Författare Ämne: 230 i en 340  (läst 16914 gånger)

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
230 i en 340
« skrivet: mars 14, 2006, 09:14:32 »
en fråga.. har en 345 me en b19.  och ska ner med en b230 i den och undar om det vore bättre med en b23?  vad för skillnad på en b23 och en b230?  är et mer jobb med en b230 än en b23?

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Re:230 i en 340
« Svar #1 skrivet: mars 14, 2006, 14:50:36 »
Jag TROR att en B23 passar bättre, har tagits upp flera gånger på forumet och jag har för mig att med B19 passar B21/23 och med B200 passar B230.
  Sen är det väl så att B23 har fördelaren på blocket, tror inte den får plats utan modifiering om man har den på toppen.

Fast jag är amatör så lyssna inte på mig  :) Leta runt lite på forumet istället.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

hasse66

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
Re:230 i en 340
« Svar #2 skrivet: mars 14, 2006, 15:50:56 »
en fråga.. har en 345 me en b19.  och ska ner med en b230 i den och undar om det vore bättre med en b23?  vad för skillnad på en b23 och en b230?  är et mer jobb med en b230 än en b23?
 just det loffe det är ganska lika förutom lite olika detaljer mellan 23an och 230in håll dej till b23an det är då bara att lyfta rakt i utan större modifikationer..

   lycka till.....
360 turbo forever

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:230 i en 340
« Svar #3 skrivet: mars 14, 2006, 19:13:26 »
inte alla b230 som har fördelaren på toppen, enkelt att flytta med..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:230 i en 340
« Svar #4 skrivet: mars 14, 2006, 19:52:45 »
inte alla b230 som har fördelaren på toppen, enkelt att flytta med..

förstod inte vad du mena.. är det enkelt att flytta fördelaren eller att flytta dom som inte har fördelaren på topnne.

Snowman

  • JuniorMedlem
  • **
  • Antal inlägg: 96
    • Visa profil
Re:230 i en 340
« Svar #5 skrivet: mars 14, 2006, 20:36:01 »
enkelt att flytta fördelaren menar folket väl?
Proud Owner Of Zorro
Volvo 360 Cossie

GustavE

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 804
    • Visa profil
Re:230 i en 340
« Svar #6 skrivet: mars 14, 2006, 20:50:23 »
Det smidigaste är väl att ta toppen och allt förutom blocket från b200:an och bara byta över? så gjorde jag!

funkade
Lycklig igen i min 360gl sedan

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:230 i en 340
« Svar #7 skrivet: mars 14, 2006, 22:00:43 »
inte alla b230 som har fördelaren på toppen, enkelt att flytta med..

förstod inte vad du mena.. är det enkelt att flytta fördelaren eller att flytta dom som inte har fördelaren på topnne.

Menade både och, att det finns en hel del B230 med fördelaren i blocket samt att det annars är lätt att montera en täckplåt i hålet för fördelaren i toppen samt sätta dit en fördelare på blocket istället..
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:230 i en 340
« Svar #8 skrivet: mars 14, 2006, 22:58:48 »
så på b230n finns möjligheten att sätta fördelaren på blocket och på toppen.. hmm ska försöka luska lite mer i det.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Re:230 i en 340
« Svar #9 skrivet: mars 15, 2006, 05:07:33 »
Det går att sätta fördelaren på toppen på en B23 också, men original har dom alltid fördelaren på blocket, B230 finns original med fördelaren både på blocket ock toppen.
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:230 i en 340
« Svar #10 skrivet: mars 15, 2006, 19:25:47 »
Jag ser ingen anledning till att en B230 skulle passa sämre än en B23 sålänge det inte har suttit M90 växellåda på B230'n.
Är en baggis att kapa ur värmepaketet såpass mycket så en toppmonterad fördelare får plats.
Förare TEAM EGON RACING

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:230 i en 340
« Svar #11 skrivet: mars 15, 2006, 19:38:23 »
Jag ser ingen anledning till att en B230 skulle passa sämre än en B23 sålänge det inte har suttit M90 växellåda på B230'n.
Är en baggis att kapa ur värmepaketet såpass mycket så en toppmonterad fördelare får plats.

nackdelen är den att med toppmonterad fördelar så syns det mer på besiktningen. :(  

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:230 i en 340
« Svar #12 skrivet: mars 15, 2006, 20:01:13 »
Jag ser ingen anledning till att en B230 skulle passa sämre än en B23 sålänge det inte har suttit M90 växellåda på B230'n.
Är en baggis att kapa ur värmepaketet såpass mycket så en toppmonterad fördelare får plats.

nackdelen är den att med toppmonterad fördelar så syns det mer på besiktningen. :(  

