trycker o slår du med mildt våld in axeln så mycket att splineshylsan o muttern går på axeln så mycket att du kan dra in axeln sista biten genom att dra muttern.
Inre lagerskålen är tudelad så du ska va föriktig så att du inte trycker isär lagret nar du ska ha dit axeln.
Om du har tillgång till press kan du pressa dit axeln innan du monterar huset på bilen.
Man kan ju limma splinsen nu också om man vill att det ska hålla bättre men om du kör otrimmat är det kanske onödigt.
Nu skruvar du bara fast drivaxeln o monterar bromsdelarna och hjulet.
Och när du byter hjulager glöm inte att ha med digikameran o ta lite bilder på delarna så vi får en riktig guid på hur man byter hjullager för det är inte så lätt att beskriva med ord.
Lycka till!!