Författare Ämne: Lagning efter min avåkning.  (läst 12904 gånger)

Brainded

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 706
    • Visa profil
Lagning efter min avåkning.
« skrivet: mars 08, 2006, 22:04:28 »
ok, nu har den värsta uppgivelsen släppt och jag har börjat fundera på hur det hela ska lösas.

Vill helst lösa det så billigt som möjligt ifall vägverket inte ersätter och skönhetsfelen struntar jag i. Den har dessutom börjat gå lite bättre nu sen jag fått bort all snö från framvagnen  :o

Polarn verkar inte få tummen ur och ta in den på sin verkstad så jag lär gå någon annan väg.

Jag har kraftiga vibrationer i framvagnen och styrningen känns nästan ormig/svampig (vet inte riktigt hur jag ska beskriva det men den känns konstig) Men ingenting är av och efter att ha undersökt den lite närmare så verkar jag ha kommit bättre undan än jag först trott då den inte verkar vara ramsne (kan inte se några veck eller andra skador som tyder på det).

Kan det räcka med en framvagnsinställning? hur kollar jag om sådan behövs så jag inte lämnar in den i onödan? hjulen pekar iaf inte helt galet.

Avgassystemet gick åt pipan men det är ju lätt fixat, samma sak med hjullagret vänster bak, dock inte lika enkelt fixat. Några förslag på vad som annars kan vara fel i framvagnen? allt sitter iaf fast så vitt jag kan se. ;D

/Anders
« Senast ändrad: mars 08, 2006, 22:06:14 av Brainded »
Du behöver bara två verktyg WD-40 och Gaffatejp.
Om den inte rör sig och ska göra det, använd WD-40
Om den rör sig och inte ska göra det ,använd tejpen.

Performance

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:Lagning efter min avåkning.
« Svar #1 skrivet: mars 08, 2006, 22:11:07 »
Eftersom bilen varit av vägen och känns taskig i framvagnen så är det väl inte så mycket att fundera på? Bara att lämna in, pröjsa och sladda vidare  :)
Har du kollat hur länkarmar och länkarmsinfästningar ser ut? Kan ha fått sig en smäll.
Stöp du i nånting stort och hårt? Typ en sten? Isåfall kan korden i däcket släppt/gått av eller liknande. Prova att slänga på en annan omgång däck och kolla hur det känns innan du lämnar in den.
Kraftiga vibrationer kan vara att en fälg har blivit skev också.
Förare TEAM EGON RACING

kullke

• Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 2135
    • Visa profil
« Svar #2 skrivet: mars 08, 2006, 22:12:45 »
En fälgskada kan ju ge ganska kraftiga vibrationer också.
Lyft nu upp bilen o snurra framhjulen för att kolla att hjulen är någorlunda runda. Det räcker med att du bara har lite snö o is i fälgen så skakar o vibrerar det ganska jävligt, men det har du nog redan kollat...

Brainded

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #3 skrivet: mars 08, 2006, 22:18:04 »
Grejjen är ju att det bara var snö men jag kanade ju på högersidan av bilen innan den grävde ner sig i snön, slog tvärnit och tippade tillbaka på alla fyra, det skilljde 1-2cm mellan bakaxel, växellåda, frambalk och asfaltskanten när den stod  så det kan mycket väl vara som så att vägkanten slog i t.e.x styrstag när bilen fjädrade ihop när den tippade tillbaka.

Hur länkarmar och dyligt ser ut kan jag inte svara på. Jag hissade upp bilen och allt sitter fast och inget ser demolerat ut för mitt otränade öga.

Kanske ska testa att byta höger fram (som antagligen fick hårdast smäll) mot ett sommardäck då.

Framvagnsinställningen antar jag att det inte är något jag klarar själv utan att jag måste lämna in den?