Korrekt!
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:230 i en 340
« Svar #13 skrivet: mars 15, 2006, 20:43:00 »
Tror dom ska vara rätt så vakna för att se att det inte är standard om du lappar ihop luftkanalen på ett snyggt sätt.
Man kan komma långt med att spela dum och säga "det sitter ju toppmonterad fördelare på i kompisens bil också, det är nog bara dom gamla B19 som fördelaren satt på blocket".
Då jag besiktade nämnde dom inte min toppmonteradefördelare över huvudtaget, trots att dom var två killar som klättrade omkring och fingrade på allting. Fast dom hade väl kanske större problem att oroa sig för då  8)
Förare TEAM EGON RACING

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:230 i en 340
« Svar #14 skrivet: mars 15, 2006, 21:36:15 »
"ja jag vet inte, var då så då jag köpte den av den gammla gubben, och han så då att allt var orginal." ::) hehe... nä men skillanden på en b19 och en b23/b230 är väl inte så stora skillnader. Och för det andra så har jag väl än inte misslyckats med en bilbesiktning.

Stormen

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2112
    • Visa profil
Re:230 i en 340
« Svar #15 skrivet: mars 15, 2006, 22:16:31 »
Citera
Fast dom hade väl kanske större problem att oroa sig för då

Du får besiktiga på kanelbullens dag, det måste fungera  ;)
-Får du skit i kardantunnel kan du lika gärna slänga bilen
-Jaså? Hur ser man det?
-Det ser man inte.

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Re:230 i en 340
« Svar #16 skrivet: mars 15, 2006, 22:26:09 »
Jag ser ingen anledning till att en B230 skulle passa sämre än en B23 sålänge det inte har suttit M90 växellåda på B230'n.
Är en baggis att kapa ur värmepaketet såpass mycket så en toppmonterad fördelare får plats.

Vad är det då för skillnad på en b230 som det suttit m90 på och en som det suttit en annan låda på??? :o

hasse66

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
Re:230 i en 340
« Svar #17 skrivet: mars 17, 2006, 10:45:59 »
enkelt att flytta fördelaren menar folket väl?
 jo om det är en mellan axel MED KUGG på   alla har inte det det finns mellan axel utan kugg då måste du byta även den annars kan du inte ha fördelaren på nedre platsen......
360 turbo forever

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:230 i en 340
« Svar #18 skrivet: mars 17, 2006, 13:30:08 »
enkelt att flytta fördelaren menar folket väl?
 jo om det är en mellan axel MED KUGG på   alla har inte det det finns mellan axel utan kugg då måste du byta även den annars kan du inte ha fördelaren på nedre platsen......

Sorry.. glömde det.
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

hasse66

  • Mycket aktiv medlem
  • ****
  • Antal inlägg: 573
  • livet börjar vid 120
    • Visa profil
Re:230 i en 340
« Svar #19 skrivet: mars 17, 2006, 13:52:47 »
no problemas allt kan man inte komma ihåg inte ens jag klarar det.vi är ju trots allt volvo folk i nga datorer*ler*
360 turbo forever

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:230 i en 340
« Svar #20 skrivet: mars 18, 2006, 00:17:46 »
Jag ser ingen anledning till att en B230 skulle passa sämre än en B23 sålänge det inte har suttit M90 växellåda på B230'n.
Är en baggis att kapa ur värmepaketet såpass mycket så en toppmonterad fördelare får plats.

Vad är det då för skillnad på en b230 som det suttit m90 på och en som det suttit en annan låda på??? :o

Sitter det M90 låda på motorn har du ett dubbelmassesvänghjul och en stel kopplingslamell, dvs dämpfjädrarna som normalt sett sitter i lamellen sitter istället i svänghjulet.
Dubbelmassesvänghjulet är betydligt tjockare än enkelmassehjulet som sitter där i vanliga fall, alltså måste svänghjulet svarvas ner och sprängkåpan måste modifieras lite.
Inget större problem sålänge man inte vill använda "rätt" motorstyrning till den motorn, för den behöver nämnligen 60-2 hål för lägesgivaren.
Det finns att få tag på enkelmassehjul med 60-2 hål från tidiga 940 så det är ett alternativ att byta till ett sånt. Eller så byter man insprutning och då kan man använda i princip vilket annat enkelmassehjul som helst utan att behöva modifiera sprängkåpan.

Du kan läsa mer här om du är intresserad. http://www.300power.com/forum/index.php?board=36;action=display;threadid=914
Förare TEAM EGON RACING

kullke

  • Betalande Medlem
  • Global Moderator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 2128
    • Visa profil
Re:230 i en 340
« Svar #21 skrivet: mars 18, 2006, 19:31:35 »
Jag ser ingen anledning till att en B230 skulle passa sämre än en B23 sålänge det inte har suttit M90 växellåda på B230'n.
Är en baggis att kapa ur värmepaketet såpass mycket så en toppmonterad fördelare får plats.

Vad är det då för skillnad på en b230 som det suttit m90 på och en som det suttit en annan låda på??? :o

Sitter det M90 låda på motorn har du ett dubbelmassesvänghjul och en stel kopplingslamell, dvs dämpfjädrarna som normalt sett sitter i lamellen sitter istället i svänghjulet.
Dubbelmassesvänghjulet är betydligt tjockare än enkelmassehjulet som sitter där i vanliga fall, alltså måste svänghjulet svarvas ner och sprängkåpan måste modifieras lite.
Inget större problem sålänge man inte vill använda "rätt" motorstyrning till den motorn, för den behöver nämnligen 60-2 hål för lägesgivaren.
Det finns att få tag på enkelmassehjul med 60-2 hål från tidiga 940 så det är ett alternativ att byta till ett sånt. Eller så byter man insprutning och då kan man använda i princip vilket annat enkelmassehjul som helst utan att behöva modifiera sprängkåpan.

Du kan läsa mer här om du är intresserad. http://www.300power.com/forum/index.php?board=36;action=display;threadid=914

Jag har en b230ft från -94 som ska ner i en 360 nu och den har enkelmassehjul med 60-2 hål och det passar nog som du säger utan att man behöver modifiera sprängkåpan.
Jag har inte 940sprutet så jag ska köra med vems.
Vet du om det finns någon fjädrad lamell som passar direkt??
Jag har plockat isär 940lamellen och en 360 lamell nu och kommit fram till att det nog går att svarva och svetsa dit 360centrumet på 940 lamellen, men 940 lamellen är sliten så jag skulle gärna vilja köpa en som passar direkt när jag ändå måste köpa en ny.
Jag undrar om det är nödvändigt att ha fjädrad lamell vad tror du???

Performance

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1941
  • 360 RS MK2
    • Visa profil
Re:230 i en 340
« Svar #22 skrivet: mars 20, 2006, 21:50:49 »
Jag har en b230ft från -94 som ska ner i en 360 nu och den har enkelmassehjul med 60-2 hål och det passar nog som du säger utan att man behöver modifiera sprängkåpan.
Jag har inte 940sprutet så jag ska köra med vems.
Vet du om det finns någon fjädrad lamell som passar direkt??
Jag har plockat isär 940lamellen och en 360 lamell nu och kommit fram till att det nog går att svarva och svetsa dit 360centrumet på 940 lamellen, men 940 lamellen är sliten så jag skulle gärna vilja köpa en som passar direkt när jag ändå måste köpa en ny.
Jag undrar om det är nödvändigt att ha fjädrad lamell vad tror du???

Tror att Clutchnet ska ha en lämplig koppling till din motor.
http://www.clutchnet.com/home.php
Annars säljer bl.a. Dalhems kopplingar.
Personligen ringer jag bara till Mekonomen och ber dom plocka fram några alternativ, dom har ju betalt för att sitta och leta delar  :)
Skadar väl inte att ha en fjädrad lamell, vad hade du tänkt dig ha för växellåda och bakaxel? Hur mycket effekt ska du ha ut?
Om du ska ha en standard 230FT skulle jag ha kört med original 940 kopplingen, den ska klara den effekten utan problem.
Förare TEAM EGON RACING

danne_1313

  • Nykomling
  • *
  • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
Re:230 i en 340
« Svar #23 skrivet: april 05, 2006, 16:25:07 »
men vad du än gör låt egr systemet sitta kvar om du har det på bilen fich en 2 på det ja va litte tjurigt sen fråga dom om det va orginalmotorn i och svara man ja sen tyckte dom att det va konstigt att fördelarn satt på toppen men då svarar man att den ha kokat och att toppen blev skev men förguds skull slippa bort motornumret

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:230 i en 340
« Svar #24 skrivet: april 05, 2006, 18:16:23 »
egr ventilen ska bort..
fast pa ett snyggt sätt

FREJ

  • Betalande Medlem
  • Administrator
  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 17011
  • Håll mus över länk nedan ;)
    • Visa profil
    • "Ny" bil :)
Re:230 i en 340
« Svar #25 skrivet: april 05, 2006, 19:27:48 »
men förguds skull slippa bort motornumret

Då blir dom väl misstänksamma, jag ska slipa ned samt gjuta upp ett nytt mer passande nr.  ;)
"Det är viktfördelningen på volvo 3-serien som är hemligheten bakom dess fina vägegenskaper"  8)
Christer Glenning i Trafikmagasinet 7/1 1983.

loffe

  • 300power orakel
  • *****
  • Antal inlägg: 1583
    • Visa profil
Re:230 i en 340
« Svar #26 skrivet: april 05, 2006, 19:41:47 »
asså tvivlar på att dom orkar titta efter.. iaf om man har allt annat snyggt gjort..