/Anders

Gulbrandsen_Racing

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 1133
  • Kjører Svensk ingeniørkunst!
    • Visa profil
    • JRRacing
« Svar #4 skrivet: mars 08, 2006, 22:29:21 »
da tror du nok riktig, for det er vel minimalt med innstilninger du får gjort med nakent øye, må vel ha verktøy og måleinstrumenter for og få det riktig..?
Min egen hjemmeside: www.jrracing.tk
Volvo 360 GLi '89, B200F
Volvo 240 GL '90, B230F

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #5 skrivet: mars 08, 2006, 22:37:55 »
Toe-in kan du ställa själv på ett ungefär, det är hur mycket hjulen pekar inåt (eller utåt ibland) ifall du inte visste det.
Oftast är det bara den som är dålig och det är den som känns mest när nåt är fel. Men eftersom det förmodligen har blivit en liten smäll nånstans i framvagnen är det värt pengarna att lämna in den och få hjulvinklarna uppmätta och justerade med laser.
Blir mycket bättre än allting man kan göra hemma.
Förare TEAM EGON RACING

Brainded

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #6 skrivet: mars 08, 2006, 22:43:05 »
mjo toe har jag koll på men nej med bara ögonmåttet kan jag tyvärr inte se något, vilket iofs talar emot att det skulle göra ett så stort problem, eller?

Kan vi ställa camber och/eller caster på våra?

/Anders

Performance

• 300power orakel
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
« Svar #7 skrivet: mars 08, 2006, 22:50:43 »
Det är grymt små toleranser vi snackar om på toe-in innan du börjar känna nånting när du kör bilen och det ska vara mycket fel innan du ser nånting med ögonmått. Det du kan göra är att mäta mellan framfälgarnas innerkant,  kl 3 och kl 9 på fälgarna och jämföra dom måtten. Du bör svetsa ihop ett speciellt mätverktyg som ser ut ungefär såhär

l                                      l
l___________________l

Annars kommer du inte åt att mäta kl 3 & 9 utan det blir mer kl 5 & 7 på fälgen. Lite svårt att förklara men jag hoppas att det där gick hem.

Har aldrig orkat bry mig om att undersöka vilka hjulvinklar som är justerbara men jag skulle bli förvånad om det är fler än toe-in som är justerbara. Men lasermäts samtliga vinklar ser du ju fortfarande om det är något som är galet, isåfall är det nånting som har blivit skevt eller knäckt i smällen.
Förare TEAM EGON RACING

Brainded

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #8 skrivet: mars 08, 2006, 22:58:39 »
Det känns lite overkill att få någon att svetsa ihop ett verktyg för det. Men är vi helt inne på att det antagligen är det som är fel så är det väl inget snack om att jag får lämna in den.

/Anders

GustavE

• 300power orakel
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
« Svar #9 skrivet: mars 10, 2006, 19:47:49 »
Du får väl köra lite och om däcken slits konstigt så får du lämna in den då?
Lycklig igen i min 360gl sedan

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • Antal inlägg: 17021
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
« Svar #10 skrivet: mars 10, 2006, 22:10:18 »
Det är grymt små toleranser vi snackar om på toe-in innan du börjar känna nånting när du kör bilen och det ska vara mycket fel innan du ser nånting med ögonmått. Det du kan göra är att mäta mellan framfälgarnas innerkant,  kl 3 och kl 9 på fälgarna och jämföra dom måtten. Du bör svetsa ihop ett speciellt mätverktyg som ser ut ungefär såhär

l___________________l

Annars kommer du inte åt att mäta kl 3 & 9 utan det blir mer kl 5 & 7 på fälgen. Lite svårt att förklara men jag hoppas att det där gick hem.

Har aldrig orkat bry mig om att undersöka vilka hjulvinklar som är justerbara men jag skulle bli förvånad om det är fler än toe-in som är justerbara. Men lasermäts samtliga vinklar ser du ju fortfarande om det är något som är galet, isåfall är det nånting som har blivit skevt eller knäckt i smällen.

Jag mätte klockan 3 & 9 när jag höll på med toe.. använde iofs talmeter, inte det mest exakta verktyget för ändamålet men kändes helt ok ändå..
Och kan bara hålla med, små justeringar känns!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Brainded

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #11 skrivet: mars 11, 2006, 09:42:53 »

l___________________l

Jag mätte klockan 3 & 9 när jag höll på med toe.. använde iofs talmeter, inte det mest exakta verktyget för ändamålet men kändes helt ok ändå..

Jag kör inte med bilen när den hoppar så inte cd-spelaren klarar att läsa skivorna i över 70km/h  ;)

Var ut till den igår, verkar dessutom som tanken, kylaren och oljetråget slagit läck  >:(

Ska verifiera om så är fallet idag genom att fylla på allt till max och se om det försvinner. Svårt att se under med det snövädret vi har tyvärr.

/Anders

Brainded

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #12 skrivet: mars 11, 2006, 09:43:46 »

l___________________l

Såg att en verkstad här i stan ställt ut en reklamskylt "framvagnsinställning 700kr" är det ett ok pris?

/Anders

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #13 skrivet: mars 11, 2006, 11:53:20 »
Du kan få ännu bättre pris om du bara vill ställa in fram och ej bakvagnen..

Sen är det olika klass på kunskaper och utrustning, generellt så är nog en stor volvoverkstad med dyr utrustning bättre än den lilla billiga verkstaden men det finns nog undantag åt båda håll
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)

hasse66

• Mycket aktiv medlem
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
« Svar #14 skrivet: mars 11, 2006, 13:16:39 »
hoppsan kerstin...

tråkigt med din framvagn men har du provat att göra en mätsticka till din bil????

ganska enkelt det ska slå på ca 13mm fram -bak om du har riktig inställning prova att mäta  så här enl  nedan

ex fram måttet =1450mm      då ska måttet bak vara ca 13 mm längre146,8  nu har du ngt att gå på dessa siffror är nu på hittade så gå inte på dessa kolla i boken om du har ngn det är ju bara spindlarna som behöver justeras in el utåt ska kolla vad måtten ska vara i min volvo bok          caster= -0,30-+/-30`´ toe in =4,0mm +/-1,0mm  spindel lutning =7grader +/-0,3 grader detta va vad jag fann i boken på våra 300 bilar lycka till...
360 turbo forever

Brainded

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #15 skrivet: mars 11, 2006, 17:17:58 »
Lär väl villigt erkänna att det inte var problemet :-[

Efter att idag ha hackat is från framvagnen i c.a 20min i en gds-hall så går den faktiskt riktigt bra  ;D.

Dock verkar både kylaren och oljetråget ha sprungit läck så det lär fixas.

Men jag har en följdfråga. De har börjat gnissla väldigt från ett av bakhjulen när jag kör efter det här, det gnisslar alltså konstant hela tiden. Kan det vara något annat än hjullagret?

När jag vickar det fram och tillbaka (utan att hissa upp den) så gnisslar det rejält och jag känner att något glappar. Då är det hjullagret? eller kan det vara dämparen?

Om det inte går att vara säker på hjullagret, kan jag kolla på något annat sätt?

/Anders

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: mars 11, 2006, 21:49:01 »
Grattis till avisningen av framvagnen! Skönt

Glapp i bakhjul kan endast vara hjullager..
Gnisslet vet jag inte, kan ju vara lagret men varför skulle det börja direkt, och det brukar brumma om dåliga hjullager, inte gnissla, gissar på bromsarna, hissa upp och känn om det snurrar lätt, om inte, ta bort bromstrumman och kolla läget, känn så allt går lätt, gör det inte det, på med bosse bildoktor-medicin: Kopparpasta

Brainded

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: mars 12, 2006, 11:57:46 »
Varför skulle bromsarna gnissla när jag "juckar" på hjulet när bilen är stillastående?

just den bromsen har iofs gnisslat det senaste året men då endast när man bromsar mjukt, inte annars och absolut inte vid gaspådrag.

/Anders

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: mars 12, 2006, 12:17:38 »
Varför skulle bromsarna gnissla när jag "juckar" på hjulet när bilen är stillastående?

just den bromsen har iofs gnisslat det senaste året men då endast när man bromsar mjukt, inte annars och absolut inte vid gaspådrag.

/Anders

Nej det har du rätt i, om du inte rullar på hjulet när du juckar det så borde det inte gnissla från bromsarna  :(

Men bromsen kan ju ha kärvat fast nu och därför gnissla även vid ingen broms samt gaspådrag, för övrigt så har jag aldrig hört trumbromsar gnissla..

Brainded

• Mycket aktiv medlem
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: mars 12, 2006, 13:47:19 »
Självklart kan den ju ha kärvat fast helt men det förklarar ju då ändå inte gnisslingen när jag står still som du själv skrev.

Bara komma hit om du vill höra  ;)

Den har gnisslat sen samtliga bromsar byttes på verkstad.

Hur byter jag hjullagret på min? svårt? måste det pressas fast? finns tydligen både sådana som inte behövs pressas och sådana som behövs pressas fast om jag förstått rätt?

/Anders

FREJ

• Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: mars 12, 2006, 19:21:20 »
Hur byter jag hjullagret på min? svårt? måste det pressas fast? finns tydligen både sådana som inte behövs pressas och sådana som behövs pressas fast om jag förstått rätt?

Läs svar 29 och 30 i denna Tråden